vrijdag, 19 maart 2021

Waarom auto’s met een hoge CO2-uitstoot wel nog welkom kunnen zijn in de LEZ

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Waarom auto’s met een hoge CO2-uitstoot wel nog welkom kunnen zijn in de LEZ © Porsche AG
Vaak lezen we opmerkingen van mensen die niet begrijpen hoe het kan dat ze met hun kleine en zuinige Renault Twingo diesel uit 2010 de LEZ van Antwerpen en Gent niet meer binnen mogen zonder het betalen van een retributie, terwijl de eigenaar van een Porsche Cayenne met een benzineslurpende V8 probleemloos de stad in mag. De reden? Die leest u hier…


De toegang tot lage emissiezones wordt geregeld op basis van de Euronorm waaraan de auto voldoet. Die norm bepaalt de mate waarin het voertuig vervuilt, maar zegt niets over de CO2-uitstoot, omdat die specifieke uitstoot niet door de euronormen geregeld wordt. CO2 is namelijk niet vervuilend.

CO2 is een broeikasgas, maar vervuilt niet

Inderdaad, CO2 of koolstofdioxide is geen vervuilende uitstoot, maar wel een broeikasgas. CO2 komt van nature voor in de atmosfeer en is ronduit noodzakelijk voor (planten)leven. CO2 is niet giftig, niet schadelijk, je krijgt er geen longziekten of kanker van, maar toch moeten we optreden tegen de te hoge uitstoot ervan in de atmosfeer. 

Hoe meer CO2, hoe meer die atmosfeer opwarmt, en dat is een probleem, want de opwarming van de aarde maakt ze op termijn onleefbaar. Als de CO2-concentratie niet daalt dreigen meer watertekorten, erosie, een stijgende zeespiegel en een snel opzettende verschraling van de biodiversiteit, met oprukkende woestijnen op de koop toe. Een doembeeld waar een halt aan toegeroepen moet en kan worden. Dat kan nog, als nu wordt ingegrepen, door het terugdringen van de uitstoot van CO2, om zo de temperatuurstijging onder controle te houden. De doelstellingen van Europa in dat kader zijn duidelijk, en een van de manieren om aan die doelstellingen te voldoen is het verlagen van de CO2-uitstoot van het transport, en dus zeker ook van personenwagens.

Daarom worden we vandaag in de richting van geëlektrificeerde of volledig elektrische auto’s geduwd. Die stoten door hun lagere of onbestaande verbruik van fossiele brandstoffen namelijk minder of geen CO2 meer uit en helpen zo aan het terugdringen van de te hoge concentraties in de atmosfeer.

Het CO2-probleem is dan ook een klimaatprobleem en geen milieuprobleem in de strikte zin.

Euronormen regelen de vervuilende uitstoot

Volledig los van de CO2-uitstootobjectieven legt Europa autoconstructeurs ook objectieven op met betrekking tot de uitstoot van vervuilende stoffen. Het gaat dan om het milieu en de vervuiling, zaken die geregeld worden door de zogenaamde Euronormen.

De opeenvolgende Euronormen bepalen welke hoeveelheden van een hele reeks vervuilende stoffen nog mogen voorkomen in de uitlaatgassen van voertuigen. Het gaat dan concreet om de uitstoot van NOx (stikstofoxiden), HC (koolwaterstoffen), CO (koolstofmonoxide) en PM (fijn stof). De uitstoot van dergelijke stoffen zorgt voor gezondheidsproblemen, problemen met de luchtwegen, kanker en dergelijke en moet dan ook zo veel mogelijk beperkt worden.

Door steeds strengere Euronormen, die vanaf 1992 voor personenwagens in voege zijn, wordt de uitstoot van dergelijke vervuilende stoffen strikt geregeld en beperkt, en zijn de vanaf dit jaar ingeschreven nieuwe auto’s, die aan de Euro 6d-norm voldoen, qua uitstoot vele malen properder dan auto’s met een lagere Euronorm en zijn ze eigenlijk zo goed als niet vervuilend meer. 

De Euronormen voor personenwagens:

Euro 1 (1 januari 1993)
Euro 2 (van kracht sinds 1 juli 1996)
Euro 3 (1 januari 2001)
Euro 4 (1 januari 2006)
Euro 5 (1 januari 2011)
Euro 6b (1 september 2015)
Euro 6c (1 september 2018)
Euro 6d-TEMP (1 september 2019)
Euro 6d (van kracht vanaf 1 januari 2021)

Waarom is die oude Twingo diesel dan niet meer welkom?

Als je het bovenstaande begrijpt, zie je in waarom de Renault Twingo diesel uit 2010 zonder retributie niet meer in de LEZ van Antwerpen of Gent welkom is en vanaf volgend jaar ook niet meer gewenst is in Brussel. Die auto voldoet namelijk aan de Euro 4-norm (2006-2010), die aanzienlijk meer vervuilende stoffen toeliet dan de huidige, waardoor zo’n oudere diesel veel schadelijker is voor het milieu dan een nieuw exemplaar. 

In de Vlaamse Lage Emissiezones van ons land zijn Euro 4-diesels intussen dus al niet meer welkom, waardoor onze Twingo geslachtofferd wordt door zijn hogere uitstoot van vervuilende stoffen, ondanks het feit dat hij door zijn lage verbruik véél minder CO2 uitbraakt dan een nieuwe Porsche Cayenne. 

Die nieuwe Porsche Cayenne, zelfs met een V8 en een CO2-uitstoot van 260 g/km, is dan ook probleemloos toegelaten tot de LEZ, omdat hij aan de recentste Euronorm voldoet. Zelfs wanneer hij uit 1997 zou stammen, voldoet aan de Euro 2-norm en een benzinemotor heeft, zou hij nog tot eind 2024 de stad in mogen, blijkt uit de tabellen per LEZ: LEZ Brussel, LEZ Antwerpen, LEZ Gent

Op termijn zal die Cayenne echter ook zijn plaats moeten afstaan aan geëlektrificeerde modellen. Hij heeft dan wel geen probleem qua uitstoot van vervuilende stoffen omdat hij aan de Euro 6d-norm voldoet, maar draagt door zijn CO2-emissie nog steeds bij tot de opwarming van de aarde.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy