woensdag, 28 april 2021

Test Aankoop: “Elektrisch rijden vanaf 2025 altijd goedkoper”

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Test Aankoop: “Elektrisch rijden vanaf 2025 altijd goedkoper” © Groupe Renault
Test Aankoop, dat met zijn reportage over een rit van Oostende naar Signal de Botrange met een elektrische Polestar 2 onlangs nog zwaar de mist in ging, beweert dat consumenten vanaf 2025 over de hele levensduur van hun auto goedkoper af zijn als ze kiezen voor een elektrisch model. 


Ga je voor een middenklasse elektrisch voertuig, dan ben je zelfs in 2022 al financieel beter af, zegt de organisatie. Test Aankoop onderzocht in samenwerking met de Europese koepel van consumentenorganisaties, BEUC, wanneer elektrisch rijden voordeliger wordt voor consumenten. 

De consumentenorganisatie stelt dat goedkopere stroom, lagere onderhoudskosten, subsidies en een hogere restwaarde de elektrische wagen meer en meer naar de voorgrond duwen en ons verder doen kijken dan de loutere aankoopprijs van een elektrische wagen. 

Over goedkopere stroomkosten en subsidies valt echter wel een hele boom op te zetten, want de huidige tendens gaat eerder in de richting van hogere stroomkosten, denk maar aan het capaciteitstarief dat binnenkort wordt ingevoerd en nadelig zal zijn voor wie ’s avonds zijn elektrische auto oplaadt, of nog het debacle met de zonnepanelen. Ook qua subsidies is het momenteel huilen met de pet op in ons land. In haar advies dringt Test Aankoop er bij de overheid op aan werk te maken van gunstige aankooppremies en een stevig uitgebouwd laadpalenpark. 

Total cost of ownership 

Het aanbod van elektrische wagens is aanzienlijk gegroeid en vandaag zijn er EV’s in alle maten en gewichten, van de allergoedkoopste, de Dacia Spring, tot de allerduurste, zoals de Tesla Model S of Mercedes-Benz EQS. Hoewel de prijsverschillen tussen elektrische auto’s en auto’s met een klassieke verbrandingsmotor dalen, zijn die laatsten vandaag nog onbetwistbaar goedkoper in aankoop. Wanneer echter over de volledige gebruiksperiode de Total Cost of Ownership (TCO) van de auto wordt bekeken en alle kosten in de weegschaal worden gelegd, winnen elektrische wagens het pleit, stelt Test Aankoop.  

Volgens het onderzoek dat Test Aankoop samen met BEUC deed zou je als consument vanaf 2025 over de hele levensduur van je auto goedkoper af zijn als je kiest voor een elektrisch model. Ga je voor een middenklasse elektrisch voertuig, dan bespaar je in 2022 al meer als je een elektrische wagen koopt, stellen ze nog. Eén en ander is te danken aan het feit dat opladen goedkoper is dan tanken, zeker als je het tijdens de daluren thuis kan doen.  Daarnaast verbruiken nieuwe elektrische wagens minder stroom en heb je minder onderhoudskosten omdat er minder onderdelen in een elektrische wagen zitten die onderhevig zijn aan slijtage, een langere levensduur voor de batterij en een hogere restwaarde, stipt Test Aankoop aan.

Tweedehands elektrisch (vaak) nu al goedkoper

In het totale kostenplaatje van een tweedehandsauto weegt het verbruik nog veel zwaarder door dan de aankoopprijs, die lager is dan bij een nieuwe aankoop, stelt Test Aankoop. De organisatie heeft berekend dat een elektrische Renault Zoë die je tweedehands aankoopt, tot € 2.200 euro goedkoper is dan een VW Polo na een gebruikstijd van vijf jaar en gemiddelde afstand van 12 000 km per jaar.  Rij je er nog 7 jaar mee, dan wordt het verschil nog groter en bespaar je een kleine € 5.000 euro volgens Test Aankoop.

Bedrijfswagens als trigger

Volgens de studie zouden grote elektrische auto’s zoals de Audi e-tron en Tesla’s Model S in 2023 het goedkoopst worden van alle motortypes, omdat heel wat bedrijven hun wagenpark vergroenen waardoor er meer en meer elektrische wagens beschikbaar komen voor de tweedehandsmarkt na vier of vijf jaar, de typische afschrijftijd van dergelijke wagens.

De ambities van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) om elke nieuwe bedrijfswagen tegen 2026 broeikasgasvrij te maken, kunnen in dat opzicht een belangrijke trigger zijn. Door die auto’s kan het Belgische wagenpark versneld vergroenen. Na hun professionele gebruiksperiode worden die auto’s namelijk verkocht op de tweedehandsmarkt, waar ze door particulieren worden gekocht. Dat is dus interessant voor de consument én voor het milieu in het licht van de doelen rond CO2-reductie. 

Stabiele elektriciteitstarieven en publieke laadpalen absoluut noodzakelijk

Door de grote onduidelijkheid over de toekomstige stroomtarieven en de zo al erg hoge prijs per afgenomen kWh door de talrijke heffingen, toeslagen en belastingen, lijken heel wat consumenten weinig geneigd om al toe te happen en elektrisch te gaan rijden. De overheid zou dus een stabiel, duidelijk en aantrekkelijk kader moeten creëren voor wie als particulier een elektrische auto overweegt en daarvoor zijn eigen stroominstallatie zal aanspreken.

Hoe dan ook is het los van die thuissituatie absoluut noodzakelijk dat het netwerk aan publieke laadpalen verder vergroot wordt om een en ander ook in de realiteit haalbaar te maken. Lang niet iedereen beschikt over een eigen garage of parkeerplaats en zolang een potentiële EV-koper geen beschikbare en betrouwbare laadoplossing in zijn buurt vindt, zal hij of zij niet overstag gaan. 

Werk aan de winkel voor de overheid dus, en dat kan wel eens een werk van lange adem worden. Het lijkt dan ook nog wel even te duren voor de gewone consument die in een appartement of rijwoning zonder garage woont massaal elektrisch gaat rijden. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy