vrijdag, 07 mei 2021

Nu al discussie over behoud fiscale aftrek elektrische auto’s

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nu al discussie over behoud fiscale aftrek elektrische auto’s © Tesla
De plannen van minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) voor de herziening van de fiscaliteit van de bedrijfswagens zijn nog maar pas aangekondigd, maar voor ze omgezet kunnen worden in wetteksten is er onenigheid bij de coalitiepartners. Zo lijkt ook de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s niet langer zeker.


Volgens De Tijd gaat het er hard tegen onzacht aan toe binnen de regering. Er is namelijk grote onenigheid tussen de verschillende kabinettaire werkgroepen over de manier waarop de plannen van de minister moeten worden omgezet in wetteksten. 

In mijn eerdere artikels over deze materie gaf ik al aan dat het versneld afbouwen van de bedrijfswagenvloot die op diesel of benzine rijdt tot een daling van de overheidsinkomsten zou kunnen leiden en stelde ik al dat het fiscaal (be)voorde(e)len van elektrische auto’s zo mogelijk niet lang houdbaar zou zijn omdat de staatskas op een goede € 20 miljard aan inkomsten van de automobilist rekent. Elk jaar. 

De impact van de daling van de inkomsten uit accijnzen op benzine en diesel wordt in het geval van de plannen van Van Peteghem nog versterkt door het verlies dat de staatskas zou kunnen leiden wanneer geen vennootschapsbelasting meer geheven zou worden op de bedrijfswagens die elektrisch rijden, wat de facto dus voor het grote merendeel van de bedrijfswagens zou zijn vanaf 2026.

Dat besef is blijkbaar ook doorgedrongen bij de socialisten van Vooruit, die volgens De Tijd wijzen op een nota van de Inspectie van Financiën die waarschuwt dat dat verlies aan inkomsten uit de vennootschapsbelasting zo’n € 700 miljoen zou bedragen. 

Socialisten tegen CD&V en Open VLD

De Tijd meldt dat de christendemocraten en de liberalen zeggen dat de vergroeningsgolf er ook zonder de nieuwe wetgeving komt, door Europese verplichtingen en een veranderend aanbod, en dat België geen keuze heeft en dus moet vergroenen om zware boetes van Europa te ontlopen. Ze wijzen ook op terugverdieneffecten van het stijgend aandeel van elektrische auto’s die een nieuwe economie aanzwengelen en voor extra investeringen zorgen in laadinfrastructuur en diensten. Ook het overschakelen naar WLTP, in de plannen voorzien voor 1 september van dit jaar, zou een positieve impact hebben op de staatskas, omdat de formules voor de aftrekbaarheid en het VAA niet zouden worden aangepast aan de hogere WLTP-uitstootwaarden.

Groen helemaal tegen

Het is ook geen verrassing dat Groen helemaal tegen het behoud van een fiscaal voordeel voor bedrijfswagens is, of ze nu op diesel, benzine of elektriciteit rijden. Zij zijn van mening dat het aftrekbaar blijven van EV’s een stimulans zal zijn voor het toekennen van meer bedrijfswagens als alternatief voor verloning in euro’s. 

Compromis

De Tijd zegt dat Open VLD een compromisvoorstel heeft gelanceerd waarbij ook de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische bedrijfswagens in de tijd beperkt zou worden. In plaats van blijvend 100% aftrekbaar te zijn zouden ze tegen 2029 nog maar van 70% fiscale aftrek kunnen genieten, wat vandaag ongeveer het gemiddelde aftrekpercentage is van de huidige rijdende vloot.

N-VA roert zich

Het stuk in De Tijd zegt verder dat de oppositie van N-VA de kritiek uit dat de regeringsplannen bedrijfswagengebruikers te snel richting elektrische mobiliteit duwen, zonder dat er de zekerheid is dat ons elektriciteitsnet en de elektriciteitsproductie er klaar voor zijn.

Het debat belooft nog geanimeerd te worden. Vandaag wordt het voorstel van Van Peteghem besproken door het kernkabinet, maar het is niet duidelijk of we dan al uitsluitsel zullen hebben.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy