vrijdag, 08 oktober 2021

Analyse automarkt 2021: diesel onder 25%, (deels) geëlektrificeerd goed voor 22%

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Analyse automarkt 2021: diesel onder 25%, (deels) geëlektrificeerd goed voor 22% © Stellantis
Febiac analyseerde de Belgische automarkt van januari tot september 2021. Die markt wordt steeds elektrischer, met voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe auto’s met een (deels) elektrische aandrijving. Intussen daalt het aandeel van diesel verder en blijkt de Belg nog steeds tuk op SUV’s allerhande.

In een uitgebreid persbericht met heel veel cijfers geeft de Belgische automobielfederatie inzicht in de automarkt tot eind september. Tijdens de drie eerste trimesters van 2021 werden in België 313.567 nieuwe auto’s ingeschreven. In vergelijking met 2020, een jaar waarin de pandemie de normale verkoop al ernstig verstoorde, zijn dat nog eens 20.000 stuks minder. De vergelijking met 2019 is helemaal dramatisch, want toen werden in ons land op negen maanden tijd niet minder dan 429.249 nieuwe auto’s ingeschreven. 
inschrijvingen per gewestbron: Febiac

Vlaanderen goed voor 60 procent van het totaal

Het Vlaamse gewest was in de eerste negen maanden van dit jaar met 190.818 auto’s goed voor 61 procent van alle inschrijvingen, Wallonië levert met 83.520 inschrijvingen 26,6 procent van het totaal en Brussel is met 39.229 stuks goed voor 12,5 procent.
inschrijvingen per eigenaarbron: Febiac

B2B-markt goed voor 55,6 procent

De markt van nieuwe auto’s bestond in de eerste negen maanden van dit jaar voor 55,6 procent uit auto’s van bedrijven. 2,1 procent staat op naam van zelfstandigen, terwijl de particulieren 42,3 procent van het totaal uitmaken. Opvallend is dat in Brussel maar liefst 79,2 procent van alle ingeschreven auto’s bedrijfswagens zijn. Het feit dat een heel wat leasingmaatschappijen hun hoofdzetel in het Brussels gewest hebben is daar natuurlijk niet vreemd aan. In Vlaanderen zijn 64 procent van de nieuw ingeschreven auto’s bedrijfswagens, in Wallonië niet meer dan 25,4 procent. 
inschrijvingen per motortypebron: Febiac

Versnelde elektrificatie, diesel daalt verder

Terwijl het aandeel van nieuwe auto’s met een geëlektrificeerde aandrijflijn – dus volledig elektrisch of (plug-in) hybride – eind 2020 nog 14,4 procent bedroeg, is dat aantal eind september 2021 al gestegen tot 21,8 procent. Dat wil dus zeggen dat vandaag al meer dan één op vijf auto’s op zijn minst gedeeltelijk elektrisch zijn. Die groei is volledig op rekening van de bedrijven te schrijven. Zij schreven in de eerste negen maanden van dit jaar 13.183 volledig elektrische auto’s in (BEV), wat 86,3 procent van het totaal van 15.276 is.

Bij de volledig elektrische auto’s is de Tesla Model 3 de marktleider, met 1.937 inschrijvingen tot en met september, gevolgd door Audi’s e-Tron (1.439 stuks) en de VW ID.3 (988).

Ook de plug-in hybrides zijn voornamelijk populair bij bedrijven. Zij schreven er op negen maanden 32.661 in, wat ten opzichte van het totaal aantal van 37.271 een aandeel van 87,6 procent is. De populairste plug-in is de BMW X5, die 2.848 kopers wist te verleiden, gevolgd door de Mercedes GLE (2.376) en de Volvo XC40 (2.371).

Bij de klassieke hybrides (dus zonder stekker) is het beeld wat genuanceerder. 53 procent of 8.303 van de 15.670 stuks die tot eind september een nummerplaat kregen waren eigendom van een bedrijf. De top vijf bestaat hier voor 80 procent uit Toyota’s, met de Corolla (2.951 stuks), de Yaris (2.545), de C-HR (1.910) en de RAV4 (1.524). Alleen de hybride Hyundai Tucson komt het Toyotafeestje hier even vergallen met een vierde plaats (1.718 stuks).

Intussen neemt het aandeel van benzinemotoren een klein beetje toe (van 51,8 procent over heel 2020 naar 53,1 procent in de eerste negen maanden van dit jaar). De populairste benzinedrinker is de Citroën C3 (6.471 benzine-exemplaren), gevolgd door de Fiat 500 (4.713) en de MINI hatch (4.271).

Zoals verwacht zakt de dieselverkoop verder in, tot 24,3 procent van het totaal, waar dat vorig jaar nog 32,9 procent was. De bestverkochte diesel is de Dacia Duster (2.771 stuks), gevolgd door BMW’s 3- en 1-Reeks (respectievelijk 2.509 en 2.479 inschrijvingen).
inschrijvingen naar voertuigtypeBron: Febiac

SUV’s blijven superpopulair

Er lijkt maar geen einde te komen aan de populariteit van de SUV’s. Tot eind september waren niet minder dan 47,3 procent van alle ingeschreven personenwagens van het SUV-type. Het zijn vooral de middelgrote exemplaren die het opvallend goed doen, met nu al een marktaandeel van 27,3 procent van het totaal, terwijl die categorie in 2016 nog maar goed was voor 15,6 procent.

De klassieke gezinsauto’s zijn goed voor 26,9 procent van het totaal, breaks maken 12,6 procent van het geheel uit en de monovolumes blijken elk jaar wat minder populair, met in de eerste negen maanden van dit jaar amper 3,6 procent van het totaal.
populairstse modellen belgieBron: Febiac

Citroën C3, Volvo XC40 en Hyundai Tucson op het podium

In het klassement van de populairste modellen is het op nationaal vlak de Citroën C3 die met het goud gaat lopen. Hij werd 7.403 keer ingeschreven en wordt op de voet gevolgd door de in Gent gebouwde Volvo XC40 die 7.377 eigenaars vond. De Hyundai Tucson is op een afstand derde, met 6.203 stuks. Daarmee zijn twee van de drie podiumplaatsen voor een SUV.
populairste modellen vlaanderenBron: Febiac

De populariteit van de Citroën C3 is vooral een Waals en Brussels fenomeen, waar dat model op de eerste (2.823) en tweede (1.092) plaats prijkt. In Vlaanderen is het de XC40 die net als in Brussel met het goud gaat lopen. 4.961 van de 7.377 tot eind september in België ingeschreven XC40’s waren namelijk van een Vlaamse klant, terwijl Brussel er nog eens 1.472 stuks bijdoet. De BMW 3-Reeks en X1 zijn in het Vlaams gewest goed voor zilver en brons.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy