vrijdag, 11 juni 2021

IMF: Noorwegen moet dure elektrische auto’s belasten. Ook bij ons komt dat eraan.

Geschreven door  Stijn Blanckaert
IMF: Noorwegen moet dure elektrische auto’s belasten. Ook bij ons komt dat eraan. © MediaInMotion
Op het vlak van elektrische auto’s is Noorwegen een absolute koploper. Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s in het land is nu al elektrisch en tegen 2025 zouden er geen auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. De huidige fiscale bevoordeling van EV’s zorgt echter voor een daling van de overheidsinkomsten. Economisten van het Internationaal Monetair Fonds stellen nu dat premium-EV’s belast zouden moeten worden om dat verlies te compenseren.


Als olieproducerend land dat zelf aan de leiding staat van de EV-wedloop is Noorwegen niet bepaald armlastig. Toch voelt de overheid de kost van de genereuze incentives voor elektrische auto’s in de portefeuille. Volgens de Noorse regering kostte het genereuze EV-beleid de overheid vorig jaar omgerekend zo’n € 1,89 miljard aan inkomsten, wat neerkomt op ongeveer € 24.700 aan verlies per nieuwe elektrische auto.

IMF: belast in eerste instantie topklasse-EV’s

Economisten van het Internationaal Monetair Fonds IMF stellen in een werkdocument dat de Noorse overheid dan ook genoodzaakt zal zijn om (in eerste instantie) de topklasse-EV’s te gaan belasten om de kost van de incentives onder controle te houden. Die auto’s nemen door hun hogere aankoopprijs ook de grootste hap uit het subsidiebudget, waardoor de meest begoede Noren het zwaarst wegen op de inkomsten, terwijl net zij die steun minder hard nodig hebben dan wie niet de middelen heeft voor een topklasse-elektroauto.

Volgens de IMF-economisten zou Noorwegen de incentives dus moeten bijsturen om ze rechtvaardiger te maken en het verlies te beperken. Die conclusie is geen verrassing en houdt steek. Het is dan ook niet de vraag of de duurdere, premium elektrische auto’s genre Tesla Model S en X, Porsche Taycan, Audi e-tron en e-tron GT, BMW iX of Mercedes EQS ginds belast zullen worden, maar enkel wanneer

Een concrete mogelijkheid, door de eerder linkse Noorse partijen ondersteund, zou het invoeren van een belasting zijn op het deel van het aankoopbedrag boven 600.000 Noorse Kronen, omgerekend zo’n € 59.300. Daarmee blijven de “modale” EV’s buiten schot en worden enkel de topmodellen getroffen, is de achterliggende gedachte.

Noorse incentives voor EV’s zijn gul

De Noorse overheid heeft zicht tot doel gesteld om tegen 2025 alleen nog auto’s zonder lokale uitstoot (elektrisch of op waterstof) te verkopen. Aan het eind van vorig jaar waren er al meer dan 330.000 batterij-elektrische auto’s ingeschreven in het land. 

Momenteel zijn daarvoor een reeks aantrekkelijke incentives van toepassing, die gaan over het mogen gebruiken van bus- en taxibanen door elektrische auto’s, het gratis parkeren in steden en het zogenaamde “50 procent-tarief” dat inhoudt dat de prijs voor ferries, parkeerplaatsen in publieke parkings of tolwegen voor elektrische auto’s niet meer dan 50 procent van het tarief dat geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor mag bedragen.

Elektrische auto’s zijn in Noorwegen ook vrijgesteld van zaken als BIV, CO2-taks, NOx-taks, gewichtstaks en van de btw, die ginds 25 procent bedraagt.

Het resultaat van die belastingvrijstelling is dat vorig jaar niet minder dan 54 procent van alle nieuwe auto’s in het Noordelijke land elektrisch waren. Dat is nog 12 procent meer dan de 42 procent in 2019. 

Na Noorwegen volgen ook de anderen…

Zonder de minste twijfel is het gaan belasten van elektrische auto’s, beginnend met de luxewagens, in de toekomst ook bij ons een onvermijdelijk gevolg van de huidige vrijstelling van BIV en verkeersbelasting, de volledige fiscale aftrekbaarheid en het minimale VAA van dergelijke elektrische auto’s. De huidige federale regering heeft in haar beslissing om bedrijfswagens elektrisch te maken vanaf 2026 trouwens al een ingreep voorzien die de vanaf 2027 aangekochte EV’s geleidelijk aan minder fiscaal aftrekbaar maakt, om zo de daling van de inkomsten in de vennootschapsbelasting (door minder belasting op verworpen uitgaven) zo goed mogelijk te compenseren. 

Ook in de hervorming van de personenbelasting, die tegen 2024 een feit zou moeten zijn, zal ongetwijfeld gewerkt worden aan een aanpassing van de regels rond het Voordeel van Alle Aard van elektrische auto’s. Vandaag is dat VAA bij auto’s met een nuluitstoot gebaseerd op een percentage van niet meer dan 4 procent van de (fiscale) cataloguswaarde, wat in vergelijking met de VAA-belasting op auto’s met een verbrandingsmotor (met vaak percentages van rond de 10 procent) veel minder geld in de staatskas brengt.

Ook Vlaanderen zal de inkomsten uit BIV en verkeersbelasting sterk zien dalen als meer auto’s elektrisch rijden. Daarom is het onvermijdelijk dat op termijn ook in ons land meer belastingen zullen worden geheven op elektrische auto’s. Grijp dus uw kans nu het nog goedkoper is…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy