zaterdag, 24 april 2021

Marktaandeel diesel daalt in heel Europa

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Marktaandeel diesel daalt in heel Europa © MediaInMotion
De Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA gaf zopas cijfers vrij over de Europese nieuwe automarkt in het eerste kwartaal van 2021. Daaruit blijkt een groeiend marktaandeel van geëlektrificeerde auto’s en een dalend belang van benzine en vooral diesel, hoewel die traditionele aandrijfvormen nog 65,4 procent van de markt uitmaakten. Ook in België is een gelijkaardige tendens merkbaar.


Volgens ACEA waren 18,4 procent van de in de EU verkochte nieuwe auto’s in het eerste kwartaal van 2021 hybride, wat bijna twee keer zo veel is als vorig jaar. De vraag naar volledig elektrische auto’s op batterijen steeg tot 5,7 procent van het aantal nieuwe auto’s in de EU, terwijl plug-in hybrides 8,2 procent van de EU-inschrijvingen uitmaken.

Diesel verliest terrein

Van januari tot maart 2021 daalden de dieselvolumes met 20,1 procent ten opzichte van een jaar geleden tot 593.559 verkochte auto's in de hele Europese Unie. Diesel heeft nu een marktaandeel van 23,2 procent, tegen 29,9 procent in het eerste kwartaal van 2020. De meeste EU-markten lieten in dit segment dalingen met dubbele cijfers optekenen, waaronder drie van de vier belangrijkste: Duitsland (-29,4 procent), Spanje (-28,3 procent) en Frankrijk (-11,1 procent).

Ook de vraag naar benzineauto's zette zijn neerwaartse trend voort, met een daling van de verkoop met 16,9 procent van 1,3 miljoen verkochte eenheden in het eerste kwartaal van 2020 tot 1,1 miljoen tot dusver dit jaar. Als gevolg daarvan is het aandeel van benzine op de EU-automarkt gekrompen van 52,3 procent in het eerste kwartaal van 2020 tot 42,2 procent in dezelfde periode in 2021. Met uitzondering van Frankrijk (+8,3 procent) daalde het aantal registraties van benzineauto's tijdens de periode van drie maanden op alle belangrijke EU-markten: Duitsland (-30,0 procent), Spanje (-25,7 procent) en Italië (-4,8 procent).
DSC00241Elektrische klim verdergezet

In het eerste kwartaal van het jaar steeg het aantal in de EU ingeschreven nieuwe elektrische auto’s met batterijen (BEV's) met 59,1 procent tot 146.185 auto's, waarbij de vraag nog steeds profiteerde van overheidsstimulansen voor emissievrije voertuigen in verschillende landen, maar dus niet bij ons. Deze groei werd gestimuleerd door grote stijgingen op belangrijke EU-markten, met name in Duitsland (+149,0 procent) en Italië (+145,6 procent). Daarentegen daalde de vraag naar elektrische auto's in Spanje met -12,6 procent tussen januari en maart.

De inschrijvingen van plug-in hybrides (PHEV's) stegen met 175 procent tot een totaal van 208.389 stuks. Een van de drijvende krachten achter deze groei was Italië, waar in het eerste kwartaal 16 103 plug-in auto's werden geregistreerd - een jaar-op-jaar stijging van 445,7 procent. Ook op de drie andere grote markten van de EU is het PHEV-segment dit jaar tot nu toe twee- of zelfs driemaal zo groot geworden: Duitsland (+195,4 procent), Frankrijk (+231,4 procent) en Spanje (+116,1 procent).

Hybrides zonder stekker (HEV's) bleven de grootste volumecategorie van personenauto's met alternatieve aandrijving in de EU, met 469 784 geregistreerde eenheden van januari tot maart 2021 (een stijging van 101,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar). Het aantal registraties van hybrides steeg bijna overal in de regio, onder meer in Italië (+246,8 procent), Frankrijk (+135,0 procent), Duitsland (+60,5 procent) en Spanje (+39,4 procent).

De vraag naar voertuigen op aardgas (CNG) in de Europese Unie is in het eerste kwartaal met 10,1 procent gedaald tot 14.300 eenheden, ondanks een stijging van het aantal registraties met 24,5 procent in Italië (de grootste EU-markt voor deze voertuigen). De verkoop van auto's op LPG is daarentegen bijna verdubbeld (+92,7 procent) tot 46.037, gestimuleerd door opmerkelijke stijgingen in Frankrijk (+1.748,6 procent; nu de op één na grootste EU-markt voor auto's op LPG) en Italië (+23,9 procent), die goed waren voor meer dan de helft van de totale verkoop van LPG-modellen.

En in België?

Uit cijfers van Febiac blijkt dat dieselmotoren ook in ons land steeds minder populair zijn, met nog 26,9 procent van het totaal aantal nieuw ingeschreven auto’s in het eerste trimester van 2021. Daarmee daalt het dieselaandeel voor het eerst onder de drempel van 30 procent, aangezien ze vorig jaar in de eerste drie maanden nog goed waren voor 32,9 procent.

De benzines zagen hun marktaandeel in ons land stijgen van 51,8 procent vorig jaar tot 53,8 procent in het eerste trimester van dit jaar, terwijl de hybrides hun marktaandeel tot 15,2 procent optrokken (vorig jaar 10,9 procent). Het marktaandeel van de puur elektrische auto’s bleef in ons land stabiel op 3,4 procent in de eerste drie maanden van 2021 (vorig jaar 3,5 procent over dezelfde periode).

Die combinatie van groei bij de hybride en stabiliteit bij de elektromotoren maakte dat geëlektrificeerde motoren in het eerste kwartaal van dit jaar in België een marktaandeel van 18,6 procent hadden, tegenover 14,4 procent in 2020. 

De plug-in hybrides (PHEV) hebben bij ons momenteel een marktaandeel van 10,7 procent, terwijl de “zelfopladende” hybridetechnologie het bij 4,5 procent houdt. 
Schermafbeelding 2021 04 24 om 17.00.39

Brandstoftypes bij nieuwe auto’s in de EU in het eerste trimester van 2021
Bron: ACEA

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy