maandag, 19 september 2022

Niet premies, maar private lease wordt de doorbraak voor de elektrische auto

Geschreven door  Dieter Quartier
Niet premies, maar private lease wordt de doorbraak voor de elektrische auto © MG
Elektrische auto’s zijn veel te duur. Na acht jaar zijn ze rijp voor de schroothoop omdat de batterij niets meer waard is. Kortom: investering en risico’s wegen niet op tegen de voordelen. Laat private lease nu de oplossing zijn die een mouw past aan deze – overigens vaak ongefundeerde en onterechte - opwerpingen.


Het valt niet te ontkennen dat elektrische auto’s een forse investering en een portie moed vragen van de particuliere koper. Terwijl zelfstandigen en bedrijven van heel wat fiscale voordelen kunnen genieten onder de vorm van een maximale fiscale aftrek van de kosten en een laag voordeel van alle aard, wordt de gewone consument haast met een kluitje in het riet gestuurd door de Staat. Buiten een vermindering of vrijstelling op de BIV en de verkeersbelasting is er geen enkele tegemoetkoming.

Dat in tegenstelling tot in onze buurlanden. In Frankrijk krijg je als particulier € 6.000 cadeau van de Staat als je een EV van maximaal € 47.000 koopt. In Nederland kun je een zogenaamde SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) aanvragen. Alleen is de ‘pot’ voor dit jaar leeg. Vanaf januari 2023 kun je een premie claimen van € 2.950 voor een EV van maximaal € 45.000. In Luxemburg kun je zelfs € 8.000 opstrijken voor een elektrokar die maximaal 20 kWh/100 km verbruikt. Duitsers kunnen dan weer € 9.000 bijgepast krijgen door hun overheid.

Geen subsidies, dus onbetaalbaar?  

Als Belgische particulier moet je vandaag ofwel helemaal overtuigd zijn van de noodzaak om elektrisch te rijden, ofwel gewoon mee willen zijn met de jongste trend – en daar de nodige extra centen voor op tafel leggen. Geen wonder dus dat in de Febiac-statistieken de overgrote meerderheid van de EV’s niet blijkt ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, maar van een onderneming.

Er borrelt echter iets onder de oppervlakte. Vandaag staan er heel wat nieuwe Aziatische spelers aan de zijlijn, maar morgen pakken ze ongetwijfeld uit met scherpere prijzen dan hun Westerse concurrenten. MG, Aiways en BYD zijn alvast van wal gestoken, maar er zullen er nog een hele rits volgen. Als zij de prijzen drukken, zullen hun Westerse concurrenten misschien ook in actie schieten. 

Blijft de onzekerheid rond de restwaarde van het voertuig, zeker wanneer de garantietermijn van de batterij verstreken is. Vaak ligt die op 8 jaar. Dat wil nog niet zeggen dat de batterij na die periode sterk gedegradeerd zal zijn. Onderzoek van telematicabedrijf Geotab en van de Nederlandse professor Maarten Steinbuch, die wereldwijd duizenden Tesla Model S’n opvolgt, wijst uit dat de batterijcapaciteit slechts gemiddeld 1 à 2 procent per jaar afneemt.

Deze cijfers zullen niet iedereen overtuigen, en zeker niet van de betrouwbaarheid van een onbekend Chinees merk. Vandaar dat zij ongetwijfeld sleutelen aan heel scherpe lease-aanbiedingen, naar het voorbeeld van Lynk & Co. Het zou ons niet verbazen mocht er volgend jaar een nobele onbekende Chinese EV worden aangeboden voor een prijs van € 300 per maand, alles in begrepen.

Meerdere leasecycli

Er is nog een interessante trend. De restwaardes van elektrische auto’s zitten in een stijgende lijn. De vraag is groter dan het aanbod op de tweedehandsmarkt en die marktspanning zal allicht niet snel verdwijnen. Er worden immers relatief lage aantallen nieuwe EV’s ingeschreven, terwijl de vraag naar occasions naar verwachting verder zal toenemen. 

Stijgende restwaardes staan gelijk met lagere leasekosten. Naarmate banken en leasemaatschappijen meer vertrouwen krijgen in het product, zijn ze bereid om iets meer risico te nemen. 

Daarenboven is een elektrische auto bij uitstek geschikt om ingezet te worden voor een tweede leasecyclus. De operationele risico’s op middellange en lange termijn zijn immers veel beperkter dan bij een auto met verbrandingsmotor. EGR, roetfilter, distributie, koppeling, versnellingsbak, alternator: een EV stelt het zonder en vergt amper onderhoud.

Een EV van drie of vier jaar oud zou in principe probleemloos voor nog eens vier jaar verhuurd kunnen worden. De grootste afschrijving is gebeurd in de eerste cyclus, zodat de leaseprijs in de tweede cyclus per definitie weer een stuk lager ligt.

Rest nog één obstakel: het feit dat de Belg vaak niet alleen met een baksteen, maar ook met een autosleutel in zijn maag geboren wordt. We willen eigenaar zijn van onze auto. Maar die mentaliteit is stilaan aan het veranderen en is al helemaal niet meer aanwezig bij de jongere generaties. Die zullen allicht ook minder problemen maken rond de nietszeggende badge van de auto, in tegenstelling tot hun ouders.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy