donderdag, 06 mei 2021

Ambitieus Renault wil vanaf 2030 meest groene merk van Europa zijn

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ambitieus Renault wil vanaf 2030 meest groene merk van Europa zijn © Groupe Renault
Tijdens de eerste “Renault Talk”, een online event waarin Renault zijn strategie en nieuwigheden uit de doeken deed, maakte CEO Luca de Meo duidelijk dat het merk absoluut marktleider wil zijn in de energietransitie, met de bijzondere ambitie om tegen 2030 het meest groene merk van Europa te zijn, waarbij 9 van elke 10 verkocht Renaults geëlektrificeerd zullen zijn. 


De koers van het merk, die integraal deel uitmaakt van het strategische plan van Renault Group, Renaulution genaamd, is er niet alleen op gericht om het groenste merk van Europa te zijn, maar wil van Renault ook een koploper in technologie en diensten maken die werkt aan de toekomst van mobiliteit in steden, dankzij onder andere het zogenaamde “Software Republique”-project waarbij meer dan 2.000 ingenieurs van 5 toonaangevende bedrijven uit hun sector hun expertise op het vlak van cyberveiligheid, artificiële intelligentie, gegevensverwerking, software en micro-elektronica inzetten om kant-en-klare mobiliteitsoplossingen aan te bieden.

Binnen hetzelfde kader creëerde Renault de Re-Factory, de eerste Europese hub voor de circulaire economie. Daarmee schakelt het merk over op een duurzamer en verantwoordelijker model door tot 120.000 voertuigen per jaar (inclusief elektrische auto’s) te vernieuwen en recycleren.  Bijna 80% van de gerecycleerde strategische materialen zal worden hergebruikt in nieuwe batterijen.  Tegen 2030 zal Renault daardoor naar eigen zeggen wereldwijd de autoconstructeur zijn met het hoogste percentage gerecycleerde materialen in nieuwe voertuigen.

Tegelijk herpositioneert Renault ook zijn gamma en mikt het op hogere segmenten. Tegen 2025 zullen 7 modellen worden gelanceerd in het C/D-segment, die allemaal geëlektrificeerd zullen zijn. De hybride SUV-Coupé Arkana luidt het begin van dit offensief in. Heel binnenkort arriveert de volledig elektrische Mégane E-Tech Electric en tot slot zal de hybride E-Tech-technologie blijven evolueren om een maximum aan efficiëntie te bieden voor de volgende generaties voertuigen in het C- en D-segment.

E-Tech hybride offensief

Renault verkocht in tien jaar bijna 400.000 elektrische auto’s en vulde zijn gamma aan met hybrides en plug-in hybrides. Dat doet het met de hybride E-Tech-technologie die gebruikmaakt van ervaring die het merk opdeed in de Formule 1. In 2020 werd deze revolutionaire technologie aangeboden op de 3 kernmodellen van het gamma om de elektrische rijervaring toegankelijker te democratiseren. Het gaat dan om de Clio E-Tech Hybrid, de Captur E-Tech Plug-in Hybrid en de Mégane Estate E-Tech Plug-in Hybrid. Dit jaar zal Renault in totaal zes hybride of plug-in hybride modellen aanbieden, na de komst van de nieuwe Arkana en Captur E-Tech hybrid en van de Mégane E-Tech oplaadbare hybride in berlineversie.

Renault kondigde ook aan dat het in de hogere segmenten, en met name het C/SUV-segment, een gloednieuwe 1,2-liter 3-cilinder motor zal koppelen aan een elektromotor. Die zal 200 pk leveren als HEV (in 2022) en 280 pk als Plug-in Hybrid met vierwielaandrijving (in 2024).

Arkana en Kangoo als volgende nieuwe modellen

De nieuwe Arkana is de eerste SUV-Coupé van een massaconstructeur en wordt nu op de markt gebracht met TCe 140 en TCe 160-motoren met 12 volt micro-hybridisatie en vanaf volgende maand ook een een E-Tech Hybrid-motor van 145 pk die 40 procent minder verbruikt dan een vergelijkbare motor die enkel op benzine draait. In mei werden in Europa al meer dan 6.000 Arkana’s besteld, volgens het merk. 

De iconische Kangoo, die al sinds 1997 bestaat, is ook helemaal vernieuwd. Hij komt in 2022 ook in volledig elektrische uitvoering op de markt.

Nieuw logo

In de loop van zijn bestaan heeft Renault zijn visuele identiteit meermaals aangepast. Maar de iconische ruit als kern van het logo is sinds 1925 niet veranderd.

Op de laatste versie van het Renault-embleem begon sleet te komen. Die werd in 1992 ontworpen en in 2015 herwerkt. Met het recent onthulde modernere logo heeft Renault de ambitie om van Renault een meer relationeel merk te maken dat menselijke waarden creëert. Het strakke logo, zonder signatuur of typogram, is opengewerkt en symboliseert op die manier de openheid en transparantie van het merk.

Het nieuwe logo zal vanaf volgend jaar geleidelijk worden toegepast op de voertuigen van Renault en het Renault-net. Tegen 2024 zal het Renault-gamma dit nieuwe logo dragen. 

Na het plenaire gedeelte antwoordden de directieleden van Renault ook op enkele vragen van de internationale pers. 

Snelheidsbegrenzing in nieuwe Renaults

Bevraagd over de plannen van Renault om de topsnelheid alle nieuwe modellen van het merk (en dus ook de niet-elektrische) te beperken tot 180 km/h stelde Luca de Meo dat de beslissing werd genomen omwille van de verkeersveiligheid. Hij benadrukte daarbij dat het om meer gaat dan een absolute snelheidsbegrenzing en dat het vooral het feit is dat de adaptieve snelheidsregelaar op nieuwe Renaults niet meer zal toelaten om sneller te rijden dan wettelijk toegestaan, dat belangrijk is. Daardoor wordt het 100 procent de verantwoordelijkheid van de bestuurder als die beslist om de regels niet te volgen, omdat de auto hem de mogelijkheid zal geven om nergens te snel te rijden. Renault wil duidelijk dat eerder wordt gefocust op die tweede beslissing, meer dan op de absolute begrenzing op 180 km/h. De keuze voor 180 km/h is trouwens genomen met de Duitse situatie van onbegrensde Autobahn in gedachten, stelde Renault nog.

Waterstof en het potentieel voor personenwagens

Gevraagd naar het potentieel van waterstofaandrijving bevestigde Luca de Meo vooral een toekomst te zien bij bedrijfsvoertuigen, die minder gebaat zijn met grote batterijen die veel gewicht en ruimte innemen, waardoor een range extender op basis van een brandstofcel en een kleinere batterij meer potentieel hebben dan een zuiver batterij-elektrische aandrijving.

Renault werkt trouwens al sinds 2014 aan waterstofaandrijvingen en bevestigt eind dit jaar of begin volgend jaar een eerste vloot lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof aan te bieden. Renault-personenwagens op waterstof zitten dus niet in de pijplijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy