ADAC maakte de betrouwbaarheidsstatistiek op per categorie, gebaseerd op 3.756.226 interventies in 2019, en beoordeelt modellen die over alle modeljaren heen tot de beste 40 procent in hun klasse behoren als “top”, en auto’s die voor een bepaald modeljaar tot de slechtste 5 procent in hun klasse horen als “flop”. In totaal werden alles samen 113 modelfamilies van 25 merken onderzocht. Daarvan kregen 18 auto’s een negatieve beoordeling, en werden 37 als “top” gemerkt. Er werd telkens ook gekeken naar het bouwjaar van het model in kwestie.
Stadsautootjes
Bij de kleintjes scoorde de Toyota Aygo het best, en ook de VW Fox scoorde erg goed. Minder goed verging het de Smart Fortwo en Forfour uit 2015 en 2016 en de Fiat 500 (2014-2015).
Kleine auto’s
Bij de iets grotere auto’s doen de Audi A1 en de MINI het erg goed, maar scoren ook de Fiat Punto, Citroën C3 en Mitsubishi Space Star goede punten. Ook kleine SUV’s als de Peugeot 2008, Renault Captur, Mazda CX-3 en Suzuki Vitara scoorden goed, net als de Honda Jazz en de Toyota Yaris.
De Hyundai i20 van de bouwjaren 2011 tot en met 2014 was dan weer beduidend minder betrouwbaar, net als de Opel Meriva uit 2017.
Compacte auto’s
In de compacte klasse doen de Duitsers het goed, met de Audi A3 en Q3, de BMW 1-Reeks, 2-Reeks en X1 en de Mercedessen GLA, CLA, A- en B-Klasse. Ook de VW Beetle en Skoda Rapid scoren goed, net als de Mitsubishi ASX en Hyundai Tucson.
Bij de flops in dezelfde klasse, de auto’s die dus ondermaats scoren qua betrouwbaarheid, vinden we de Nissan Qashqai (2016 & 2017) die zeer vaak batterijproblemen kent. Ook de Peugeot 308 (2010-2012) en de Kia C’eed (2011-2013) scoren hier niet goed. Verder zijn ook de Fords Kuga (2012) en C-Max (2010), de Hyundai i30 (2010), de Kia Sportage (2011) en de Renaults Scénic (2014-2015) en Kangoo (2015-2017) niet erg betrouwbaar volgens ADAC.
Middenklasse
In de middenklasse staan de Audi A4, A5 en Q5 samen met de BMW 3-Reeks, 4-Reeks en X3 aan de top, terwijl Mercedes goed scoort met de SUV’s GLC en GLK, maar met de C-Klasse net wat minder betrouwbaar blijkt. Bij de flops in deze klasse vindt ADAC de Opel Insignia (2015-2016), de tweeling Seat Alhambra en VW Sharan (2013-2014, 2017) en de Ford S-Max (2010, 2016-2017).
Hogere middenklasse
In de hogere middenklasse scoren de BMW 5-Reeks, Audi A6 en Mercedes GLE uitstekend, maar hinkt de Mercedes E-Klasse (2010-2011) duidelijk achterop, met voornamelijk accu-, contactslot- en stuurproblemen. Dat kan echter ook veroorzaakt worden door het grote aantal zwaar beproefde taxi’s in het staal E-Klasses. Bij de E-Klasses uit 2013 en 2014 is de betrouwbaarheid wel op peil.
"De oorzaken: In niet minder dan 41,8% van de gevallen blijkt de 12 V-batterij aan de basis te liggen van de panne. Die geeft vooral tussen het vijfde en zesde levensjaar van de auto de geest. 17,4% van de pechgevallen worden veroorzaakt door motorproblemen, 10,6% door de elektronica en 7,4% door de banden. Die banden maken voor het eerst meer dan 6% van de pechgevallen uit, wat volgens ADAC komt doordat steeds minder auto’s nog een klassiek reservewiel hebben en veel automobilisten het niet zien zitten om aan de slag te gaan met een bandenherstelkit."
Zich enkel op deze lijst baseren bij het overwegen van een tweedehandswagen heeft geen zin. Het staal is namelijk niet altijd representatief omdat een deel van de merken hun eigen pechverhelpingsdienst hebben, waardoor zij ondervertegenwoordigd zijn in de ADAC-cijfers. De betrouwbaarheid van een auto hangt ook samen met de mate waarin hij correct wordt onderhouden, die afhangt van de eigenaar en niet van het merk.
Duurdere auto’s worden bovendien vaker in garages gestald, waardoor ze minder gevoelig zijn voor onder meer koudgerelateerde batterijstoringen - een van de belangrijkste redenen voor een ADAC-interventie.
Een goedkope auto die goed wordt onderhouden kan daarom in individuele gevallen net zo betrouwbaar zijn als het model van een duur merk. Wie van plan is een auto te kopen, moet dus niet alleen op de pechstatistieken vertrouwen, maar ook andere bronnen raadplegen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853