Dieselauto’s die tussen januari 2006 en eind 2010 op de markt gebracht werden moesten voldoen aan de toenmalige Euro 4-uitstootnorm. Vanaf januari zijn die auto’s niet langer welkom in de LEZ van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, nadat eerder al de Euro-1, 2 en 3-diesels en diesels zonder Euronorm er geweerd werden. Wie vanaf januari nog Brussel inrijdt met zo’n diesel van meer dan tien jaar oud wordt getrakteerd op een gigantische boete van maar liefst € 350.
Enorm aantal betrokkenen
Mobiliteitsorganisatie Touring meldt dat 35.000 gezinnen uit Brussel getroffen worden door deze beslissing, samen met zowat 560.000 bestuurders uit de andere Belgische gewesten die nog met een Euro 4-diesel rijden.
Nu de koopkracht van velen, en dus zeker ook van een in hoge mate verarmde Brusselse bevolking sterk onder druk staat, kunnen weinigen zich op dit ogenblik nog een ander voertuig aanschaffen, aldus Touring. Daarom vraagt de organisatie aan de Brusselse regering om met spoed na te denken over de manier waarop zij tegemoet zal komen aan eigenaars van deze voertuigen.
Voorstel om pas in 2023 te beboeten
Touring onderschrijft het principe van de lage-emissiezone wel, maar het bannen van de Euro-4 diesels komt volgens de organisatie op een bijzonder ongelukkig moment. Corona maakt inkopen doen merkelijk duurder, en vooral de energie- en brandstofprijzen zijn torenhoog. Touring heeft de Brusselse regering daarom voorgesteld om chauffeurs die nog met een Euro-4 diesel rijden pas te beboeten vanaf 2023. Zo wordt extra ruimte gecreëerd om een ander voertuig te vinden binnen de mogelijkheden van het huishoudelijk budget of krijgen burgers wat meer tijd om hun mobiliteitsnoden en –gewoontes te herorganiseren.
Omdat de Brusselse regering volgens de organisatie echter geen oor heeft voor haar oproep nodigt Touring de bevoegde ministers dan maar uit om zelf met antwoorden op deze problematiek te komen.
Volgens Touring wordt een Euro-4 diesel volgend jaar dus onbruikbaar en virtueel waardeloos en is de druk op de tweedehandsmarkt door de onbeschikbaarheid van heel wat nieuwe auto’s (omwille van productie- en toeleveringsproblemen door de coronacrisis) bovendien toegenomen en zijn de prijzen van tweedehandswagens merkbaar gestegen. De consument verliest dus twee keer: hij kan zijn oude auto niet meer verkopen voor een redelijk bedrag, en de jongere tweedehands of nieuwe auto die hij zoekt is onvindbaar of onbetaalbaar.
De organisatie wijst ook op het risico dat een Euro-4 diesel hierdoor vaker wordt vervangen door een Euro 4, Euro 3 of zelfs Euro 2-benzinewagen die wel nog vrij mag rijden in de LEZ, terwijl die benzinewagens auto’s zijn die het op het vlak van CO2-uitstoot en klimaatimpact ontegensprekelijk minder goed doen dan een Euro-4 dieselwagen. Een en ander lijkt dus duidelijk contraproductief, stelt Touring. Ook op milieuvlak.
“Naast het tegemoetkomen aan de autobezitters die hun voertuig willen vervangen, dient Brussel onverkort en meer te investeren in valabele en betrouwbare alternatieven zoals autodeelsystemen. Met een antwoord dat de getroffen Brusselaars en pendelaars dan maar de fiets of het openbaar vervoer moeten gebruiken, nemen wij geen genoegen. Dat is gewoonweg geen oplossing voor iedereen”, besluit Touring.
De organisatie doet een beroep op het gezond verstand en het initiatief van de Brusselse overheid in het aanreiken van een volwaardige oplossing betreffende de problematiek die Touring aankaart en die niet enkel milieuzorg betreft, maar ook koopkracht.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853