donderdag, 07 oktober 2021

Waarom er genoeg chips zijn voor iPhones en niet voor auto’s

Geschreven door  Benjamin Uyttebroeck
Waarom er genoeg chips zijn voor iPhones en niet voor auto’s © Audi
Levertijden voor nieuwe auto’s kunnen vandaag tot vier keer langer zijn dan voor corona. De boosdoener is gekend: de constructeurs geraken niet aan genoeg chips. Maar waarom kan pakweg Apple wel voldoende chips vinden voor zijn iPhones?


Autoconstructeurs klagen al maanden steen en been over hun chipleveranciers. Doordat die niet kunnen volgen, kunnen constructeurs niet aan de vraag naar nieuwe auto’s voldoen. De hele sector voelt daar de gevolgen van: concessiehouders krijgen hun showrooms niet gevuld, leasingfirma’s moeten contracten verlengen en de tweedehandssector raakt oververhit.
BBBBBevoque"De Land Rover Evoque is een van de vele modellen waarvoor de productie is onderbroken door het chiptekort."

Maar waarom kunnen constructeurs niet aan de nodige chips geraken terwijl smartphoneproducenten die problemen minder sterk ondervinden?

In Fortune heeft de CEO van Intel, Pat Gelsinger, de vinger op de wonde gelegd. “Ik kan zoveel Intel 16 chips leveren als ze willen,” zei hij. Die Intel 16 zijn chips van het nieuwste type, 16 nanometer groot. Maar autoconstructeurs houden vast aan oudere modellen.

Een deel van de productiecapaciteit voor die oudere halfgeleiders is in 2020, toen de autoproductie wereldwijd was ingestort, verschoven naar de productie van chips voor consumentenelektronica, waarvoor de vraag sterk toenam toen iedereen noodgedwongen meer tijd thuis doorbracht.

Nu de vraag naar auto’s weer de hoogte ingaat, kunnen de producenten van halfgeleiders niet volgen.

Waarom gaan de constructeurs dan geen nieuwere chips gebruiken?

Als je iPhone het niet meer doet, reset je hem even en kun je een minuutje later weer vrolijk verder surfen – gesteld dat niemand bij Facebook net per ongeluk een stekker heeft uitgetrokken. Met een auto ligt dat anders. Een auto moet het gewoon doen, altijd en overal.

Een nieuw type chip in een auto gebruiken vergt dus een veel uitgebreider goedkeuringsproces dan bij smartphones. Constructeurs besteden dat uit aan gespecialiseerde labs, wat veel tijd kost en nog meer geld. Het is geen optie dat even te doen in het midden van een lopende productiecyclus.

Zelfs als nieuwe modellen op de markt komen, worden ze vaak nog vol oude chips gestopt waarvan bewezen is dat ze het doen. If it ain’t broke, don’t fix it, zeggen ze tenslotte in de taal van Shakespeare.

Waarom bouwen chipfabrikanten geen productielijnen bij voor die chips?

Naarmate chips verder verkleind worden, kan uit dezelfde hoeveelheid silicium een grotere hoeveelheid chips gemaakt worden. De fabrikanten kunnen er dus meer aan verdienen.

Nieuwe productielijnen bouwen voor de beproefde oude chips die de autosector gebruikt, brengt daarentegen minder op. Bovendien kan het kan gemakkelijk twee jaar kan duren voordat een nieuwe fabriek operationeel is. Tegen dan kan de automarkt een nieuw evenwicht gevonden hebben, wat de investering onrendabel zou maken.

Hoelang zal dit nog duren?

Als de coronacrisis en het onverhoopt snelle en krachtige herstel van dit jaar een ding hebben aangetoond, is het wel dit: het is heel moeilijk geloofwaardige voorspellingen te doen.
OLAkaellenius"Volgens Olla Källenius (Daimler) kan het nog tot 2023 duren vooraleer het chiptekort weggewerkt is."

Niettemin heeft Olla Källenius, de grote baas van Daimler, de BBC onlangs verteld dat het tekort nog tot zeker 2022 zal duren, en dat de productie van nieuwe auto’s mogelijk pas in 2023 aan de vraag zal voldoen.

Nog even geduld dus…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy