donderdag, 04 november 2021

BREAKING NEWS: Vlaanderen beslist: nieuwe auto’s vanaf 2029 verplicht elektrisch

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BREAKING NEWS: Vlaanderen beslist: nieuwe auto’s vanaf 2029 verplicht elektrisch © MG
Na enkele dagen van intensief onderhandelen, rekenen en discussiëren is de Vlaamse regering het eens geraakt over een klimaatplan waarmee ze naar de COP26-klimaatconferentie in Glasgow kan trekken. Een van de maatregelen is het vanaf 2029 enkel nog toelaten van nieuwe elektrische auto’s in Vlaanderen. Over de verkoop van tweedehandsexemplaren wordt niets meer gezegd.


Uit de eerste informatie die bekend raakte na de mededeling door Vlaams Minister-President Jan Jambon (N-VA) dat de Vlaamse regering een klimaatakkoord heeft bereikt, blijkt dat het voorstel van minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), die de aankoop van andere dan zuiver elektrische nieuwe auto’s vanaf 2027 wilde verbieden en vanaf 2030 ook voor tweedehandse voertuigen enkel nog 100 procent elektrische exemplaren wilde toelaten afgezwakt is.

2029 in plaats van 2027

De onderhandelingen hebben namelijk geleid tot de beslissing om in plaats van 2027 pas in 2029 over te gaan tot het verbod op de inschrijving van niet-elektrische nieuwe auto’s. Dat betekent dus dat wie in Vlaanderen een nieuwe diesel, benzine, plug-in hybride, auto op aardgas of LPG wil aanschaffen daarvoor nog twee jaar extra de tijd krijgt. 

Er is ook een voorwaarde verbonden aan die deadline, namelijk dat elektrische auto’s tegen die datum voldoende betaalbaar moeten zijn, er voldoende laadinfrastructuur voorhanden moet zijn en er ook voldoende aanbod aan elektrische auto’s moet zijn. Dat betekent dus dat de regering nog een slag om de arm houdt om eventueel een datum na 2029 te prikken mocht dat nodig zijn.

De Vlaamse regering engageert zich in het akkoord ook tot het plaatsen van voldoende bijkomende laadpalen om tegen 2030 over niet minder dan 100.000 stuks te beschikken in onze regio, wat erg ambitieus is. Volgens de regering gaat het daarbij om “semi-publieke laadequivalenten”, waar dus ook privé-laadpalen die publiek toegankelijk zijn bijgeteld worden.

Geen verbod op verkoop niet-elektrische tweedehandswagens 

Het Vlaamse klimaatakkoord maakt (gelukkig) geen melding meer van het door mobiliteitsminister Lydia Peeters voorgestelde verbod op de verkoop van niet-elektrische tweedehandswagens vanaf 2030, wat door talloze kenners werd weggezet als absoluut onrealistisch, als je weet dat er jaarlijks zo’n 600.000 tweedehandsauto’s worden verkocht in ons land, en er daarvoor tegen 2030 minstens 600.000 elektrische tweedehandsexemplaren voorhanden zouden moeten zijn, wat ronduit onmogelijk zou zijn.

Onze mening

Het strekt de Vlaamse regering tot eer dat hun onrealistische initiële voornemen bijgestuurd is, en de deadline met twee jaar verschoven wordt. Dat het onzinnige idee om al in 2030 alleen elektrische tweedehandswagens toe te laten geschrapt werd, is de logica zelve.

Ambitieus zijn is goed, elektrificatie is nodig, maar het blijft de vraag waarom Vlaanderen per se zo veel sneller wil schakelen dan Europa. De Europese Commissie stelt 2035 voorop als einddatum voor de verkoop van nieuwe elektrische auto’s. Met het Vlaamse plan gaat het toch nog over een verschil van niet minder dan zes jaar, wat in veel gevallen problematisch zal blijven, omdat ook in 2029 niet iedereen klaar zal zijn voor elektrisch rijden.

Los nog van dat alles blijft de vraag in hoeverre Vlaanderen effectief bevoegd is om deze maatregel op te leggen. Als tegelijk Brusselaars en Walen in 2029 wel nog niet-elektrische auto’s mogen kopen, gaat het dan niet om discriminatie, en behoren dergelijke beslissingen niet tot de bevoegdheid van de federale regering? Vragen waar nog antwoorden op moeten komen.

Wij denken alvast dat de Vlaamse regering met dit akkoord iets heeft gevonden om mee uit te pakken, om dit weekend punten te scoren op de klimaatconferentie in Glasgow, maar dat ze – zeker met de voorwaarden die ze zelf aan de deadline van 2029 koppelt – niet dogmatisch en blind schakelt, maar rekening houdt met de eventuele onhaalbaarheid van 2029 als einddatum.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy