maandag, 03 oktober 2022

Zowel VW Group als Stellantis zien chiptekort aanhouden tot eind 2023

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Zowel VW Group als Stellantis zien chiptekort aanhouden tot eind 2023 © Volkswagen AG
Wie hoopte dat de leveringsproblemen van nieuwe auto’s en onderdelen ten gevolge van het chiptekort binnenkort verleden tijd zouden zijn is eraan voor de moeite. Na VW Group bevestigde nu ook Stellantis’ CEO Carlos Tavares dat het tekort aan halfgeleiders pas tegen het einde van 2023 geleidelijk opgelost zou raken.


Volgens de CEO van Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel, Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Maserati, Jeep…) Carlos Tavares, die hierover geïnterviewd werd in de Franse krant Le Parisien, zal het chiptekort hoogstwaarschijnlijk problematisch blijven tot eind volgend jaar, waarna het geleidelijk aan beter zal gaan. Hij stelt dat de fabrikanten van halfgeleiders opnieuw meer zaken willen doen met autofabrikanten, maar dat ze tegelijk wel hun prijzen verhogen.

Ook Murat Aksel, die als aankoopverantwoordelijke van VW Group over de materie gaat, zei eind vorige maand al in Automobilwoche dat het chiptekort nog over heel 2023 voelbaar zal zijn en dat de verbetering in de situatie rond de levering van microchips zeer traag vordert. 

De verhoging van de productiecapaciteit bij chipfabrikanten verloopt erg traag en de autofabrikanten kiezen er bij gebrek aan onderdelen voor om die stukken eerst te monteren in de auto’s met de hoogste marge. Die dure modellen hebben gemiddeld ook veel meer dergelijke chips aan boord, wat zeker niet helpt om de leveringstermijnen van andere voertuigen te verkorten. Zelfs met een lager aantal verkochte auto’s stijgt de vraag naar microchips zo dus verder en blijft een snelle oplossing voor de leveringstekorten dus uit. 
Daarmee worden eerdere berichten die aangaven dat de situatie stilaan verbeterde toch weerlegd. Wie dus hoopte alsnog wat sneller aan het stuur van zijn nieuwe auto te zitten zal toch nog het nodige geduld moeten oefenen.
Volgens kredietverzekeraar Allianz Trade heeft het chiptekort de auto-industrie in totaal al voor € 100 miljard aan omzetverlies gekost en liepen er door de tekorten intussen al 18 miljoen  auto’s minder van de band dan wanneer er geen chipcrisis was geweest.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy