maandag, 08 november 2021

De maskers vallen af: Vlaamse regering wil dat auto onbetaalbaar wordt

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De maskers vallen af: Vlaamse regering wil dat auto onbetaalbaar wordt © Shutterstock
Het is onthutsend om te lezen, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zegt in een interview met De Standaard van dit weekend dat een eigen auto te duur moet worden voor de doorsnee burger.


In een interview met De Standaard zegt Lydia Peeters, in Vlaanderen bevoegd voor mobiliteit, dat ze op werkbezoek was in Denemarken, volgens haar “ons grote voorbeeld.” Ze zegt dat “de auto’s daar aan de kant staan, omdat het bezit duur is en het gebruik nog meer”, besluitend met “daar moeten we naartoe”. Volgens haar “moeten we stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben” en dat “een deelauto acht wagens vervangt.”

Wie dit leest kan niet anders dan vaststellen dat het de Vlaamse regering (als Peeters hier namens de hele regering spreekt) niet alleen te doen is om de verlaging van de CO2-uitstoot, maar dat ze ook de bedoeling heeft dat alleen wie rijk is nog met een eigen auto kan rijden in de toekomst. Zelfs al zou de journalist haar woorden verdraaid hebben – wat onwaarschijnlijk is - lijkt het erop dat Peeters de jacht opent op de particuliere autobezitter. Ze deed dat eerst door te proberen om er al in 2027 een verbod op niet-elektrische auto’s door te duwen (het werd uiteindelijk 2029) en door meteen ook een verbod op de verkoop van niet-elektrische tweedehandsauto’s te vragen vanaf 2030, en laat nu nog meer in haar kaarten kijken met deze openlijke bekentenis.

Alleen de rijken een auto

Wanneer de minister het dure bezit en autogebruik in Denemarken toejuicht, met de stelling dat we daar naartoe moeten, gaat ze makkelijkheidshalve voorbij aan het feit dat autorijden in ons land al duurder is dan in elke andere Europese lidstaat, met een opbrengst voor de overheid van € 21,4 miljard in 2019 uit een gemiddelde bijdrage van € 3.187 per jaar en per auto. In datzelfde klassement staat Denemarken haar grote voorbeeld, met € 2.251 trouwens pas op de vijfde plaats. Maar bij ons moet autorijden dus nog duurder worden, volgens mevrouw Peeters.

Terwijl het hebben van een auto vandaag voor de doorsnee burger (en dus niet voor ministers en kabinetschefs) op de woning na de duurste kostenpost is in het gezinsbudget, lijkt het erop dat de regering die post graag nog duurder zou maken. Wat het resultaat zal zijn? Dat de gewone burger zich geen auto meer zal kunnen permitteren. Die burger heeft zijn auto wel nodig om naar zijn werk te gaan, naar de winkel, voor familiebezoeken en vrije tijd… De fiets is slechts een alternatief voor korte trajecten, wanneer de weersomstandigheden het toelaten en voor wie in fysiek goede conditie is. Het openbaar vervoer rijdt onregelmatig, slechts op bepaalde uren van de dag en dekt lang niet het hele land, laat staan dat het qua capaciteit volstaat. Deelwagens zijn ook niet de gedroomde oplossing voor iedereen, en al helemaal niet voor wie ver van het stadscentrum woont.

De ideeën van Peeters lijken te mikken op een klassenmaatschappij waarbij de happy few nog een eigen auto zullen hebben en de grote massa aan vrijheid moet inboeten en niet langer even mobiel zal zijn.

Het spook van de kilometerheffing

In hetzelfde interview komt de minister opnieuw terug op haar stokpaardje, de kilometerheffing, die door coalitiegenoot N-VA al meermaals werd verworpen. Ze wil ons absoluut per kilometer doen betalen en legt het voorstel opnieuw op tafel, ook al werd het er al meerdere keren afgeveegd door diezelfde regering.

Als reactie op haar nieuwe poging om de kilometerheffing op de agenda te zetten, waarbij ze zegt dat “de vraag niet is of er een slimme kilometerheffing komt, maar wanneer”, zei haar baas, Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) bij VTM Nieuws, dat er “deze legislatuur geen rekeningrijden komt.”

Nog los van de vraag of een slimme kilometerheffing een goede keuze is (waar we ons in dit stuk niet over uitlaten) wijzen dergelijke welles-nietesspelletjes op een gebrek aan cohesie binnen de ploeg die de toekomst van onze regio moet uitstippelen. Nog voor de ene minister zijn zin heeft afgemaakt spreekt de andere hem of haar al tegen. Opnieuw lijken het wel kleine kinderen die het maar niet eens raken en om ter snelst hun mening gaan verkondigen bij de juffrouw.

Elektrische auto’s in 2029: federaal akkoord nodig

We schreven al dat de beslissing van de Vlaamse regering om vanaf 2029 enkel volledig elektrische nieuwe auto’s toe te laten in Vlaanderen voorbijgaat aan het feit dat ze daarmee op het domein van de federale overheid komt. Op dat vlak stelt Federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) eveneens in De Standaard dat “het voorstel interessant is”, en dat “hij zal voorstellen om de kwestie op de agenda van de volgende interministeriële conferentie mobiliteit te plaatsen” en dat hij “principieel achter het voorstel van de Vlaamse regering staat, maar zich niet wil uitspreken over het voorgestelde tijdstip.” Anders gezegd: eer het Vlaamse plan ook werkelijkheid wordt zullen ook de andere regio’s mee moeten zijn, en het kan zomaar eens dat de deadline van 2029 opschuift. Waarom niet naar 2035, wanneer elektrische auto’s in heel Europa verplicht zullen worden?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy