donderdag, 20 mei 2021

Overschakeling naar WLTP voor bedrijfswagens verdwenen uit wetsontwerp

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Overschakeling naar WLTP voor bedrijfswagens verdwenen uit wetsontwerp © MediaInMotion
In tegenstelling tot de eerdere plannen van Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) werd in het akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens dat eerder deze week bereikt werd geen melding meer gemaakt van het initiële voornemen om vanaf september van dit jaar gebruik te maken van de WLTP-uitstootwaarde voor de federale fiscaliteit. 


Dat betekent dus dat de regering tot nader order aanvaardt dat de belastingplichtige ondernemer zelf kiest of hij voor het Voordeel Alle Aard, de fiscale aftrekbaarheid of de CO2-solidariteitsbijdrage gebruik maakt van ofwel de (nieuwe) WLTP-waarde ofwel de NEDC 2.0-waarde, die in zo goed als alle gevallen lager ligt dan die eerste.

Dat is eigenlijk goed nieuws, want zo kunnen belastingplichtigen blijven kiezen voor de voordeligste optie en worden ze niet van de ene op de andere dag geconfronteerd met een aanzienlijk hogere Total Cost of Ownership en een veel hoger Voordeel Alle Aard voor nieuwe auto’s, een risico waar we ook al in dit artikel (dat nu dus gelukkig voorbarig bleek) op wezen. Dat betekent dus ook dat een nieuwe auto vanaf september van dit jaar niet plots een pak duurder zal worden dan wanneer hij nog voor die datum werd besteld. Oef…

Niet overal twee waarden 

Het goede nieuws dreigt echter maar tijdelijk te zijn. Heel wat constructeurs hebben zich namelijk voorgenomen (of doen dat nu al) om niet langer een NEDC 2.0-uitstootwaarde te vermelden op het gelijkvormigheidsattest (veld 49.1), maar enkel de verplichte WLTP-waarde (veld 49.4). Geleidelijk aan zullen alle constructeurs daar mee stoppen, wat betekent dat het in de praktijk in de nabije toekomst onmogelijk wordt om zelf te kiezen welke waarde gebruikt wordt, aangezien er binnenkort hoe dan ook maar één waarde (de WLTP) vermeld zal worden.

Vanaf dan zal het dus die – zo goed als systematisch – aanzienlijk hogere waarde zijn die gebruikt moet worden, wat wel degelijk tot een verhoging van de TCO zal leiden, aangezien de federale overheid de berekeningsformules voor het VAA, de fiscale aftrek en de CO2-bijdrage niet aan de verandering naar WLTP zal aanpassen.

Altijd twee waarden voor PHEV’s

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 g CO2 legt Europa de constructeurs wel nog de verplichting op om tot eind 2022 zowel de WLTP- als de NEDC 2.0-waarde op het gelijkvormigheidsattest te vermelden. Bij plug-ins blijkt in tegenstelling tot auto’s met enkel een verbrandingsmotor echter vaak dat de WLTP-waarde lager ligt dan de NEDC-uitstoot, al is dat ook daar niet altijd het geval.

We houden u vanzelfsprekend op de hoogte indien er nog iets wijzigt aan deze plannen  - wat zeker niet ondenkbaar is - en wanneer het wetsontwerp definitief is en gestemd wordt leest u alle details natuurlijk op Autonieuws.be.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy