zondag, 19 september 2021

Elektrische auto’s: spelen de Duitse premiumconstructeurs onder één hoedje?

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische auto’s: spelen de Duitse premiumconstructeurs onder één hoedje? © Audi AG
Als je kijkt naar het type elektrische auto dat gelanceerd wordt, dan lijkt het alsof de Duitse luxemerken elkaar niet voor de voeten willen lopen. Zit Audi in het ene segment, dan richt Mercedes-Benz zijn pijlen op een ander, terwijl ook BMW een stuk van de markt ‘voor zich’ lijkt te hebben. Zijn er onderlinge afspraken gemaakt?


Enkele jaren geleden bestond het Duitse luxe-elektrolandschap uit de Audi e-tron, de BMW i3, de Mercedes-Benz EQC. Drie erg verscheiden producten in drie afzonderlijke categorieën, al zou je nog kunnen argumenteren dat de EQC en de e-tron enigszins in elkaars vaarwater zaten.

Anno 2021 zijn er wat nieuwe modellen bijgekomen en die blijken behoorlijk complementair. Beginnen we bij Audi. Daar kun je tegenwoordig naast de gewone e-tron en diens coupé-afgeleide, de Sportback, een e-tron GT kopen (zeg maar de Audi-versie van de Porsche Taycan), maar ook een Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback. Vooral deze laatste belooft populair te worden, met zijn vanafprijs van €41.990 inclusief btw en zijn sportieve cross-overallures.

Hij doet noch BMW, noch Mercedes-Benz de duvel aan, want de iX3 en de EQC staan een half trapje hoger. Als we dan toch in München zitten: de lokale autoreus heeft zonet de i4 en de iX op de markt gebracht. De i4 is niet meer of niet minder dan de elektrische variant van de nieuwe 4 GranCoupé en heeft aldus geen evenknie in Ingolstadt of Stuttgart. De iX is dan weer een elektrische SUV ter grootte van de X5 en mikt op het segment net boven de Audi e-tron. Hij is van concept bovendien in de verste verten niet te vergelijken met de SUV van Audi.

En wat heeft de Ster intussen op de markt? De langverwachte EQA, zeg maar de elektrische GLA. Geen spoor van iets vergelijkbaars bij de Vier Ringen of bij Blauw-Wit. De EQB is een maatje groter en profileert zich als een gezinswagen voor zeven. De net gelanceerde EQS is de elektrische auto van de superlatieven en mikt met zijn limousinelook op ceo’s en gefortuneerde zelfstandigen die belang hechten aan het opperste comfort.

Rest nog de in München op de IAA gepresenteerde Mercedes EQE, de elektrische E-Klasse zeg maar, die de markt van de luxeberlines voorlopig niet hoeft te delen. Bij BMW hoeven we pas in 2023 een concurrent te verwachten (de i5). Idem bij Audi, dat eerder dit jaar een conceptcar genaamd A6 e-tron voorstelde.

Concurrentieregels

Als je het zo bekijkt, kan het haast niet anders dat de Duitsers elkaars plannen zeer goed kennen. Sterker nog, het zou ons niet verbazen mochten ze met elkaar gesproken hebben om bepaalde afspraken te maken.

Waarom zouden ze dat doen? De markt voor elektrische auto’s is relatief gezien nog vrij klein. Als je met twee of drie concurrenten in dezelfde vijver vist, dan moet je de koek verdelen en loop je het risico te weinig volume te draaien om het rendabel te houden. Naarmate de EV-markt groeit, zullen deze ‘gentlemen’s agreements’ allicht verdwijnen en de segmenten geleidelijk aan opgevuld worden met modellen van alle drie de premiummerken.

Samenwerking in autoland? Aan de oppervlakte misschien niet, maar achter de schermen…  Vorige maand nog kregen BMW en VW een boete opgelegd van 875 miljoen euro door Europa voor kartelvorming. De Beiers en drie merken van de VW-groep hadden afgesproken elkaar niet te beconcurreren inzake emissiezuiveringstechnologie voor dieselmotoren. Daimler was mee betrokken, maar ontsprong de dans omdat het het schandaal aan het licht bracht.

Uit elkaars vaarwater blijven inzake producten is niet strafbaar. De vraag is alleen of de consument er beter van wordt. Concurrentie maakt producten immers beter en versnelt de technologische vooruitgang.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy