In een interview met Knack.be ontkent ACEA-topman Huitema dat de Europese autosector een initiatief in die richting heeft genomen omdat daarmee de geloofwaardigheid van de sector in het gedrang komt.
Hij reageert ook op het voorstel van de Duitse automerken om een éénmalige kooppremie uit te keren aan al wie zich dit jaar een nieuwe auto aanschaft, ongeacht of die op benzine, diesel of stroom rijdt. Huitema zegt begrip te hebben voor het voorstel omdat een dergelijke maatregelen een snel herstel van de economie mogelijk kan maken en het verwachte banenverlies in de autosector kan beperken. Dit jaar bedraagt het productieverlies 2,5 wagens, voor het volledige jaar 2020 kunnen er in Europa mogelijk zo’n 5 miljoen minder auto’s worden geproduceerd. A rato van 30.000 euro per nieuwe auto betekent dat een inkomstenverlies van in totaal 150 miljard voor zowel de constructeurs als de EU- lidstaten. In die 150 miljard zitten immers ook de fiscale afdrachten aan de lidstaten vervat. Volgens de ACEA-topman kan een verlies aan inkomsten van die omvang niet zonder gevolgen blijven, niet voor de autosector en niet voor de Europese lidstaten. Vandaar beklemtoont hij de noodzaak om de motor draaiende te houden en steunt hij het voorstel van de éénmalige kooppremie.
In ons land is daar vooralsnog geen sprake van. Daar wij vernemen bereidt een team van experts uit de autosector een globaal relanceplan voor dat zeer binnenkort zal worden voorgesteld aan de diverse bestuursinstanties en na goedkeuring publiek gemaakt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853