zaterdag, 18 juni 2022

Houdt biodiesel de verbrandingsmotor in leven? Cargill gelooft in het potentieel.

Geschreven door  Dieter Quartier
Houdt biodiesel de verbrandingsmotor in leven? Cargill gelooft in het potentieel. © Kris Vandormael
Het Amerikaanse voedingsbedrijf Cargill begint volgende week met de raffinage van biodiesel in de Gentse haven. Afvalolie zal daar verwerkt worden tot “duurzame” brandstof. Het lijkt een vreemde stap in tijden van verplichte elektrificatie vanuit Europa.


In een interview met De Tijd zegt Alexis Cazin, directeur van Cargill biodiesel en carbon Europa, dat het om een technologisch hoogstandje gaat. “Er bestaan al twee fabrieken met gelijkaardige technologie van het Oostenrijkse BDI. Eén in Hongarije en één in Californië. Maar die in Gent is veruit de grootste van de wereld. Voor onze groep is het de eerste.”

De raffinaderij bevindt zich tussen Volvo Cars en ArcelorMittal aan de John F. Kennedylaan. Vanaf volgende week wordt er biodiesel gebrouwen op basis van onder meer gebruikte bak-, braad- en frituurolie, talg en residuen van de productie van voedingsolie. Op termijn zouden ook vetten uit rioolslib verwerkt kunnen worden, ter aanvulling van oneetbare vetzuren afkomstig van koolzaad- en zonnebloemolieproductie en onbruikbare resten van palmolieproductie.

Heeft biodiesel nog zin?

In tegenstelling tot de bestaande Bioro-fabriek van Cargill op dezelfde site zal de nieuwe raffinaderij geen eetbare producten omzetten in biodiesel. Het gaat puur om afval en restproducten van andere processen. “Europa legt almaar strengere eisen op voor grondstoffen voor biobrandstof. Almaar meer klanten vragen biodiesel op basis van afval. Daarom zijn er ook plannen om onze bestaande biodieselfabriek Bioro hiernaast- die jaarlijks 400.000 ton biodiesel maakt op basis van plantaardige olie zoals koolzaad- en zonnebloemolie - over een jaar of drie om te bouwen tot een installatie die afval omzet in biodiesel.”

Biodiesel op basis van stoffen die anders niet benut zouden worden, dat klinkt in elk geval duurzamer dan speciaal aangelegde koolzaadvelden die de productie van andere landbouwgewassen in de weg staat. Maar is er dan zoveel vraag naar biodiesel?

Volgens Cargill – vanzelfsprekend – wel. De belangrijkste klanten zijn de oliereuzen, die hun fossiele brandstoffen mengen met biobrandstof. “De auto-industrie zal een belangrijke klant blijven zolang dieselmotoren voor personenwagens worden geproduceerd”, denkt Cazin, al ziet hij dat met de elektrificatie snel afkalven. 

Vooral vrachtvervoer

Het grootste potentieel zit allicht bij de vrachtwagens en bij de scheepvaart. Die zullen de komende decennia niet massaal omschakelen naar waterstof of batterijen. Ze worden daartoe ook niet gedwongen door Europa. Wel wil de EU de brandstoffen voor deze sectoren verduurzamen, en daarin speelt biodiesel op basis van restafval een grote rol.

“Op termijn mikken we ook op de bio-industrie die haar fossiele grondstoffen zal omzetten in biodiesel uit afval.”

“De biodiesel die hier uitkomt is zo zuiver dat ze gebruikt kan worden als oplosmiddel, solvent in het jargon, voor onder meer de chemie en de verfindustrie', zegt fabrieksdirecteur Steven Matthys tijdens de rondleiding. 'Dat is de toekomst', zegt Cazin.

Bron: De Tijd 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy