vrijdag, 25 juni 2021

UPDATE: Brussel verbiedt diesel in 2030, benzine vanaf 2035

Geschreven door  Stijn Blanckaert
UPDATE: Brussel verbiedt diesel in 2030, benzine vanaf 2035 © MediaInMotion
In het regeerakkoord van de Brusselse regering was al het plan opgenomen om werk te maken van een verbod op dieselwagens vanaf 2030, gevolgd door een verbod op benzinewagens. Gisteren werd die beslissing geconcretiseerd: naast diesels in 2030 zijn vanaf 2035 ook benzinewagens en auto’s op LPG verboden in het gewest.



Met die beslissing, die kadert in het Good Move-plan van de Brusselse regering, wil het gewest de luchtvervuiling terugdringen en bijdragen tot het bereiken van de klimaatdoelstellingen door het verminderen van de CO2-uitstoot.

Vandaag al zijn oudere diesels (en de oudste benzinemodellen) niet meer welkom in Brussel door de Lage Emissiezone. Vanaf 2022 zijn ook Euro 4-diesels er niet meer welkom, en vanaf 2030, zoals nu werd beslist, is zelfs de meest recente diesel (op dat moment een Euro 7-exemplaar, een norm die pas in 2025 verwacht wordt) er al niet meer toegelaten.

Vijf jaar na de diesels in 2030 worden in 2035 ook benzines, en ook (plug-in)hybrides, auto’s op CNG en op LPG (zelfs al voldoen ze aan de recentste emissienormen) niet meer toegelaten in het stadsgewest. 

L1EZ schemaDeze aanpassingen gebeuren volgens een tijdstabel die zopas bekendgemaakt werd, waarbij voor diesels en dieselhybrides al vanaf 2025 enkel Euro 6-conforme auto’s zijn toegelaten, en vanaf 2028 enkel nog de Euro 6d-conforme exemplaren (de huidige norm), vooraleer alle diesel personenwagens en bestelwagens in 2030 verboden zullen worden in Brussel.

Voor benzinewagens en benzinehybrides en auto’s met LPG of met CNG wordt vanaf 2025 minstens Euro 3 de norm, vanaf 2028 minstens Euro 4, gevolgd door Euro 6d tussen 2030 en 2034, om vanaf 2035 ook die recentste benzines te verbieden in Brussel.

Voor motorfietsen (in principe altijd met een benzinemotor) geldt dat ze vanaf 2025 aan de Euro 3 norm moeten voldoen, vanaf 2028 Euro 4 moeten hebben, vanaf 2030 Euro 5 en vanaf 2035 eveneens verboden zijn op het grondgebied van het Brussels gewest.

Wat met oldtimers?

Wanneer we dit schrijven is er ook nog geen duidelijkheid over wat Brussel van plan is met oldtimers. Echte oldtimers worden vandaag vrijgesteld van de retributie om in de Brusselse LEZ binnen te mogen, maar zouden ook getroffen kunnen worden door deze maatregel, wat de facto betekent dat geen enkele inwoner van het Brusselse gewest zijn hobby nog zal kunnen uitoefenen eenmaal 2030 respectievelijk 2035.

Realistisch?

Nog los van de problemen die de regering van het stadsgewest hiermee creëert voor wie van buiten Brussel naar de stad moet komen, verplicht ze haar eigen inwoners om hun auto (ook al voldoet die aan de recentste milieunormen) te verkopen en te vervangen, terwijl dat in veel gevallen niet nodig is en bovendien onbetaalbaar.

De coalitie van socialisten, groenen, Défi en Open VLD met als minister-president Rudi Vervoort (PS), minister van Financiën en Begroting Sven Gatz (Open VLD) en minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) kan zich alvast aan heel wat protest verwachten, aangezien ze de kar voor het paard spant, door deze beslissing te nemen terwijl er op minder dan negen jaar voor de deadline in het hele Brusselse gewest niet meer dan 161 publieke oplaadlocaties en 322 laadpalen waren, en er tegen 2035 11.000 beloofd zijn. Hoe gaan ze dat klaarspelen? Tegelijk wil Brussel drie randparkings sluiten (Delta, Hermann-Debroux, Roodebeek) zonder er alternatieven voor te voorzien, en is geen enkele van de Park & Ride-terreinen die wel nog overblijven toegankelijk voor auto’s die de LEZ niet in mogen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy