vrijdag, 15 april 2022

Over het enorme potentieel van een Spotify of Netflix voor nieuwe auto’s

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Over het enorme potentieel van een Spotify of Netflix voor nieuwe auto’s © Lynk&co
De pijlsnel stijgende kostprijs van een nieuwe auto, niet het minst veroorzaakt door de elektrificatie, maakt het steeds moeilijker voor particulieren met een modaal budget om eigenaar te worden van een auto. Ballonfinancieringen en private leasecontracten zijn mogelijke oplossingen maar het is vooral het auto-abonnement dat het potentieel heeft om een echt game changer te zijn.



Het aanbod aan nieuwe auto’s voor gezinnen met een modaal budget slinkt gestaag. Waar een nieuwe middenklasser enkele jaren geleden voor € 20.000 tot € 25.000 in de catalogus stond liggen de prijzen voor nieuwe exemplaren vandaag, zeker voor elektrische modellen, makkelijk € 10.000 tot € 20.000 hoger en zijn auto’s met een prijskaartje van meer dan € 50.000 intussen eerder regel dan uitzondering.

Ballonkredieten en private lease 

Het is geen verrassing dat steeds minder particulieren over de middelen beschikken om dergelijke sommen uit te geven voor een auto. Daarom pakken de verkopers als alternatief voor de klassieke lening op afbetaling met gelijke maandelijkse bedragen al een hele tijd uit met het ballonkrediet, waarbij de maandelijks terug te betalen bedragen lager liggen en er na drie, vier of vijf jaar nog een grote laatste maandsom (de ballon) blijft openstaan. 

Sinds 2015 deed ook het uit Nederland overgewaaide private lease zijn intrede op onze markt. Je wordt dan geen eigenaar van je auto maar huurt hem, alle diensten inbegrepen, voor een vooraf bepaald aantal kilometers en een vastgelegde looptijd, waarna je de auto terug inlevert.

Eigenlijk is die private leaseoplossing erg interessant, want je betaalt enkel voor het gebruik van de auto en kent op voorhand de totale kostprijs van je mobiliteit (op de kost van het verbruik na dan). Het nadeel ervan is echter de subjectief hoge kostprijs enerzijds en de vastliggende looptijd anderzijds.

Dat de prijs van een private lease voor sommigen hoog lijkt komt doordat ook de kosten van de verkeersbelasting, de verzekering, het onderhoud, de bijstand en de banden altijd in de prijs inbegrepen zijn. Wie echter de rekening maakt beseft dat die kosten ook bij een eigen auto betaald moeten worden, waardoor het verschil niet zo groot is.

Het voornaamste probleem van private lease is voor heel wat potentiële klanten echter de vastgelegde looptijd, waardoor wie voor het contractueel voorziene einde van de leaseperiode besluit om de auto terug in te leveren geconfronteerd wordt met een verbrekingsvergoeding of een kost voor het vroegtijdig stopzetten van het contract. 

Dat maakt dat enkel wie vrij zeker is dat de gekozen auto voor de hele periode geschikt zal zijn voor het beoogde doel de stap waagt.

Abonnementsformule is dé oplossing

Er bestaat sinds kort een oplossing voor dat probleem, maar ze wordt momenteel alleen maar aangeboden door een Chinees merk. Lynk&Co, dochterbedrijf van het Chinese Geely en dus zustermerk van Volvo en Polestar, pioniert met een abonnementsformule zonder vastgelegde looptijd. Je kan bij Lynk&Co voor een maandelijks “membership” of lidmaatschap kiezen waarbij je – zoals bij een private lease – een vast maandelijks bedrag (vandaag € 500 inclusief btw) betaalt en in ruil daarvoor de beschikking krijgt over een volledig uitgeruste hybride Lynk&Co 01-SUV (die technisch gebaseerd is op de Volvo XC40), inclusief 15.000 kilometer per jaar en alle diensten (dus niet alleen de huur maar ook de verkeersbelasting, de verzekering, de banden, het onderhoud en de bijstand zijn inbegrepen). 

Wat is dan het verschil met een private lease, vraagt u zich af? Op zich is die formule inderdaad niets anders dan een private lease, maar de verdienste van het abonnementsmodel is dat er geen vastgelegde looptijd is voor het contract en dat je dus na een minimumperiode van één maand op elk moment, zonder verbrekingsvergoeding, opnieuw kan uitstappen. Die flexibiliteit maakt het abonnement veel interessanter dan een private lease met een vastgelegde termijn, omdat er geen langlopend engagement nodig is.

Wie volgt?

Lynk & Co is nog een vrij onbekende en nieuwe speler op de markt, biedt vandaag slechts één model aan, en € 500 is voor sommigen misschien nog een te hoog bedrag (ook al is het erg redelijk voor het aangeboden pakket). Momenteel is het bovendien het enige merk dat met een abonnementsformule werkt.

Het lijkt dan ook een niette missen opportuniteit voor andere merken om zo snel mogelijk met een gelijkaardige formule te komen voor een reeks vooraf samengestelde auto’s van verschillende modellen, omdat ze op die manier een aantal hinderpalen voor de afzet van nieuwe auto’s wegwerken (hoge aankoopprijs, vastgelegde looptijd, bevoorradingsproblematiek door uitgebreide personaliseringsmogelijkheden) en zich verzekeren van een permanent afzetkanaal voor hun nieuwe auto’s en aanvoerkanaal voor tweedehandsexemplaren én – misschien wel het belangrijkste argument – zo volledig eigenaar worden van de klantenrelatie. Voor klanten biedt de flexibele opzeg en de potentieel lage maandelijkse abonnementskost de mogelijkheid om altijd met een nieuwe auto te rijden zonder zelf risico’s te lopen.

Het Netflix- en Spotifymodel

Naarmate de kostprijs van nieuwe auto’s verder oploopt, wat door de komst van de Euro 7-norm voor verbrandingsmotoren en de elektrische auto onvermijdelijk is, zullen particulieren alsmaar meer nood hebben aan alternatieven voor de klassieke aankoop. Een abonnement kan daarbij een echte game changer zijn. 

We zijn tenslotte toch ook allemaal zonder veel ontwenningsverschijnselen overgeschakeld van het aankopen van CD’s naar een abonnement op Spotify of Apple Music en van het kopen van DVD’s naar een abonnement op Netflix of Streamz? 

Waarom zou dat niet lukken voor auto’s? 

Snel zijn is dan ook de boodschap voor merken die in het potentieel geloven, want de bekende constructeur die hier als eerste mee uitpakt (en een en ander ook succesvol operationeel in de markt kan zetten) kan zo een voorsprong uitbouwen die anderen moeilijk nog kunnen bijbenen…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy