maandag, 20 september 2021

Duitsland verstrengt regels voor ecopremie plug-inhybrides

Geschreven door  Dieter Quartier
Duitsland verstrengt regels voor ecopremie plug-inhybrides © JLR
PHEV’s verkopen als zoete broodjes in Duitsland, niet het minst omdat kopers er tot € 6.750 subsidie voor krijgen. Zoals het er nu naar uitziet, worden de regels volgend jaar verstrengd, tot luid protest van sommige autobouwers.


Wie vandaag als Duitse onderdaan een plug-inhybride koopt, krijgt daar van de overheid een flinke aankooppremie voor – op voorwaarde dat de auto maximaal 50 g/km uitstoot en minstens 40 kilometer zuiver elektrisch kan afleggen. 

Het Bondsministerie van Economie en Technologie herziet momenteel de subsidievoorwaarden voor (deels) elektrische auto's. Wat er nu op tafel ligt, is dat de grens wordt opgetrokken naar minstens 60 kilometer elektrisch rijbereik op 1 oktober 2022. De volgende verstrenging is voorzien voor 1 januari 2024: dan zou de lat op 80 kilometer komen te liggen. 

Sommige constructeurs zijn niet bepaald opgezet met stap één, want dat betekent dat er heel wat (zwaardere en dus lucratievere) modellen uit de boot vallen. Zij vinden het vooral een probleem dat niet de besteldatum, maar de datum van goedkeuring van de subsidieaanvraag bepalend is voor de toekenning van de subsidie. Het zou dus kunnen dat als je je auto in april 2022 bestelt, je achter het net vist voor de subsidie mocht hij na 1 oktober 2022 geleverd worden. 

Momenteel zijn er erg lange levertijden voor auto’s in het algemeen (door het chiptekort) en voor plug-inhybrides in het algemeen (door de grote vraag). Er is niet meteen verbetering in zicht volgens diverse bronnen.

Daarnaast dwingt deze nieuwe regel – die nog moet worden gestemd – de fabrikanten ertoe om de batterijen van bepaalde modellen snel te vergroten om zo het rijbereik over de 60 kilometer-grens te duwen. Het gaat met name om grote SUV’s met een relatief kleine accu:
  • Audi Q8 TFSI e (46 km)
  • Ford Explorer (42 km)
  • Ford Tourneo Custom PHEV (50 km)
  • Ford Transit Custom Kombi PHEV (50 km)
  • Jeep Renegade 4xe (50 km)
  • Jeep Wrangler 4xe (53 km)
  • Jaguar F-Pace Plug-in-Hybrid (53 km)
  • Land Rover Defender PHEV (43 km)
  • Range Rover Velar PHEV (53 km)
  • VW Touareg eHybrid (57 km)
Als je het zo bekijkt, dan valt er weinig af te dingen op de correctheid van het voorstel: wie dit soort auto’s koopt, heeft allicht geen nood aan subsidies. Bovendien zijn het niet bepaald auto’s met een kleine voetafdruk. Ze financieel blijven ondersteunen stuurt een verkeerde boodschap uit volgens velen.

“Ecologie”, een lokale kwestie

In ons land wordt al langer een scheidingslijn getrokken tussen “echte” hybrides en “fake”. Het rijbereik heeft geen invloed, maar wel de CO2-uitsoot – en die is rechtstreeks afhankelijk van de batterijgrootte en de actieradius op stroom. 

Een plug-inhybride Porsche Cayenne, Ford Explorer of Range Rover komen daardoor bij ons niet in aanmerking voor een maximale fiscale aftrekbaarheid of een voordelig voordeel van alle aard (VAA). Andere grote SUV’s profiteren wél van het systeem, terwijl ze in Duitsland uit de boot vallen. De Land Rover Defender en Jaguar F-Pace P400e, bijvoorbeeld, springen in hun basisversie met de hakken over de sloot in België.

“Ecologie” en de daaraan gekoppelde belastingen blijven een lokale kwestie. Als een lidstaat ergens de spelregels verandert, dan heeft dat een grote impact op de markt en zie je soms merkwaardige verkoopevoluties. Zo was de Tesla Model 3 in Nederland eind 2019 de meest verkochte auto – iets wat te verklaren viel door de wijziging in de bijtellingsregels in 2020. In België zagen we eind 2017 massaal veel plug-inhybride SUV’s ingeschreven worden. Kopers wilden immers nog snel profiteren van de oude fiscale regels.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy