Uitlaat

Belgische automarkt in 2023: B2B-markt domineert de statistieken

09 januari 2024
Door Stijn Blanckaert

Zoals elk jaar is het ook nu, begin januari, het ideale moment om een analyse te maken van de automarkt in ons land in het voorbije jaar. 2023 was een goed jaar voor de autosector, maar de goede resultaten kwamen duidelijk van één kant, die van de bedrijfswagens, terwijl de particulier zijn aandeel in de totale verkopen zag slinken tot amper één derde van alle verkochte nieuwe auto’s. 

 

Zoals we hier al schreven, schreven alle Belgische particulieren en ondernemingen samen precies 476.675 nieuwe auto’s in in 2023. De tweedehandsmarkt was, zoals hier al uiteengezet, goed voor 689.170 stuks. Samengeteld schreven we in totaal dus 1.165.845 nieuwe en tweedehandsauto’s in in 2023, wat 16,1 procent meer is dan in 2022.

 Inschrijvingen van autos

Inschrijvingen van auto’s (bron: Mobia) 

Een opmerkelijke vaststelling, die ongetwijfeld enkel in België van toepassing is, is het enorme overwicht van de bedrijfswagens in de inschrijvingscijfers. Vorig jaar waren niet minder dan 67 procent van alle nieuwe auto’s (324.475 stuks) ingeschreven door een onderneming of zelfstandige. Dat is 25 procent meer dan gemiddeld en nog nooit eerder was dat percentage zo hoog. Dat betekent meteen ook dat alle particulieren samen in ons land vorig jaar slechts goed waren voor 33 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s!  

48,4% geëlektrificeerd, tweedehandsmarkt vooral particuliere markt 

Bijna één op twee (48,4%) nieuw ingeschreven auto’s in 2023 was (deels of volledig) geëlektrificeerd en de volledig elektrische modellen waren al goed voor één op vijf nieuwe auto’s. Opmerkelijk is ook dat in de tweede helft van 2023 maar liefst 80 procent van alle door bedrijven bestelde auto’s zuiver elektrisch waren. 

Diesel verliest zoals verwacht verder terrein en het aandeel van die brandstof daalde intussen naar amper 8,8 procent van de nieuwe auto’s, terwijl dat in 2022 nog 16,4 procent was. Benzine verliest procentueel minder terrein en is nog goed voor 42,2 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto’s. Bij de tweedehandswagens is benzine goed voor 54,0 procent van alle immatriculaties en houdt diesel beter stand met 35,6 procent, 4 procent minder dan in 2022.Inschrijvingen per motortype 2023 Inschrijvingen per motortype 2023 (bron: Mobia)  

De tweedehandsmarkt is duidelijk een particuliere markt, want privépersonen waren in 2023 goed voor maar liefst 89 procent van alle ingeschreven tweedehandsauto’s. Elektrische tweedehandswagens waren in 2023 slechts goed voor 1,8 procent van de inschrijvingen, terwijl die modellen op de markt van de nieuwe auto’s een marktaandeel van 19,6 procent hebben.

De elektrificatie zorgde voor een historische daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens naar 79 g/km, vergeleken met 105 g/km eind 2022 en zelfs nog 130,7 g/km in 2020.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.