vrijdag, 17 december 2021

E5 of E10-benzine: wat is het verschil en wat moet ik tanken?

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vroeger was het leven eenvoudiger dan vandaag. Niet alleen betaalde je veel minder voor een liter benzine, tegelijk was de benzine die je tankte altijd geschikt voor je auto (als je tenminste geen diesel had). Vandaag moet je aan de pomp kiezen tussen E5- en E10-benzine en kan het tanken van E10 in bepaalde gevallen schade toebrengen aan je motor. Wanneer dat zo is, lees je hier.


Sinds januari 2011 laat Europa loodvrije E10-benzine toe. Dat is gewone benzine waar echter tot 10 procent bio-ethanol aan toegevoegd is uit milieuoverwegingen. Vandaar de naam E10. E10 wordt vandaag aan de pomp aangeboden naast E5 waar – u raadt het al – maximaal 5 procent bio-ethanol aan toegevoegd is (maar vaak helemaal niets).
DSC07489Van 95 en 98 naar E5 en E10

Tot 2019 moesten we bij onze benzineauto kiezen of we hem volgooiden met Eurobenzine met octaangetal 95 of 98, waarbij eigenlijk alle benzinewagens op “95”-benzine kunnen rijden maar sportievere auto’s en motoren bij voorkeur met “98” gevuld worden omwille van het hogere octaangetal maar ook door de toevoeging van additieven die een gunstige invloed hebben op de levensduur en het verbruik van de motor. Die “98” wordt dan ook meestal als “premiumbenzine” in de markt gezet. 
Het octaangetal verwijst naar de zogenaamde “klopvastheid” van de benzine, wat te maken heeft met de temperatuur waarbij zelfontbranding ontstaat. Wanneer mengsels met benzine en lucht 280 graden warm worden ontbranden ze vanzelf, ook zonder een vonk of een vlam, zoals bij diesel al bij lagere temperaturen gebeurt.
Wanneer het benzinemengsel in de cilinders te vroeg ontbrandt door te hoge temperaturen bij het samenpersen van het mengsel door de zuigers van de benzinemotor gaat de motor onregelmatig draaien en kan hij beschadigd raken. Dat onregelmatig draaien noemt men ook “pingelen” of “kloppen”. Om dus te voorkomen dat de ontbranding te vroeg gebeurt moet de benzine een minimale “klopvastheid” hebben, wat in de praktijk bij ons altijd neerkwam op een octaangetal van minstens 95.
Sinds 2019 werd de naamgeving van benzine van 95 of 98 aangepast naar de E5 of E10-benaming die de maximale hoeveelheid toegevoegde bio-ethanol weergeeft.
Waarom ethanol toevoegen?

Bio-ethanol is alcohol uit de fermentatie van suiker, maïs of tarwe en is daardoor een vorm van hernieuwbare energie waardoor er dus minder zuiver fossiele brandstof in je liter benzine zit dan vroeger. Bij E10 gaat het om maximaal 10 procent bio-ethanol en minimaal 90 procent benzine, bij E10 is dat dan maximum 5 procent ethanol en 95 procent benzine. 

Alle nieuwe auto’s met een benzinemotor kunnen probleemloos E10-benzine tanken, maar voor sommige oudere modellen kan dat een probleem opleveren door schade aan onder andere leidingen en dichtingen door de hogere concentratie ethanol.

In de praktijk heeft de nieuwe E10-benzine een octaangetal van 95 en vervangt ze de vroegere Euro 95, terwijl de nieuwe E5-benzine de premiumbenzine met octaangetal 98 vervangt. Aan de pomp vind je in principe beide benamingen nog terug bij de vulpistolen (dus E10 – 95 en E5 – 98), al is eigenlijk enkel de E-aanduiding verplicht.

Ethanol heeft een iets lagere energiedichtheid dan gewone benzine, waardoor E10-benzine wat minder energie bevat dan de oude Euro 95 of de nieuwe “premium”-E5-benzine. Het verbruik zal dan ook 2 tot 3 procent hoger liggen wanneer je het wat minder dure E10 tankt. Bij E5 is het trouwens perfect mogelijk en zelfs vaak zo dat er helemaal geen bio-ethanol in je brandstof zit, want het is niet omdat er tot 5 procent mag inzitten dat het ook werkelijk zo is.
DSC07486Kan mijn auto E10 aan?

Meer dan 90 procent van de benzineauto’s op de weg kan E10 tanken. Bij twijfel is het aangeraden om voor alle veiligheid E5 te tanken, dat wel meer kost maar anderzijds voor een wat lager verbruik zorgt. Bij auto’s die vanaf 2018 geproduceerd zijn staat aan de binnenkant van de tankklep trouwens altijd aangegeven of naast E5 ook E10 kan getankt worden.

Wie zeker wil weten of zijn auto probleemloos op E10 kan rijden, kan terecht bij de ACEA, de Europese vereniging van Autoconstructeurs die een lijst opstelde met per fabrikant de modellen die wel of niet met E10 overweg kunnen. Je vindt die lijst hier.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy