maandag, 17 mei 2021

Brussel verbant vanaf januari 2022 ook Euro 4-diesels

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Brussel verbant vanaf januari 2022 ook Euro 4-diesels © MediaInMotion
Er is al veel inkt gevloeid over de drie Lage Emissiezones in ons land (Gent, Antwerpen, Brussel), en het aantal tegenstanders blijft erg groot. Dat aantal belooft vanaf januari volgend jaar verder toe te nemen, want vanaf dan zijn ook Euro 4-diesels niet meer welkom in de Brusselse Lage Emissiezone.


Brussel verbiedt na de diesels tot en met Euro 3 (niet meer welkom sinds januari van vorig jaar) vanaf januari 2022 ook de Euro 4-exemplaren in zijn lage emissiezone. Die Euro 4’s zijn op de markt gebracht tussen 2006 en 2010 en zijn de laatste dieselgeneratie waar nog geen roetfilter op gemonteerd is en zijn dus veel vervuilender dan de latere exemplaren. 

Wie vanaf januari nog de stad inrijdt met zijn Euro 4-diesel wordt getrakteerd op een boete van niet minder dan € 350, na een overgangsperiode van drie maanden tijdens dewelke alleen waarschuwingen zullen worden uitgedeeld.

Er zouden nog 38.000 inwoners van Brussel met een dergelijke Euro 4-diesel rijden. Zij zijn dus alvast getroffen, en daarnaast worden natuurlijk ook alle andere bestuurders van een dergelijk model in hun mobiliteit en portefeuille geraakt vanaf januari.

Voor wie de stad toch nog binnen wil met een niet-conforme auto bestaat de mogelijkheid om voor een LEZ-dagpas te opteren. Die kost in Brussel € 35 per dag en mag maximaal acht keer per jaar gekocht worden.

Brussel lanceert een campagne om de verstrenging bekend te maken en gebruikt daarvoor de slogans “Gezondere lucht is zoals auto's, die delen we” en “Gezondere lucht, daarvoor komen we in beweging”.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy