maandag, 09 augustus 2021

Realistisch of utopie? VS-President Biden wil in 2030 helft van de auto’s zonder uitstoot

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Realistisch of utopie? VS-President Biden wil in 2030 helft van de auto’s zonder uitstoot © Ford
Dat de nieuwe Amerikaanse president de zaken anders ziet dan zijn op zijn minst controversiële voorganger is duidelijk. Hij doet dat nu ook op het vlak van de uitstoot van het wegverkeer, door aan te kondigen dat tegen 2030 de helft van alle in de Verenigde Staten verkochte auto’s (bijna) emissieloos moeten zijn en heeft het daarbij over elektrische autos, plug-in hybrides en modellen met een brandstofcel op waterstof. Dergelijke plannen zijn al een grote stap voor Europa, maar hoe zit dat met de Amerikanen, en zijn die plannen realistisch?


Dat de VS als wereldleider in uitstoot een voorbeeldfunctie hebben is ook Biden niet ontgaan, en met de aangekondigde “executive order” waarmee hij beslist heeft dat 50 procent van alle nieuwe auto’s in de VS tegen 2030 uitstootloos moeten zijn geeft hij een duidelijk voorbeeld aan alle landen, viseert hij het marktleiderschap van China op het vlak van EV’s en maakt hij duidelijk dat het ook de Verenigde Staten menens is om de uitstoot terug te dringen. 

Enorme stap

Voor het zover is zullen de Verenigde Staten nog enorme stappen moeten zetten, want vorig jaar waren volgens het Internationaal Energieagentschap maar 2 procent van alle nieuwe auto’s in de VS elektrisch. Biden mikt in zijn plan niet alleen op batterij-elektrische auto’s, maar heeft het ook over voertuigen met een brandstofcel op waterstof en zelfs plug-in hybrides (die strikt gezien niet emissieloos zijn). Is een marktaandeel van 50 procent binnen negen jaar realistisch, of niet?

Een realistisch plan, omdat…

  • …de president ook de nodige middelen belooft vrij te maken voor zijn plannen. In totaal voorziet zijn regering $ 174 miljard (€ 148 miljard) aan premies om de aankoop van elektrische auto’s te ondersteunen, met tot $ 12.500 aan steun per aankoop en grote investeringen in de modernisering en bouw van laadinfrastructuur.
  • … het aanbod aan (lokaal) uitstootloze auto’s op de markt snel groeit en een van de marktleiders op dat gebied, Tesla, Amerikaans is, terwijl ook de grote Amerikaanse autogroepen Ford, General Motors en (het deels Amerikaanse) Stellantis nu gemotiveerd worden om verder zwaar te investeren in de elektrische toekomst en hun achterstand op de Aziatische en Europese constructeurs in te halen. Door de ondersteuning van de overheid zullen meer Amerikanen dan vandaag open staan voor het elektrische alternatief en kunnen ze elektrische auto’s ook makkelijker inpassen in hun budget.
  • …Amerikaanse merken zoals Cadillac, Chevrolet, Dodge, Chrysler enzoverder, die met hun auto’s met verbrandingsmotoren altijd moeite hebben gehad om Europese en Aziatische klanten te overtuigen een nieuwe kans krijgen om met hun elektrische modellen andere markten te veroveren en ook andere, nieuwe merken uit de VS hun kans zullen krijgen om marktaandeel te veroveren, in eigen land én in het buitenland.
  • …ook plug-in hybrides bij de 50 procent gerekend worden. Die auto’s combineren een verbrandings- met een elektromotor en zijn dus een minder grote stap voor wie moet overschakelen van benzine naar elektriciteit. Ze zijn ook een minder dure oplossing voor constructeurs, omdat ze gebaseerd zijn op bestaande platformen en technologieën.
  • …50 procent elektrisch of op waterstof betekent dat Biden ook verbrandingsmotoren niet uitsluit (wat bijvoorbeeld wel zo is in Brussel, waar in 2030 alle diesels- en in 2035 ook benzinemodellen verboden worden). Ook na 2030 zullen moderne verbrandingsmotoren voor bepaalde toepassingen zeker nog hun nut hebben, en dat hebben de VS begrepen.
Dit is eerder utopisch, want…

  • …het probleem van de laadinfrastructuur, dat in het relatief dichtbevolkte Europa al zo groot is, is vanzelfsprekend exponentieel veel groter in de VS. De investeringen om ook in afgelegen gebieden de nodige laadoplossingen te voorzien zijn enorm, de return onzeker.
  • …veel Amerikanen gehecht zijn aan hun benzineslurpende V6- en V8-motoren, hun pick-ups en hun ‘sleeën’. De vervanging van die modellen die voor velen een verlengde van hun persoonlijkheid zijn door een zoemende elektroauto dreigt niet evident te zijn buiten de grootsteden, waar meer progressieve bewoners de dienst uitmaken. Alvast de Trump-achterban zal niet snel bereid zijn om over te stappen.
  • …de benzineprijzen in de VS veel lager liggen dan in Europa en ook de wegenbelasting er lager is dan bij ons, waardoor de besparing door over te schakelen op elektrisch rijden, zowel financieel als fiscaal, niet zo groot lijkt als bijvoorbeeld in Europa.
  • …zonder eigen batterijproductie (die in de VS momenteel erg beperkt is) de Verenigde Staten erg afhankelijk blijven van China voor de grondstoffen en assemblage van de benodigde accu’s. Meer Amerikaanse EV’s bouwen en verkopen versterkt dus ook de Chinese economie, wat niet bepaald de bedoeling is van Biden.
Ook herziening van verbruiks- en uitstootnormen

Naast de ondersteuning van de aankoop van elektrische en geëlektrificeerde voertuigen en de uitbouw van laadinfrastructuur voorziet de regering van de VS ook een herziening van de verbruiks- en uitstootnormen die door Trump nog versoepeld waren. Daarmee alleen al wil Biden de uitstoot van CO2 met 2 miljard ton terugdringen en 200 miljard gallon benzine minder verbruiken, waardoor de doorsnee Amerikaan tot $ 900 minder aan brandstofkosten zou hebben over de gebruiksperiode van zijn auto. 

De geplande verstrenging van de normen rond uitstoot zou verder zorgen voor een economische return van $ 140 miljard, stelt de regering, door onder meer minder medische uitgaven met betrekking tot aandoeningen van de luchtwegen.

Naast het verminderen van de uitstoot wil de VS met de plannen zoals gezegd ook de strijd aangaan met China, dat momenteel de leiderspositie bekleedt op het vlak van (de productie van) elektrische auto’s en batterijen en wil Biden de Amerikaanse auto-industrie ondersteunen en zo jobs behouden en creëren.

Uiteindelijk wil de president met de nieuwe plannen bijdragen aan het doel van de VS om de uitstoot van broeikasgassen van nieuwe personenwagens tegen 2030 meer dan 60 procent te laten dalen in vergelijking met de uitstoot van in 2020 geregistreerde modellen. Over de hele economie wil de VS de uitstoot van broeikasgassen trouwens met 50 tot 52 procent terugdringen tegen 2030.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy