dinsdag, 30 november 2021

België één van 10 Europese landen die geen aankoopincentives voor EV’s voorzien

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Uit een uitgebreide studie van de Europese automobielconstructeursvereniging ACEA blijkt dat België één van de tien Europese landen is die geen enkele incentive voorziet om de aankoop van een elektrische auto door consumenten te ondersteunen. Roemenië is met een ondersteuning van tot € 10.000 het gulst en ook in Kroatië en Duitsland krijgen kopers van een elektrische auto een aankoopbonus tot meer dan € 9.000.


Dat elektrische auto’s veel duurder zijn in aankoop dan een auto met een klassieke verbrandingsmotor is vandaag nog een serieuze hinderpaal voor de verspreiding ervan bij particuliere gebruikers. De Europese autoconstructeursvereniging ACEA publiceerde een rapport waarin het de incentives die de verschillende Europese overheden voorzien voor wie een elektrische aankoop oplijst.

17 landen met incentives, België is er niet bij

Vandaag stellen 17 verschillende Europese lidstaten dergelijke aankoopincentives voor en zijn er 10, waaronder dus ons land, waar geen aankoopondersteuning is voorzien, op een verlaagde of geschrapte verkeersbelasting na. Bij de landen die op het verlagen of schrappen van de verkeersbelasting na geen extra inspanningen leveren krijgt België het gezelschap van Bulgarije, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Litouwen, Malta, Polen en Slovakije.

België heeft wel een volledige fiscale aftrekbaarheid voorzien en belast elektrische auto’s ook met het laagste Voordeel Alle Aard en de laagste CO2-bijdrage, en doet daarmee toch meer dan sommige anderen. 

Zo is er in Estland niet alleen geen aankoopbonus voorzien, maar ook geen enkele belastingvrijstelling, terwijl Polen en Bulgarije ook erg weinig moeite doen voor wie een elektrische auto wil.

Welke burgers zijn het best af?

De landen die de aankoop van elektrische auto’s het sterkst ondersteunen met aankoopincentives zijn Roemenië en Kroatië, en ook in Duitsland is er veel ondersteuning voorzien.

In Roemenië kan je maar liefst € 10.000 krijgen wanneer je een nieuwe elektrische auto aankoopt en € 4.250 bij aankoop van een nieuwe PHEV met maximaal 50 g/km aan CO2-uitstoot, terwijl daarbovenop nog een recyclagebonus van € 1.250 geldt wanneer je een oude auto inlevert.

De Kroaten hebben recht op een (qua voorzien totaalbudget wel beperkte) premie van € 9.333 voor de aankoop van een BEV en € 5.333 voor een PHEV.

Duitsland voorziet € 9.000 aan aankoopbonus voor elektrische auto’s van maximaal € 40.000 netto en € 7.500 voor duurdere exemplaren. Er is verder € 6.750 voorzien voor wie een plug-inhybride tot € 40.000 aankoopt en € 5.625 voor kopers van PHEV’s met een hogere nettoprijs.

Ook in het Groothertogdom Luxemburg is er een stevige ondersteuning voorzien, met € 8.000 aankoopbonus voor wie een EV met een maximumverbruik van 18 kWh/100 km aanschaft en € 3.000 voor EV’s die meer verbruiken. Voor PHEV’s tot 50 g/km is er € 1.500 voorzien.

De Slovenen krijgen € 7.500 als ze een elektrische auto kopen en Hongaren die een elektrische auto van tot € 32.000 catalogusprijs aanschaffen mogen € 7.350 aan premie tegemoetzien, en € 1.500 als hun EV tussen € 32.000 en € 44.000 kost.

In Spanje zijn incentives voorzien tot € 7.000 bij aankoop van elektrische en tot € 5.000 bij aankoop van plug-inhybride auto’s.

Italië geeft naast andere incentives ook een Ecobonus tot € 6.000 voor elektrische auto’s van minder dan € 50.000 exclusief btw.

Zweden krijgen omgerekend tot € 5.833 en vanaf april volgend jaar zelfs € 6.808 aan bonus voor de aankoop van uitstootloze auto’s. 

In Ierland voorziet de overheid tot € 5.000 aan ondersteuning voor elektrische auto’s of plug-inhybrides. In Litouwen is er ook tot € 5.000 aan steun voorzien voor elektrische auto’s.

In Frankrijk wordt dan weer € 3.000 tot € 7.000 aan ondersteuning voorzien bij de aankoop van een EV.

Ook in Griekenland krijgt de koper van een elektrische auto een ondersteuning in de vorm van een “cashback”-premie tot € 6.000.

Oostenrijk geeft € 3.000 aankoopbonus voor elektrische en waterstofauto’s en € 1.250 voor wie een plug-inhybride aankoopt. Ook in Portugal is € 3.000 te rapen voor kopers van een nieuwe elektrische auto van maximaal € 62.500.

Tot slot zijn er ook bij onze Nederlandse buren subsidieschema’s voorzien.

Als de Belgische overheid, en bij uitbreiding de Vlaamse, Waalse en Brusselse regeringen de verspreiding van elektrische auto’s onder de bevolking willen bevorderen lijkt het niet onverstandig om het voorbeeld van de vele Europese buren te volgen en een tegemoetkoming te voorzien. Niet alleen kan het wagenpark van particulieren op die manier versneld vergroenen, maar tegelijk kan ook het aantal oude – meer vervuilende - auto’s met een oude Euronorm zo sneller dalen dan wanneer geen incentives voorzien worden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy