Uitlaat

© Fastned

(Auto-)mobiliteitssector vraagt garanties voor elektrische capaciteit

01 december 2021
Door Stijn Blanckaert
Mobia, het overkoepelende platform dat (auto-)mobiliteitsorganisaties Febiac, Renta en Traxio groepeert, vraagt de overheid om het nodige te doen om de aanvoer van elektriciteit te garanderen in het kader van de elektrificatie van het wagenpark. De huidige onduidelijkheid over de toekomst van de kerncentrales en de alternatieven om onze elektriciteit te produceren is een reden tot bezorgdheid. 

Momenteel is de toekomst van de kerncentrales in ons land een heet hangijzer waarover politieke hoogspanning heerst. Of de kerncentrales al dan niet langer openblijven dan wel vervangen worden door gascentrales is een beslissing die volgens Mobia toekomt aan de politiek. Toch wil ze als koepel van automobiel-, mobiliteit- en leasingbedrijven benadrukken dat het, wat er ook beslist wordt, wel essentieel is dat de aanvoer van stroom wordt gegarandeerd om de samenleving, waaronder de mobiliteit, te decarboniseren.

De studiediensten van Mobia berekenden dat wanneer alle personenwagens, lichte vracht en trucks batterij-elektrisch zouden rijden in ons land, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt. Dit komt overeen met een toename van bijna 50% van de huidige elektriciteitsbehoefte.

De federale regering en de gewesten willen op korte termijn naar zero-emissie voor het wegvervoer en lopen hiermee voor op de Europese kalender die vanaf 2035 een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor voorstelt. De autosector past zich hieraan snel aan maar ook de overheden moeten volgens Mobia hun verantwoordelijkheid nemen en garanderen dat op elk moment voldoende stroom kan geleverd en verdeeld worden. 

Als de opwekking van elektriciteit daarbij niet koolstofneutraal gebeurt, lijken de inspanningen van de autosector op vlak van CO2-uitstootreductie een maat voor niets te zijn. De sectorfederaties vragen dan ook dat de federale en gewestelijke overheden de krachten bundelen in een langetermijnstrategie om de burgers en de ondernemingen in duurzame en betaalbare stroom te voorzien die - onder andere - het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk maakt.

Stefan Delaet, Voorzitter van Mobia stelt in dat kader dat “de fiscale wijzigingen bij de bedrijfswagens vanaf 2026, de Vlaamse plannen om vanaf 2029 de verkoop van nieuwe fossiel aangedreven personen- en bestelwagens te verbieden en de intentie van Brussel om tussen 2030 en 2035 diesel- en benzinevoertuigen te weren uit het gewest de komende jaren voor een snelle elektrificatie van het wagenpark zullen zorgen.” Hij vult aan dat “we als sector verwachten dat er tegen 2030 al 2,5 miljoen oplaadbare personenwagens op onze wegen zullen rijden” en dat “dat aantal razendsnel zal doorgroeien tot meer dan 4 miljoen in 2035” Daarnaast moet volgens Delaet nog rekening gehouden worden met zeker een half miljoen elektrische lichte vrachtwagens, naast bussen en zware vrachtwagens, waardoor het “duidelijk is dat slimme keuzes en serieuze investeringen noodzakelijk zijn als we echt van vergroening willen spreken in het straatbeeld.”

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.