woensdag, 04 mei 2022

Touring waarschuwt: de consument kan de elektrische auto nu al niet meer bijbenen.

Geschreven door  Joost Kaesemans
Elektrische auto’s kunnen een geweldig antwoord zijn op uitdagingen rond luchtkwaliteit, klimaatverandering en energieonafhankelijkheid. Tenminste, wanneer die elektrische auto’s geen randfenomeen blijven maar wel een wezenlijk deel van de autokilometers voor hun rekening nemen. Precies om die reden volgt Touring met bezorgdheid de evolutie van de verkoopscijfers, in het bijzonder op de particuliere markt. Minder dan 14% slechts van de nieuwe elektrische auto’s wordt vandaag door privépersonen in het verkeer gebracht. Een duidelijk teken dat de fiscale bevoordeling van elektrische auto’s vandaag onvoldoende sterk is om de meerprijs te compenseren en de privé-autokoper de kans te geven emissievrij te gaan rijden.

Joost EV STUKKaesemans kopieOPINIE: door Joost Kaesemans, Directeur Communicatie - Touring
 
Europa en de lidstaten stellen het einde van de verbrandingsmotor in het vooruitzicht, en een stad als Brussel bijvoorbeeld heeft vandaag al beslist dat er vanaf 2030 geen dieselwagen meer zal rondrijden en vanaf 2035 zelfs geen enkele auto met verbrandingsmotor meer. Om je nieuwe auto een normale levensverwachting te geven – hetgeen uit ecologisch standpunt fundamenteel belangrijk is – kan je dus maar beter nu of binnenkort al overstappen op elektrisch. 

Toch gaat de evolutie richting elektromobiliteit nog niet in sneltreinvaart. Tijdens de eerste 3 maanden van dit jaar werden 103.143 nieuwe auto’s ingeschreven. 9.629 of 9,3% daarvan rijden zuiver elektrisch. Niet overdonderend, maar ook niet slecht als je vergelijkt met diezelfde periode van vorig jaar toen nog maar 5,9% van de nieuwe auto’s elektrisch was.
Toch legt Touring de vinger op een zere plek. Van die nieuwe elektrische wagens werd slechts 13,8% ingeschreven door particulieren. Anders gesteld: amper 1.331 gezinnen parkeerden tijdens het eerste trimester van dit jaar een nieuwe elektrische auto voor de deur. 

De redenen voor dit bescheiden aantal laten zich raden: elektrische auto’s hebben nog steeds een hogere aanschafprijs en die wordt onvoldoende gecompenseerd door een fiscaal gunstigere behandeling. Een aankooppremie zoals heel wat Europese lidstaten hebben uitgedokterd, bestaat hier evenmin. En natuurlijk stelt de consument ook wel vast dat de laadinfrastructuur nog achterop hinkt, hetgeen zijn bereidheid om te investeren dwarsboomt.

"Vlaanderen staat vandaag het verst in de vergroening van de autofiscaliteit. En dat vertaalt zich zeer duidelijk in de inschrijvingscijfers. Van de 1.331 nieuwe elektrische privéwagens, werden er 890 in Vlaanderen in het verkeer gebracht. Wallonië volgt op zeer ruime afstand met 370 stuks. Brussel sluit de rij met 71 stuks.

Deze cijfers verraden echter ook een andere realiteit: dat het succes van de elektrische auto ook verband houdt met de economische draagkracht van en de welvaart in een bepaalde regio. Touring vraagt onze beleidsmakers om daar bijzonder aandachtig voor te zijn en erover te waken dat de elektrische auto geen (r)evolutie wordt waar een grote groep mensen willens nillens niet kan aan deelnemen. 

(cijfers: FEBIAC vzw)

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy