Van de drie Duitse premiummerken verklaart tot nu toe enkel BMW dat het eind van dit jaar zal voldoen aan de Europese CO2-doelstelling van 95 g/km. De constructeur uit München heeft ook minder te lijden onder corona dan Audi en Mercedes en profiteert van de heropleving van de Chinese economie.
De BMW-verkoop in ons land heeft nauwelijks geleden onder de lockdown en andere ongemakken die corona oplevert. Enkel Porsche scoort dit jaar beter. BMW is in ons land zelfs opgeklommen tot de nummer twee van alle merken.
Booming China
Die gunstige ontwikkeling heeft te maken met de sterke vooruitgang van BMW op de Chinese markt. Van januari tot september verkocht BMW er 560.000 exemplaren, of bijna het drievoudige van het volume in de Verenigde Staten. In het derde kwartaal verdiende BMW 1,82 miljard euro, of 17 procent meer in vergelijking met 2019. Die goede score is mede te danken aan het winstaandeel van 430 miljoen euro van BMW in de opbrengst die de alliantie met het Chinese Brilliance opleverde. De Chinese overheid heeft BMW de toestemming verleend om zijn aandeel in het kapitaal van de alliantie te verhogen tot 75 procent. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat een niet-Chinese constructeur een meerderheidsparticipatie van die omvang mag verwerven. BMW verhoogt zijn productiecapaciteit in China tot 650.000 eenheden per jaar en bouwt in China een gloednieuw R&D-centrum.
BMW werkt in China ook samen met Great Wall dat straks de elektrische MINI zal produceren, eerst voor de Chinese markt en nadien allicht ook voor de rest van de wereld wanneer het straks tot een harde Brexit komt.
Blijft Trump aan de macht in de Verenigde Staten is het niet ondenkbaar dat BMW zijn productie in South Carolina afbouwt ten gunste van een nieuwe fabriek in China.
Geen boete betalen aan Europa
BMW heeft als eerste van de Duitse premiummerken laten weten dat het eind van dit jaar de Europese CO2-doelstelling van 95 g/km zal halen en dus geen boetes zal betalen aan Europa. Zijn concurrenten zwijgen in alle talen over dit onderwerp, wat het vermoeden wekt dat zij én boetes zullen moeten betalen én imagoverlies lijden.
Tot nu toe staan de geëlektrificeerde modellen van BMW op het platform waarop ook de benzine- en dieselmodellen van het merk worden gebouwd. Volgens een woordvoerder komt daar vanaf 2025 verandering in. BMW investeert tot 2025 zo’n 30 miljard in de uitrol van zijn elektrificatieprogramma, inbegrepen de ontwikkeling van een specifiek EV-platform – naar het voorbeeld van de Volkswagen Group en Mercedes.