dinsdag, 30 augustus 2022

Frankrijk werkt aan leasing elektrische auto voor € 100 per maand. Wat doet België?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Frankrijk werkt aan leasing elektrische auto voor € 100 per maand. Wat doet België? © Dacia
De Franse president Emmanuel Macron beloofde tijdens de verkiezingscampagne begin dit jaar dat hij wanneer hij herverkozen zou worden een sociaal leasingaanbod zou lanceren waarbij een elektrische auto gehuurd zou kunnen worden voor amper € 100 per maand. Hoewel er even niets meer gehoord werd over het project blijkt het nog verre van dood en begraven te zijn. Een idee voor ons land?


De Franse regering zou een aanbod uitwerken waarbij particulieren voor niet meer dan € 100 per maand een elektrische auto zouden kunnen huren, stelde Macron in zijn campagne. Die belofte klonk vanzelfsprekend als muziek in de oren van alle Fransen die zich vandaag blauw betalen aan brandstof en niet bij de gelukkigen horen die genoeg middelen hebben om zich een elektrische auto aan te schaffen, maar er werden geen details gegeven over wie in aanmerking zou komen, om welke auto het dan zou kunnen gaan en wat de voorwaarden zouden zijn (looptijd, kilometers, verplichtingen).

Nog steeds actueel

Na de herverkiezing van Macron bleef het een tijdje stil rond die verkiezingsbelofte, al blijkt ze zeker niet dood en begraven te zijn. Zo stelde de Franse minister van Begroting, Gabriel Attal, zopas in een interview dat het project wel degelijk vordert. Volgens hem werkt de regering er volop aan en probeert ze een datum te bepalen voor de invoering van het aanbod. Hij herhaalde het bedrag van € 100 en zei erbij dat dat zelfs minder is dan wat de meeste Fransen momenteel maandelijks aan benzine of diesel spenderen.

Voor zo’n 100.000 Fransen

De Franse minister van Verkeer, Clément Beaune, zei ook dat tussen nu en het einde van dit jaar wordt gewerkt aan de modaliteiten, om het aanbod in de loop van volgend jaar te kunnen uitrollen. Hij stelde echter ook nog eens dat er een inkomenscriterium verbonden zal zijn aan het aanbod. Dat betekent dus dat niet iedereen in aanmerking zou komen voor een EV aan € 100 en dat alleen gezinnen met een laag inkomen de mogelijkheid zouden krijgen om in het plan te stappen. Volgens de minister van Ecologische Overgang, Agnès Pannier-Runacher, zouden in totaal zo’n 100.000 mensen van deze maatregel moeten kunnen profiteren.

Momenteel wordt onderhandeld met de autosector en met de financiële instellingen die het aanbod zouden moeten mogelijk maken, maar de stijgende rentekosten en de leveringsproblemen komen mogelijk roet in het eten gooien, aangezien een dergelijk project natuurlijk staat of valt met de beschikbaarheid van de elektrische auto’s.

Hoe realistisch is dit eigenlijk?

Hoe dan ook wordt het niet evident om voor niet meer dan € 100 een elektrische auto ter beschikking te stellen, zelfs met de hulp van regering en industrie. Ook als we voor de aangeboden auto alleen kijken naar de allergoedkoopste EV op de markt, de Dacia Spring van net geen € 20.000, is het vandaag al zo goed als onmogelijk om niet (ver) boven de magische grens van € 100 uit te komen, zeker nu de prijzen van arbeid en grondstoffen en dus ook van de auto’s zelf zo snel stijgen. 

Ook nog steeds subsidies tot € 6.000

De Franse regering biedt – los van dit plan – vandaag al tot € 6.000 ondersteuning voor wie een elektrische auto koopt van minder dan € 47.000 en voorziet ook een extra slooppremie voor oude auto’s met een verbrandingsmotor. In de eerste zeven maanden van dit jaar waren elektrische auto’s goed voor 12 procent van alle nieuw ingeschreven personenwagens bij onze Zuiderburen.

En bij ons?

Terwijl Frankrijk duidelijk inspanningen levert om de transitie naar elektrisch rijden te vergemakkelijken, met de subsidies, de slooppremies en de plannen voor een leasingformule voor mensen met een laag inkomen, voorziet ons land momenteel helemaal niets in die zin voor particulieren. Wie vandaag een elektrische auto koopt is in Vlaanderen vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting en betaalt in Brussel en Wallonië het minimumbedrag, maar er zijn geen subsidies of slooppremies voorzien waardoor een elektrische auto voor de doorsnee burger in ons land veel te duur blijft om in het steeds zwaarder op de proef gestelde gezinsbudget te passen. 

Bij ons moet de verhoging van de penetratiegraad van elektrische auto’s dus vanuit de bedrijfsvloten komen. Die genieten namelijk nog een hele tijd van een volledige fiscale aftrekbaarheid en de minimale CO2-bijdrage, terwijl ook het Voordeel van Alle Aard voor elektrische auto’s erg laag is. Het probleem is echter dat die nu bestelde en in gebruik genomen auto’s pas ten vroegste over een vier tot vijf jaar in groten getale op de tweedehandsmarkt zullen komen en dat ze dus pas dan betaalbaar(der) worden voor particulieren, als de overheid intussen geen extra ondersteuning voorziet.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy