donderdag, 21 oktober 2021

Nieuw grondstoffentekort bedreigt auto-industrie

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
Nieuw grondstoffentekort bedreigt auto-industrie © Audi AG
Het tekort aan halfgeleiders voor de auto-industrie is intussen gekend maar onder het motto “eentje is geentje” zou er een nieuw grondstoffentekort kunnen bijkomen. Deze keer gaat het om magnesium, een belangrijk ingrediënt van aluminiumlegeringen.


Magnesium is een bestanddeel van legeringen die bij de productie van auto’s gebruikt worden. Die legeringen worden vooral gebruikt voor onderdelen die sterk en licht moeten zijn – en geldt dat niet voor zowat elk onderdeel van een auto? Het gaat om onderdelen zoals carrosseriepanelen, motorblokken, remmen, brandstoftanks, stoelen, klemmen, wielassen, profielen en balken, …

In een interview met de Financial Times luidde een analist verbonden aan Barclays de alarmbel. Vanaf december zou de aanvoer van magnesium zowat kunnen stilvallen en als dat gebeurt, kunnen hele autofabrieken tot stilstand komen.

Hoe is het zover kunnen komen?

Het zijn de Chinezen. Niet minder dan 85% van alle magnesium in de wereld wordt geleverd door China, en dan nog hoofdzakelijk door een gebied in het land. Al enige tijd gaat China gebukt onder een energiecrisis waardoor fabrieken moeten sluiten om energie te besparen. Zo ook 35 van de 50 bedrijven die magnesium produceren. Dat is geen reden voor de overblijvende 15 fabrieken om een feestje te bouwen, want zij moeten hun productie halveren.

Bovendien is het geen oplossing even een voorraadje magnesium aan te leggen want dat goedje bewaart niet zo handig. Magnesium oxideert heel snel en de Europese magnesiumvoorraden zouden in de loop van november uitgeput kunnen geraken.

Voor de Amerikanen ziet de situatie er iets rooskleuriger uit. Hoewel hun output een pak kleiner is dan die van China, produceren zij ook magnesium. Toch zullen ook de Amerikaanse constructeurs de gevolgen van het magnesiumtekort voelen. Op dit moment halen zij immers hun magnesium ook in China omdat het daar goedkoper is.

Slag om de arm

Een kleine slag om de arm voordat we er uitgaan. Op dit moment heeft geen enkele constructeur gewaarschuwd dat zijn productie in het gedrang komt door een nakend magnesiumtekort. Is dat omdat ze een oplossing achter de hand houden of omdat ze paniek willen vermijden?

Alleszins heeft het Duits verbond van de metaalindustrie in een brief aan de Duitse regering laten weten dat de magnesiumvoorraden in heel Europa tegen eind november 2021 effectief uitgeput zullen zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy