maandag, 07 november 2022

China domineert wereldwijde EV-markt, Europa zal in 2025 meer auto’s in- dan uitvoeren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
China domineert wereldwijde EV-markt, Europa zal in 2025 meer auto’s in- dan uitvoeren © BYD
De Europese auto-industrie is goed op weg om zich de kaas van het brood te laten eten door de Chinezen. In de wereldwijde top tien van meest verkochte elektrische en plug-in hybride auto’s staat slechts één Europees model en tegen 2025 zullen in de EU meer Chinese auto’s ingevoerd worden dan Europa er naar landen buiten het Europese continent exporteert. Dat blijkt uit een studie van PwC en data van EV-volumes.com.


Meer import naar Europa dan export uit Europa

De Chinese merken laten er duidelijk geen gras over groeien. Niet alleen komen ze massaal naar Europa, ze zijn ook goed op weg om van Europa een netto-importeur in plaats van -exporteur van nieuwe auto’s te maken. Volgens een studie van PriceWaterhouseCoopers, waarover Autonews Europe vandaag bericht, zullen in Europa tegen 2025 jaarlijks 800.000 in China gebouwde auto’s zullen worden ingevoerd, waarmee het oude continent meer auto’s in- dan uit zou voeren. Zo voorspelt PwC dat in 2025 221.000 meer auto’s zullen worden geïmporteerd in Europa dan van hieruit geëxporteerd naar andere continenten.

"Het is vooral de Chinese autoproductie die voor de switch zorgt, maar het gaat daarbij niet alleen om Chinese merken, maar ook om westerse merken die hun auto’s in China laten assembleren. Zo bouwen Tesla, Renault en BMW heel wat auto’s in China, die op hun beurt ook naar Europa worden geëxporteerd. Van de 800.000 uit China afkomstige voertuigen waar PwC naar verwijst zouden zo’n 330.000 exemplaren dus niet van Chinese, maar wel van westerse merken zijn.

Enkel Tesla weerstaat de Chinese hegemonie

China wordt zo steeds belangrijker in de autoproductie, en speelt zeker op het vlak van elektrische auto’s een enorm belangrijke rol, waarbij die van de Europese merken verbleekt. Enkel het Amerikaanse Tesla kan een vuist maken tegen de Chinese elektro-hegemonie. Dat blijkt uit cijfers van EV-Volumes.com, die een top 10 opstelde van het aantal wereldwijd geleverde elektrische auto’s in de eerste helft van 2021 en in de eerste helft van 2022.BVBBHUHVVJCopyright EV-volumes.com Data Center

In die top tien van de wereldwijd geleverde elektrische en plug-in hybride auto’s vinden we op plaatsen één en twee de Tesla Model Y en Model 3 waarvan in de eerste jaarhelft respectievelijk 315.000 en 219.000 stuks geleverd werden, gevolgd door vier Chinese modellen, waarvan drie auto’s van het nu ook in ons land actieve BYD (2 plug-ins en 1 full EV). 

Alleen VW als Europees merk in de top 10

Pas op de zevende plaats vinden we de enige Europese auto in de top tien van de meest verkochte geëlektrificeerde auto’s ter wereld, en dat is de VW ID.4, met 64.000 exemplaren in de eerste jaarhelft. Daarna zijn het opnieuw drie Chinezen waarvan opnieuw twee modellen van BYD. In totaal is die ene Chinese constructeur in de eerste helft van dit jaar dus goed voor 5 van de 10 bestverkochte geëlektrificeerde auto’s ter wereld.

4,3 miljoen EV’s en PHEV’s in eerste zes maanden 2022

In totaal werden wereldwijd in de eerste helft van 2022 4,3 miljoen nieuwe batterij-elektrische en plug-in hybride auto’s geleverd, stelt EV-Volumes.com. Dat is 62 procent meer dan in de eerste helft van 2021. De grote winst zit duidelijk niet in Europa, want na twee jaar van sterke groei van het aandeel elektroauto’s bedroeg de groei nu slechts 9 procent. Dat heeft natuurlijk te maken met de leveringsproblemen ten gevolge van het tekort aan halfgeleiders en de oorlog in Oekraïne. In de Verenigde Staten en in Canada was er wel sprake van een sterke groei van het aantal geleverde elektroauto’s, want terwijl de markt van de personenwagens in die landen ten opzichte van vorig jaar met 17 procent daalde, groeide het EV-aandeel er wel met 49 procent.

In China groeide de verkoop van nieuwe elektrische auto’s met maar liefst 113% in de eerste helft van dit jaar in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van de modellen van BYD is daarbij meer dan verviervoudigd tot 641 000 eenheden, waardoor BYD de nummer 1 is in het wereldwijde verkoopklassement, als hun 315 000 PHEV-verkopen worden meegerekend. Als alleen BEV's worden meegeteld, staat Tesla nog steeds ruim aan kop met 565.000 geleverde auto’s in het eerste halfjaar.

Eén op vier stekkerauto’s is een plug-inhybride

Wereldwijd waren PHEV's goed voor 27 procent van de totale verkopen van plug-in voertuigen in de eerste zes maanden van dit jaar, tegenover 29 procent in de eerste helft van vorig jaar. Het totale aandeel van de plug-inhybrides neemt wel af in de totale verkopen van geëlektrificeerde auto’s. 

Terwijl de verkopen van elektrische auto’s met 75 procent stegen en die van PHEV's met 37 procent, groeiden de verkopen de niet-oplaadbare full hybrids zoals die van Toyota met 14 procent en nam het aantal leveringen van mild hybrids met 7 procent af in de eerste helft van 2022. Het aantal geleverde auto’s zonder elektrificatie of batterij daalde met 16 procent. De totale wereldwijde verkoop van personenwagens daalde in de eerste zes maanden van dit jaar met 8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy