maandag, 23 mei 2022

Mercedes snijdt in dealernet, kiest voor agentschapsmodel en mikt op onlineverkoop

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes snijdt in dealernet, kiest voor agentschapsmodel en mikt op onlineverkoop © Mercedes
Het was al bekend, maar wordt nu concreter. Mercedes zal zijn dealernet inkrimpen en wil tegen 2025 80 procent van zijn Europese verkoop via het agentschapsmodel zien verlopen en streeft ernaar dat 25 procent van alle verkopen online gebeuren.


Volgens hooggeplaatste directieleden van Mercedes zal het merk in de nabije toekomst wereldwijd 10 procent van de dealers schrappen in een operatie die moet leiden tot een grotere controle over de gehanteerde prijzen waarbij wordt overgeschakeld op het zogenaamde “agentschapsmodel” waarin het merk zijn voertuigen in Europa rechtstreeks aan eindklanten verkoopt, zonder tussenkomst van een verdeler in het facturatieproces. De bedoeling is dat tegen 2025 in 20 landen in totaal 80 procent van de Europese verkopen via dit model gebeuren. 

De strategie is erop gericht om met lagere distributiekosten en een grotere controle over de klantenrelatie, het verkoopproces en de prijszetting meer marge te genereren. 

Mercedes is al langer bezig met het terugdringen van het aantal verdelers. Zo verkocht het vorig jaar al 25 eigen verdeelpunten in Europa voor in totaal zo’n miljard euro. Ook met het verminderen van het aantal concessiehouders zal vanaf 2025 begonnen worden en de voorgenomen wijzigingen zullen alvast in thuisland Duitsland tegen 2028 voltooid zijn.

Agentschapsmodel als alternatief voor klassieke retail

In het traditionele retailmodel dat de meeste merken tot vandaag hanteren moeten concessiehouders de auto’s die ze verkopen zelf financieren en staan ze zelf in voor (een deel van de) kortingen en de marketing. Daardoor hebben ze ook zeggenschap over de eindverkoopprijs. Die vrijheid valt weg in het agentschapsmodel waar de constructeur de auto’s verkoopt, maar ook de verplichting tot stockfinanciering en ten laste nemen van promotie- en marketingkosten door de verdelers verdwijnen in het nieuwe model. De constructeur is daarin eigenaar van de voorraad, factureert de verkochte auto’s zelf aan de klant en neemt de marketingkosten voor zijn rekening. De verdelers (agenten) krijgen dan een leveringsvergoeding en blijven instaan voor het naverkoopgedeelte.

De rol van de concessiehouders verandert daarmee fundamenteel, waar we het in dit artikel al over hadden. Niet alleen Mercedes gelooft in dat agentschapsmodel en denkt dat het minder showrooms nodig heeft en kan overschakelen op directe verkoop. Ook andere fabrikanten, waaronder Stellantis, BMW en Volkswagen Group (alvast voor de elektrische modellen en voor Cupra) opteren voor het agentschapsmodel. 

Bij Toyota en Renault liet men al weten niet mee te gaan in de overstap naar het agentschapsmodel. Zij blijven dus werken volgens het traditionele retailmodel. 

Mercedes wil 25 procent onlineverkoop in 2025

Samen met het overschakelen op het agentschapsmodel en het terugdringen van het aantal showrooms zet Mercedes zwaar in op onlineverkoop. De bedoeling is dat een kwart van de verkopen van het merk tegen 2025 online gebeurt. Schermafbeelding 2022 05 23 om 20.34.32Volgens Mercedes kan dat omdat de klanten van vandaag “jonger, rijker en meer digitaal” zijn en openstaan voor nieuwe een verkoopwijze.

Of de doorsnee Europese klant in 2025, amper twee en een half jaar van vandaag, al klaar zal zijn om zijn – op de gezinswoning na – grootste gezinsuitgave online te doen, is echter de vraag die velen zich stellen. Wat de plannen voor de Belgische verdelers betekenen is ook nog niet duidelijk. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy