zondag, 17 oktober 2021

Autonieuws-enquête op LinkedIn: 73 procent professionals kiest elektrisch of plug-in

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autonieuws-enquête op LinkedIn: 73 procent professionals kiest elektrisch of plug-in © Polestar
Uit een enquête van Autonieuws waar meer dan 2.000 respondenten aan deelnamen blijkt dat 46 procent van hen als volgende wagen overtuigd voor een elektrisch exemplaar kiest. 27 procent opteert voor een plug-in hybride. Diesel en benzine zijn samen nog maar goed voor 27 procent van het totaal aantal stemmen.


Uit een enquête die op LinkedIn over de voorbije zeven dagen werd afgenomen bij de volgers van de auteur van dit artikel en meer dan 57.400 keer werd weergegeven blijkt een grote bereidheid tot overschakelen naar een elektrische of plug-in hybride auto bij de volgende bestelling van een (bedrijfs-)wagen. Maar liefst 2.198 personen namen deel aan de poll die aan de vraag “Als je nu van auto zou moeten veranderen, kies je dan een elektrische auto, een plug-in of toch nog even een (hybride) benzine of diesel?” de antwoordmogelijkheden “Ik ga voor 100% elektrisch”, “Plug-in is mijn keuze”, “Voor mij nog eens een diesel” en “Benzine will do the job” toevoegde. 

Ook auto’s op CNG en modellen met een brandstofcel op waterstof werden door respondenten als mogelijke keuzes aangehaald, maar konden door een gebrek aan keuzemogelijkheden bij de Poll-functie van LinkedIn niet aan de keuze-opties worden toegevoegd. Hoe dan ook blijven die alternatieven qua percentage ruim onder de vier opgesomde keuzes en zal de volgende auto van drie op vier van de deelnemers batterij-elektrisch of plug-in hybride zijn.

Diesel en benzine historisch laag

Terwijl de prijs per liter benzine of diesel historisch hoog ligt blijkt de bereidheid van de respondenten om bij hun volgende auto nog voor een van beide motorisaties te kiezen historisch laag. Niet meer dan 14 procent (307 stemmen) van de respondenten kiest nog voor de ooit zo dominante zelfontbrander, en met 13 procent (292 stemmen) van de keuzes is benzine duidelijk niet het gedroomde alternatief. Elektrificatie schrikt de deelnemers daarentegen hoegenaamd niet af, zoals blijkt uit de 586 deelnemers of 27 procent die voor een plug-in hybride kiezen en uit de 1.013 deelnemers (met 46 procent amper minder dan de helft van alle respondenten) die “alles elektrisch” wel zien zitten.
Bresultaat bisProfessionele doelgroep

Wetenschappelijke conclusies trekken uit een enquête op LinkedIn is sowieso niet slim, en de 2.198 deelnemers aan de enquête, die dus allemaal een LinkedIn-profiel hebben, zijn per definitie professioneel actief. We kunnen bij de resultaten verder geen onderscheid maken tussen wie in zijn antwoord vertrok vanuit het idee dat het om een persoonlijke (privé-)auto ging, of wie het over een volgende bedrijfswagen heeft, maar dat er een groter aantal bestuurders van bedrijfswagens deelnam lijkt wel plausibel.

Hoe dan ook is het – los van de methodiek of beperkte wetenschappelijke betrouwbaarheid van het resultaat – een teken aan de wand dat alvast bij de respondenten van deze enquête weinig of geen weerstand tegen elektrificatie op te merken valt. Als we ervan uitgaan dat het grootste deel van de respondenten professionals zijn is het resultaat van deze bevraging een bevestiging van het feit dat bedrijfswagens een perfecte manier zijn om het wagenpark versneld te vergroenen, met de wetenschap dat ook de bestuurders ervan het elektrificatie-idee genegen zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy