dinsdag, 14 september 2021

Aardgas 174% duurder dan in januari – is CNG nog wel interessant?

Geschreven door  Dieter Quartier
Aardgas 174% duurder dan in januari – is CNG nog wel interessant? © SEAT
Sinds begin dit jaar is de prijs van aardgas gestegen met 174 procent. Zakenbank Goldman Sachs ziet nog geen einde komen aan de prijsinflatie, te wijten aan het forse economische herstel en de daaruit voortvloeiende vraag naar gas. Aangezien CNG gecomprimeerd aardgas is, dringt zich de vraag op of het interessant geachte kostenplaatje van een aardgasauto eigenlijk nog wel klopt.


Volgens de Amerikaanse zakenbank zijn de gasopslagreservoirs die gebruikt worden om de winterpiek op te vangen, onvoldoende bijgevuld in de lente en de zomer. Zelfs een kleine hapering in de bevoorrading of een lichte stijging in de vraag veroorzaken abnormaal grote prijsstijgingen. 

Zowel particulieren als bedrijven voelen de impact. Volgens De Tijd zal een Belgisch gezin dat in augustus een gascontract sloot, iets meer dan 1.600 euro per jaar betalen, tegenover 825 euro een jaar voordien.

Kunstmatige prijzen

Wie een aardgasauto heeft, zal het eveneens al in de portefeuille hebben gevoeld. Vandaag betaal je bij DATS24, de grootste CNG-verdeler in ons land, € 1.2 per kilo hoogcalorisch gas. Dat is een stijging met 20 procent ten opzichte van vijf jaar geleden. Al bij al valt dat dus nog mee; als je naar de stijging van de aardgasprijzen kijkt. 

De prijsstijging van CNG is te vergelijken met die van benzine. Diesel is in verhouding ietsje meer gestegen (een kleine 30 procent) sinds september 2016, maar dat is louter te wijten aan de verhoogde accijnzen. België kreeg immers van Europa de opdracht om het prijsvoordeel van diesel aan de pomp weg te werken en zo automobilisten niet richting diesel te blijven duwen. 

In tegenstelling tot bij benzine, diesel en lpg worden de maximumprijzen van CNG niet door de overheid vastgelegd. De verdelers mogen zelf hun tarief bepalen. Ook al is de maximumprijs van CNG niet wettelijk beperkt, toch heeft de prijs van petroleumproducten een invloed. Als diesel en benzine duurder worden, kunnen CNG-verdelers ook de prijs van aardgas optrekken, zelfs wanneer er geen sprake is van een stijging in de aardgasprijs. Zolang er een zeker prijsvoordeel is ten opzichte van diesel en benzine, zullen klanten CNG blijven tanken: dat is de redenering.

Zal CNG nog duurder worden?

Dat CNG “slechts” 20 procent is gestegen in prijs terwijl de aardgasprijs met 174 procent is toegenomen sinds het begin van dit jaar, dat vloeit voort uit het feit dat de CNG-verdelers langetermijncontracten hebben met de aardgasleveranciers. Pas als die contracten vernieuwd worden, kunnen de leveranciers hun tarieven optrekken.

Als consument ben je dus vrij safe op korte termijn, maar vroeg of laat zal de hogere gasprijs ook doorgerekend worden aan de CNG-pomp. Stijgen de benzine- en dieselprijzen verder, dan zal ook gecomprimeerd gas allicht de prijsevolutie meevolgen.

Is CNG nog wel interessant?

Het verbruik van een CNG-auto in kg/100 km stemt grosso modo overeen met dat van een even krachtige diesel in l/100 km, als je tenminste H-gas tankt (hoogcalorisch). Bij L-gas (laagcalorisch) zal het wat hoger liggen omdat er minder energie in zit, maar dat wordt gecompenseerd door de lagere prijs van L-gas aan de pomp.

Nemen we een doorsnee CNG-auto zoals de VW Golf, dan moet je rekenen op afgerond 5 kg H-gas per 100 kilometer, wat overeenstemt met € 6. Een vergelijkbare Golf diesel verbruikt 5 liter per 100 kilometer, wat vandaag zo’n € 7,5 kost. Het prijsverschil in aankoop bedraagt een dikke € 1.500 in het voordeel van de diesel – een voordeel dat smelt als sneeuw voor de zon als je rekening houdt met de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting, die een stuk hoger liggen dan bij de CNG-versie.

Waar ligt het omslagpunt van CNG?

Maken we de vergelijking met de benzineversie, dan zit je op een verbruik van gemiddeld 6,5 l/100 km, wat overeenstemt met een brandstofprijs van ongeveer € 9,75 per 100 kilometer. De Golf met benzinemotor (1.5) kost wel een flinke €3.000 minder in aankoop, maar gezien het grote prijsvoordeel van CNG aan de pomp en de iets lagere verkeersbelastingen van de CNG-versie verdien je die € 3.000 op termijn terug. 

Hoe snel? Dat hangt af van het aantal kilometer dat je rijdt. Hoe meer, hoe sneller. In bovenstaand geval ligt het omslagpunt ongeveer op 80.000 kilometer. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy