dinsdag, 02 november 2021

Vlaamse regering legt schokkend anti- benzine en dieselplan op tafel

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vlaamse regering legt schokkend anti- benzine en dieselplan op tafel © Audi AG
De Vlaamse regering wil heiliger zijn dan de paus en bespreekt een plan om slechts twee jaar na Noorwegen – wereldleider op dat gebied – vanaf 2027 de verkoop van nieuwe diesels en benzines in onze kleine regio te verbieden, en vanaf 2030 hetzelfde te doen met niet-elektrische tweedehandswagens. Een dergelijk plan is onrealistisch en dreigt ongekend zware gevolgen te hebben voor de Vlaming, (het personeel in) de autosector en de oldtimerliefhebber.


Het was brutaal wakker worden vanmorgen, toen bleek dat Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een plan door de regering wil loodsen waarin de verkoop van nieuwe niet-elektrische auto’s in Vlaanderen verboden wordt vanaf 2027, en van tweedehandsexemplaren vanaf 2030. Dat plan wordt nog snel opgesteld opdat Vlaams Minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) niet met lege handen naar de klimaattop in Glasgow zou moeten afreizen, om daar de talloze andere Belgische klimaatministers gezelschap te gaan houden. Momenteel wordt het besproken in werkgroepen, morgen moet duidelijk worden wat van het voorstel weerhouden wordt.

Concreet wil Lydia Peeters haar collega’s in de Vlaamse regering overtuigen van een ambitieus plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren (lees: draaiend op diesel, benzine, LPG, CNG, inclusief de hybrides) in de toekomst te gaan verbieden. Terwijl Europa een plan heeft om dat vanaf 2035 te doen voor nieuwe exemplaren (waarbij de verkoop van tweedehandse auto’s mogelijk blijft), wil Vlaanderen meteen zowat de beste leerling uit de Europese klas worden, en twee jaar na Noorwegen (waar vandaag al meer dan de helft van de auto’s elektrisch zijn en waar er groene energie in overvloed is) al in 2027 de inschrijving van nieuwe exemplaren onmogelijk maken. In 2030 zouden ook tweedehandse auto’s met een verbrandingsmotor niet langer ingeschreven kunnen worden in Vlaanderen.

Volgens de minister zijn er tegen 2027 voldoende elektrische alternatieven voor een aanvaardbare prijs voorhanden, zowel nieuw als tweedehands, en zou het aantal publieke laadpalen in onze regio tegen 2030 naar 100.000 gebracht worden (in vergelijking met het huidige objectief van 30.000 in 2025).

Onrealistische verwachtingen

Vlaanderen verwacht zo de CO2-uitstoot te doen dalen, maar gaat wel voorbij aan het feit dat elektrisch rijden in 2027 en 2030 nog niet voor iedereen een valabele optie zal zijn, en dat ze daardoor veel mensen zal dwingen om veel langer dan voorzien met hun auto te blijven rijden, waardoor de daling van de gemiddelde uitstoot vertraagd zal worden en de autoverkoop dreigt in te storten. Daarnaast is het een aanslag op de portefeuille van de burger, want de herverkoopwaarde van zijn benzine- of diesel (of hybride) keldert plotsklaps. Verkoop hem dan in het buitenland, zal de regering zeggen. Ja hoor, want daar stoot die auto plots geen CO2 meer uit?

ArcelorMittal Gent

Het gaat telkens weer over de auto als veroorzaker van het klimaatprobleem, maar wist u dat staalproducent ArcelorMittal in Gent, door de vervanging van één van de twee hoogovens door een elektrische installatie op waterstof tot 3,9 miljoen ton minder CO2 gaat uitstoten, wat in totaal neerkomt op zowat 4 procent van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot van Vlaanderen? Is dat niet hallucinant? Hoeveel auto’s moet je daarvoor niet uit het verkeer halen?

Wist u bovendien dat op luchtvaartbrandstof (kerosine) geen belasting geheven wordt (dus geen btw en geen accijnzen) en dat er geen btw is op internationale vliegtickets? Dat ook voor de scheepvaart geen belasting wordt gerekend op brandstoffen? 

De aandacht gaat telkens weer naar de automobilist met zijn diesel- of benzinewagen als belangrijke factor in de klimaatopwarming, die niet te ontkennen is, maar er zijn duidelijk nog heel wat aanzienlijke “quick wins” op andere domeinen die de burger niet rechtstreeks treffen in zijn portefeuille en zijn nood aan persoonlijke mobiliteit…

Van groene energie naar meer uitstoot?

Als we in Vlaanderen (maar niet in Brussel of in Wallonië, want dit zijn Vlaamse plannen) vanaf 2027 alleen nog elektrische nieuwe auto’s mogen kopen, zal de vraag naar elektriciteit vanzelfsprekend fel stijgen. Waar zal die vandaan komen? Van wind- en zonne-energie, idealiter, maar is die voldoende talrijk? We weten allemaal dat door de geplande kernuitstap van de federale regering gascentrales moeten gebouwd worden om stroomtekorten bij te grote vraag op te vangen. Die centrales stoten – in tegenstelling tot de kerncentrales – zeer veel CO2 uit want draaien op fossiele brandstoffen, en dreigen dus de winst van het elektrisch rijden terug teniet te doen.

Tel daarbij het onmiskenbare feit dat in 2027 en ook 2030 lang niet iedereen in staat zal zijn om zich a) een elektrische auto te veroorloven en b) hem ook op te laden, en je weet dat veel mensen geen andere keuze zullen hebben dan te blijven rijden met hun (oudere) diesel of benzine. De gemiddelde leeftijd van de Vlaamse vloot dreigt dan ook te stijgen, met als gevolg ook een blijvend hogere CO2-uitstoot door die oudere auto’s die niet meer vervangen worden. Gaan we naar Cubaanse toestanden, waar vandaag nog talrijke Amerikaanse auto’s uit de jaren vijftig rondbollen?

Dood aan de autosector!

Stel u even voor dat de Vlaamse regering inderdaad haar zin krijgt, en al in 2027 voor nieuwe en in 2030 voor tweedehandsexemplaren een verbod tot inschrijving van al dan niet hybride diesels of benzines kan afdwingen? Dan kelderen de verkopen van auto’s op dat moment, worden alle niet-elektrische auto’s die zijn aangekocht plotsklaps waardeloos op de (Vlaamse) tweedehandsmarkt en verschrompelt het aanbod. Talloze dealerbedrijven gaan bij een dergelijke beslissing failliet, tienduizenden verliezen hun job… en dat alles omdat enkele Vlaamse politici heiliger willen zijn dan de paus met een verbod vóór alle anderen.

Juridisch kluwen

Een dergelijke beslissing op Vlaams niveau dreigt trouwens ook aanzienlijke juridische consequenties met zich mee te brengen, waar wetsgeleerden nog een flinke kluif aan zullen hebben. Mag Vlaanderen zoiets wel beslissen? Inschrijvingen gebeuren nog steeds nationaal, het is de verkeersbelasting die is geregionaliseerd. 

Wordt de Vlaming zo niet gediscrimineerd ten opzichte van de Brusselaar of Waal die wel nog een auto met een verbrandingsmotor kan kopen? 

Wat doen we met leasingwagens? Leasingmaatschappijen in Vlaanderen zouden hun zetel naar Brussel of Wallonië kunnen verplaatsen en de auto’s daar inschrijven, zodat Vlaanderen weer inkomsten misloopt en er geen uitstootwinst wordt geboekt.

Einde van de oldtimer

Als de plannen van de Vlaamse regering werkelijkheid worden komt er ook een einde aan de hobby en broodwinning van heel wat liefhebbers van oude voertuigen, aangezien tweedehandse wagens met een diesel of benzine vanaf 2030 niet meer ingeschreven zouden mogen worden. Terwijl zij slechts weinig kilometers afleggen en gekoesterd worden door een gemeenschap van gepassioneerde liefhebbers. Hoe pijnlijk is dat? 

Het failliet van de politiek

Waar hebben wij een Vlaamse regering aan verdiend die, terwijl de klimaattop al begonnen is, nog snel een plan in elkaar moet flansen om daar te gaan voorstellen? Hoe kan het dat er al niet veel langer een duidelijke, breed gedragen visie bestaat om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen, en is het niet dom om te denken dat een plan dat je in een dag of twee opstelt standhoudt – laat staan realistisch is? De Vlaamse regering is als een kind dat zijn huiswerk niet gemaakt heeft en vlak voor de les begint nog snel het werk van een klasgenootje overpent en enkele cijfertjes verandert. Nul op tien, en jaartje overdoen…

Laten we hopen dat in de bespreking van de voorstellen vandaag iemand zijn gezond verstand toont en de regering erop wijst dat de voorgenomen timing niet realistisch is en dat je dergelijke beslissingen niet “tussen de soep en de patatten” mag nemen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy