maandag, 13 september 2021

Groeiende druk van Europese landen om EU-ban op benzine- en diesel te versoepelen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Groeiende druk van Europese landen om EU-ban op benzine- en diesel te versoepelen © SKODA
In het kader van de Fit for 55-klimaatdoelstellingen heeft de EU zich voorgenomen om alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden en vanaf dan enkel nog nieuwe voertuigen met een nuluitstoot toe te laten. Die plannen stuiten nu op verzet van Italië en Tsjechië, die hun automerken en -industrie bedreigd zien.


Italië komt op voor supercarfabrikanten

Europa wil in het kader van de plannen om verbrandingsmotoren te verbieden ook af van de uitzonderingsregeling die automerken met een volume van minder dan 10.000 auto’s per jaar minder verplichtingen opleggen. 

De Italiaanse regering ziet dat echter niet zitten, omdat op die manier kroonjuwelen als Ferrari en Lamborghini maar ook Maserati verplicht zouden worden om enkel nog elektrische auto’s te bouwen. Volgens de Italiaanse minister van “Ecologische Transitie”, Roberto Cingolani, moeten dergelijke fabrikanten blijvend van een uitzonderingsregeling kunnen genieten omdat ze in een kleine niche actief zijn waar de overstap naar volledig elektrische aandrijvingen nog minder evident is en langer zal duren.

Vanzelfsprekend is de Europese Commissie het niet eens met dat standpunt, maar Italië staat niet alleen in zijn verzet. Ook in Tsjechië klinkt onomwonden dat de plannen moeten worden bijgestuurd.

Tsjechische premier denkt aan autoproductie in zijn land

De Tsjechische eerste minister, Andrej Babis, is resoluut tegen het Europese voorstel om een einde te maken aan de verkoop van diesel- en benzinewagens vanaf 2035 en maakt dat in weinig aan de verbeelding latende termen duidelijk in een interview. “We zullen niet akkoord gaan met het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Dat is eenvoudigweg niet mogelijk. We kunnen hier geen dictaten van groene fanatici in het Europees Parlement opleggen.

Wanneer Tsjechië in de tweede helft van volgend jaar roterend EU-voorzitter wordt zal het onderwerp dan ook gegarandeerd op de agenda gezet worden door de Tsjechische premier.

Het belang van de auto-industrie voor Tsjechië mag niet onderschat worden. Ze is goed voor bijna een derde van de Tsjechische economie. Het land telt fabrieken van Toyota en Hyundai en heeft een eigen nationaal merk, Skoda, dat duizenden werknemers tewerkstelt op twee productiesites in het land.

Nog niet zeker…

Europa mag dan wel het plan opgevat hebben om verbrandingsmotoren volledig te verbieden vanaf 2035, maar of het plan er zoals het nu op tafel ligt doorkomt is nog onzeker. De voornemens van de Europese Commissie moeten namelijk nog goedgekeurd worden in het Europese Parlement, en ook de Europese lidstaten zullen hun invloed nog laten gelden vooraleer het plan wordt omgezet in wetgeving. Italië en Tsjechië zijn alvast druk aan het lobbyen, en ook andere landen met autoproducenten of belangrijke productiesites zullen zich ongetwijfeld nog roeren…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy