Autoconstructeursvereniging ACEA brengt elk jaar een nieuw overzichtsrapport uit waarin het heel wat cijfers over de Europese automarkt verzamelt. Opnieuw blijkt uit die gegevens dat ons land de absolute belastingkampioen is als het op autorijden aankomt. Een auto bracht in België in 2022 gemiddeld € 2.896 aan belastingen op, € 1.000 meer dan het Europese gemiddelde. Het rapport geeft verder nog een reeks andere interessante cijfers.
Ons land staat al langer bekend als het tegenovergestelde van een belastingparadijs als het gaat om loonkost, loon op belastingen én autobelastingen. Dat laatste wordt opnieuw bewezen in een nieuw rapport van ACEA, dat u hier kan downloaden.
Terwijl een auto in Europa per jaar gemiddeld € 1.900 opbrengt is dat bij ons dus een pak meer, met € 2.896 per jaar per auto. Buurland Nederland is een pak vriendelijker voor de gemiddelde automobilist en zit met € 1.952 precies op het Europese gemiddelde. Het goedkoopste bestudeerde Europese land op het vlak van de autobelastingen is Griekenland, waar een automobilist jaarlijks gemiddeld € 1.196 aan autotaksen betaalt.
Andere dure landen zijn Ierland, met € 2.438 per jaar, Finland, waar een auto € 2.381 aan belastingen opbrengt en ook Oostenrijk, met € 2.521.
Gemiddelde jaarlijkse belastingopbrengst per auto in Europa (bron: ACEA)
Gemiddelde jaarlijkse belastingen per auto in de belangrijkste Europese automarkten in 2022. (bron: ACEA)
Uit de laatste beschikbare cijfers, die al van 2020 dateren, blijkt dat de Belgische staat en de regionale overheden samen € 19,6 miljard kregen van de bestuurders van auto’s en vrachtwagens. Daarvan kwam € 7,6 miljard van de btw op aankoop en herstellingen, onderdelen en onderhoud. Een half miljard werd gegenereerd door de BIV, € 1,7 miljard komt van de jaarlijkse verkeersbelasting en de accijnzen en taksen op brandstoffen en smeermiddelen brachten in 2020 € 17,2 miljard (!) in het overheidslaatje. Andere opbrengsten zijn de taksen op autoverzekeringen (€ 1,0 miljard) en tolheffing (€ 0,7 miljard). Een reeks andere taksen is verder goed voor € 800 miljoen.
Fiscale inkomsten uit voertuigen in de belangrijke Europese markten 1 (bron:ACEA)
Fiscale inkomsten uit voertuigen in de belangrijke Europese markten 2 (bron:ACEA)
Uit het ACEA-rapport blijkt verder dat het aantal verkeersdoden in ons land tussen 2019 en 2021 met 21,1 procent is gedaald (tot een natuurlijk nog altijd veel te hoge 516 slachtoffers). Daarmee doen we beter dan het gemiddelde in de EU, waar in dezelfde periode een daling van 12,6 procent werd opgetekend.
Aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU (bron: ACEA)
Verder geeft ACEA ook nog mee dat de gemiddelde Belgische personenwagen in 2021 9,5 jaar oud was, tegenover een Europees gemiddelde van 12 jaar. De gemiddelde bestelwagen is bij ons 8,7 jaar oud (Europa: 12 jaar). De jongste auto’s rijden nog steeds in Luxemburg, met een gemiddelde leeftijd van 7,6 jaar.
Gemiddelde leeftijd van het wagenpark in de EU in 2021 (bron: ACEA)
België telt verder 594 auto’s per 1.000 inwoners en scoort daarmee licht onder het Europese gemiddelde van 651 stuks. De kampioen op dat vlak is Polen, waar voor 1.000 inwoners 796 auto’s zijn ingeschreven. Het laagste aantal vinden we in Litouwen, met 453 auto’s per 1.000 inwoners.
Een laatste cijfer nog: de 26.271 personeelsleden van de Belgische autofabrieken (Volvo Gent, Audi Brussel, Vanhool bussen in Koningshooikt, DAF Trucks in Geel, Volvo Trucks in Gent…) bouwden in 2022 243.293 auto’s, 38.684 trucks en 453 bussen. In totaal rolden er in ons land in 2022 dus 282.430 nieuwe voertuigen van de band, op een Europees totaal van 13.059.126 stuks en een wereldtotaal van niet minder dan 85,4 miljoen voertuigen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853