dinsdag, 12 april 2022

Renault, Toyota en Dacia populairst bij particulieren, B2B goed voor 62% van inschrijvingen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Renault, Toyota en Dacia populairst bij particulieren, B2B goed voor 62% van inschrijvingen © Renault
BMW, Mercedes, Audi… doen het heel goed in de top tien van de meestverkochte auto’s in ons land, maar moeten het vooral hebben van de B2B-markt. Als je kijkt naar de particulieren valt op dat geen van die drie premiummerken in de top tien staat, maar dat Renault, Toyota en Dacia het klassement aanvoeren. De particuliere markt is intussen nog goed voor 38% van het aantal inschrijvingen, waardoor in ons land de fleetmarkt meer dan ooit bepalend is.


Over de eerste drie maanden van dit jaar werden in ons land 103.146 auto’s ingeschreven, waarbij BMW, Peugeot, Volkswagen, Mercedes en Audi de top vijf uitmaakten. Daarbij zijn het vooral de verkopen aan professionele klanten die voor dat resultaat zorgen, want als we over dezelfde periode (januari-maart 2022) nagaan wat het aandeel bij de particuliere kopers was, ziet de top vijf er helemaal anders uit.

Renault, Toyota en Dacia 

Wie zijn auto met de eigen centen moet betalen opteert blijkbaar voor andere merken, blijkt uit de particuliere top tien, die aangevoerd wordt door Renault, dat 4.079 auto’s wist te leveren aan particuliere kopers, gevolgd door Toyota, met 3.580 stuks en Dacia, met 3.354 exemplaren. Die drie merken zijn een uitzondering want ze zagen hun volume aan particulieren geleverde auto’s stijgen, terwijl die markt er over de eerste drie maanden met 14.107 exemplaren op achteruitging. Zo leverde Renault in het eerste trimester 813 auto’s meer dan vorig jaar aan particuliere klanten, bracht Toyota 743 auto’s meer aan de man en deed ook Dacia het beter met 770 extra exemplaren.

Bij de particulieren heeft Renault zo een marktaandeel van 10,37%, Toyota haalt 9,10% en Dacia 8,53%, terwijl die drie merken op de totale markt een marktaandeel van respectievelijk 6,45%, 5,98% en 3,87% hadden in het eerste trimester van dit jaar.
1Resultaten particulieren 1ste trimester 2022 Bron FebiacResultaten particulieren 1ste trimester 2022 - Bron: Febiac

BMW 11de op particuliere markt

De zowat onbedreigde marktleider in ons land, BMW, moet het dus vooral hebben van de fleetverkopen, want van de 9.460 stuks die het merk tot eind maart wist te leveren waren 8.059 stuks bestemd voor professionals en 1.401 voor particulieren, waardoor de particuliere klant bij BMW goed is voor een kleine 15% van het totaal aantal verkochte auto’s en het merk op die markt net buiten de top tien valt. Bij Mercedes, dat met 8.027 geleverde auto’s vierde was in het eerste trimester bedraagt het aandeel particuliere verkopen (1.398) over het eerste trimester 17,4% en bij Audi (1.291 particulieren op 7.788 inschrijvingen) en Volvo (850 particulieren op 4.387) gaat het om een fleetaandeel van respectievelijk 16,5% en 19,4%. Bij Volkswagen is er iets meer evenwicht met een fleetaandeel van 62,8% (2.984 particulieren ten opzichte van 5.046 B2B-klanten). 
1Top 20 totale markt eerste trimester 2022 Bron FebiacTop 20 totale markt eerste trimester 2022 - Bron Febiac

Fleetinschrijvingen goed voor 62%

Met 61,87% van het totaal aantal inschrijvingen (63.826 op 103.146) was de fleetmarkt in het eerste trimester met voorsprong groter dan de markt van de particulieren, een tendens die jaar na jaar sterker wordt maar ook de afhankelijkheid van de autosector van dat fleetsegment duidelijk maakt. 

De B2B-markt zorgt ervoor dat het volume aan nieuw ingeschreven auto’s in verhouding tot het aantal inwoners in ons land beduidend hoger ligt dan in andere landen. Een van de redenen daarvoor is de populariteit van de bedrijfswagen als deel van het loonpakket (vaak ook veroorzaakt door de bijzonder hoge loonkost waardoor een auto geven de werkgever minder kost dan meer loon uitbetalen). 

Doordat firmawagens sneller vervangen worden stijgt hun relatieve aandeel in de verkoop van nieuwe auto’s. Dat is een goede zaak voor de merken en de verdelers, vanzelfsprekend, maar ook voor de verkeersveiligheid (auto’s uitgerust met de recentste veiligheidssnufjes) en zeker ook het klimaat en het milieu, omdat nieuwe voertuigen minder vervuilen en gemiddeld ook minder CO2 uitstoten dan oudere auto’s. 

De auto’s die op de B2B-markt geleverd worden stromen binnen vier tot vijf jaar ook door naar de particuliere markt, wat maakt dat op de tweedehandsmarkt in ons land relatief jonge auto’s worden aangeboden. 

Het is ook die B2B-markt die zal zorgen voor een versnelde doorstroming van elektrische auto’s naar de particuliere markt, omdat professionals vanaf 2026 alleen nog van fiscale aftrekbaarheid zullen genieten als ze auto’s zonder uitstoot aanschaffen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy