vrijdag, 29 april 2022

Eerste kwartaal 2022: bijna één op drie nieuwe auto’s is geëlektrificeerd

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Eerste kwartaal 2022: bijna één op drie nieuwe auto’s is geëlektrificeerd © Volvo
Terwijl de automarkt zwaar lijdt onder de leveringsproblemen ten gevolge van de halfgeleidertekorten en het gebrek aan kabelbomen uit Oekraïne stelt automobielfederatie Febiac vast dat de elektrificatietrend zich snel verderzet.

De markt van de nieuwe personenwagens sloot het eerste kwartaal van 2022 af met een daling van het aantal inschrijvingen met 13,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2021, en het is vooral de fleetmarkt die de markt stuwt, schreven we al in dit stuk

De markt van de particulieren vertraagt aanzienlijk, aangezien vorig jaar 59,7% van de nieuwe auto’s werden ingeschreven door een bedrijf of zelfstandige, terwijl dat cijfer dit jaar in het eerste trimester al opgelopen is tot 62%, waardoor de particuliere klant nog maar goed is voor 38% van het aantal nieuw geleverde auto’s.

Bijna één op drie nieuwe auto’s geëlektrificeerd, 1 op vier met een stekker

Zonder twijfel is het grote aandeel van de bedrijfswagen de reden voor de versnelde toename van geëlektrificeerde aandrijflijnen in de verkochte auto’s. Tussen januari en eind maart van dit jaar was bijna één op de drie ingeschreven nieuwe auto's (31,3%) uitgerust met een geëlektrificeerde motor (PHEV, HEV of BEV), een stijging van 7,8% in vergelijking met de resultaten voor heel 2021. Bovendien was bijna één op de vier nieuw ingeschreven auto's (24,1%) uitgerust met een “stekker” (BEV of PHEV). Dat gebeurde nooit eerder.
2Verdeling per motortype Bron FebiacInschrijvingen per motortype - bron: Febiac

Van die geëlektrificeerde auto’s ging het merendeel naar professionele klanten. 91,1% van alle plug-inhybrides en 86,2% van alle volledig elektrische auto’s gingen namelijk naar bedrijven en zelfstandigen, terwijl particulieren – als ze een geëlektrificeerde aandrijflijn kiezen – voornamelijk voor de klassieke “zelfopladende” hybride opteren.
3Inshrijvingen per motortype bron FebiacVerdeling per motortype - Bron Febiac

Febiac wijst erop dat het risico groot is dat zonder financiële stimulansen voor particuliere kopers en een gegarandeerde toegang tot betaalbare groene elektriciteit (inclusief versnelde vergunningen voor laadstations) er een erg grote kloof zal ontstaan tussen de bedrijven en zelfstandigen enerzijds, die hun vloot versneld elektrificeren, en particulieren anderzijds, die achter dreigen te blijven in de elektrificatiegolf.

Gemiddelde CO2-uitstoot daalt verder

Op basis van de nieuwe WLTP-waarden is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s die tussen 2020 en 2021 werden ingeschreven gedaald van 130,7 g/km naar 116,9 g/km. De verdere toename van de elektrificatie in het eerste kwartaal van dit jaar – onder impuls van de bedrijfswagens en die van zelfstandigen – leidde tot een nog grotere daling van de gemiddelde uitstoot die momenteel nog 108,3 g/km (WLTP) bedraagt.

Citroën C3, Volvo XC40 en Dacia Sandero populairst in eerste trimester

Het klassement van de Belgische inschrijvingen per model (nieuwe auto’s) in het eerste trimester van 2022 wordt opnieuw aangevoerd door Citroën, met de C3, nadat dat model ook over heel 2021 de bestverkochte auto was. De in België gebouwde Volvo XC40 prijkt op de tweede plaats, voor de Dacia Sandero op drie en de BMW X1 en Toyota Yaris op plaatsen vier en vijf.1Inschrijvingen per model eersete trimester 2022 bron febiacInschrijvingen per model eerste trimester 2022 - bron febiac

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy