maandag, 16 mei 2022

Hoe de chipcrisis ook goed nieuws is voor sommige autoconstructeurs

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Het globale tekort aan halfgeleiders dat voor een enorme toename van de leveringstermijnen zorgt voor heel wat auto’s is een serieuze streep door de rekening van talloze autokopers en -verkopers, maar het verhaal heeft ook een positieve zijde voor sommige constructeurs, die hun winstgevendheid zien toenemen nu ze hun producten duurder kunnen verkopen omdat ze zeldzamer worden.


Hoewel het aantal leveringen van nieuwe auto’s wereldwijd met dubbele cijfers daalt en op een ongezien laag niveau ligt door het tekort aan onderdelen dat de hele automarkt treft, zien we constructeurs zoals BMW, Mercedes, Stellantis, Toyota en Nissan uitpakken met uitstekende winstcijfers, terwijl ze minder auto’s konden bouwen en afleveren. Dat lijkt vreemd, maar is het niet als je weet dat de autobouwers er in tijden van schaarste voor kiezen om zich met de beperkte beschikbare onderdelen in de eerste plaats te richten op het bouwen van die modellen waar ze de hoogste toegevoegde waarde (lees: marge) op realiseren.

Minder auto’s, meer winst

BMW bijvoorbeeld, leverde in het voorbije eerste kwartaal van 2022 in totaal 6 procent minder auto’s af dan in dezelfde periode vorig jaar, maar zag zijn winst wel met 17 procent stijgen in vergelijking met dezelfde periode in 2021. Eenzelfde verhaal zien we bij Stellantis (de groep die ontstond uit de fusie van FCA en PSA), dat in het eerste kwartaal 12 procent meer verdiende dan vorig jaar in dezelfde periode terwijl het nochtans 12 procent minder auto’s kon afleveren.

Zo is het vandaag perfect mogelijk om een nieuwe Mercedes S-Klasse of Audi A8 te bestellen en hem amper een tweetal maanden na de bestelbon al geleverd te krijgen, terwijl wie een plug-inhybride VW Tiguan bestelt tot de zomer van 2024 geduld zal moeten oefenen en het voorlopig voor heel wat modellen überhaupt niet meer mogelijk is om een bestelling te plaatsen wegens “leveringstermijn onbekend”.

Als je weet dat een auto als de Mercedes S-Klasse of BMW 7-Reeks makkelijk tot drie keer meer kost aan de koper dan een A-Klasse of een 1-Reeks, maar zeker niet drie keer zo duur is om te bouwen als die kleinere auto, is het logisch dat fabrikanten de auto’s met de hoogste marge voorrang geven. Ook elektrische auto’s krijgen trouwens in veel gevallen voorrang op versies met een benzine- of dieselmotor, omdat die auto’s de constructeurs helpen om de Europese uitstootobjectieven te behalen en zo geen boetes te moeten betalen aan de EU.
Nieuwe range s

Jaguar Land Rover ziet schaarste als imagobooster

Dat de schaarste niet alleen slecht nieuws betekent wordt ook met zoveel woorden toegegeven door Thierry Bolloré, CEO van Jaguar Land Rover. Door de omwille van de globale chipcrisis gedaalde beschikbaarheid worden de modellen van de constructeur gewilder, stelt Bolloré, wat het merkimago ten goede komt.

"We verliezen zeker wat marktaandeel," zei hij. "Maar het uiteindelijke effect is een hogere wenselijkheid omdat de schaarste die wenselijkheid creëert," zei Bolloré.

JLR's orderportefeuille steeg tot 168.000 eind maart, tegen 155.000 eind december, maar het merk wil zich dus in de eerste plaats op de groei van de marges concentreren, eerder dan op volumes. Daarom ook wordt de nieuwe Range Rover Sport een stuk duurder in de markt gezet dan zijn voorganger én dan de rechtstreekse concurrenten, aangezien de beschikbare productie hoe dan ook verkocht raakt en het dan beter is om daar meer marge op te genereren.

Minder of geen korting meer 

Tegelijk met de daling van het aantal beschikbare productieplaatsen zien veel constructeurs ook een kans om hun kortingpolitiek te herzien. Zeker op elektrische auto’s wordt zo goed als geen (fleet)korting meer toegekend. Die worden vandaag dan ook voornamelijk door professionals aangekocht, waar de voordelige fiscaliteit ze bijna per definitie interessanter maakt in de berekening van de TCO dan een vergelijkbaar model met een verbrandingsmotor.

Waar tot amper anderhalf jaar geleden kortingen van 15 tot 20% zeer courant waren zien we dat de commerciële interventies van de constructeurs voor nieuwe modellen systematisch lager liggen, wat de winstgevendheid verder vergroot.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy