woensdag, 10 maart 2021

Groen- en Ecoloministers vragen EU om datum voor verbod op verbrandingsmotoren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Groen- en Ecoloministers vragen EU om datum voor verbod op verbrandingsmotoren © Pixabay
Groen-minister van Energie Tinne Van der Straeten en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vragen de Europese Commissie namens de Belgische regering om een datum vast te leggen voor de stopzetting van de verkoop van nieuwe auto’s met benzine- of dieselmotoren.


De ministers vragen daarnaast samen met Denemarken, Malta, Luxemburg, Litouwen, Griekenland, Ierland, Oostenrijk en Nederland aan de Europese Commissie om nog strengere CO2-uitstootnormen op te leggen aan autofabrikanten die auto’s met een verbrandingsmotor bouwen en om nog meer werk te maken van de nodige infrastructuur voor elektrische mobiliteit (lees: laadpalen). Volgens de initiatiefnemers is dat noodzakelijk om aan de objectieven voor de verlaging van de CO2-uitstoot met 55 procent tegen 2030 te voldoen.

Dat de betrokkenen om meer infrastructuur vragen is lovenswaardig én noodzakelijk. Dat ze de constructeurs echter nog zwaardere CO2-objectieven willen opleggen is niet echt realistisch. Ze lijken namelijk voorbij te gaan aan het feit dat de autofabrikanten in Europa al met zeer zware CO2-reductieobjectieven geconfronteerd zijn. Die objectieven laten momenteel een gemiddelde uitstoot van slechts 95 g/km voor alle nieuw verkochte auto’s in Europa toe. Dat gemiddelde zal tegen 2025 verder dalen naar 81 g/km en in 2030 zelfs naar amper 59 g/km. Die transitie kost de industrie miljarden en drukt op de rentabiliteit van de fabrikanten, maar ze zetten wel alles op alles om aan de reeds vastgelegde objectieven te voldoen. 

Meer werkgelegenheid

Federaal minister Van der Straeten denkt dat de gewenste maatregelen de verkoop van elektrische auto’s zullen versnellen en voor minder CO2-uitstoot en vervuiling zullen zorgen. Ze gelooft zelfs dat daardoor ook meer jobs zullen worden gecreëerd. Daarbij verwijst ze naar de beslissing van Volvo om tegen 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen en de aankondiging dat daarvoor 300 extra jobs zouden gecreëerd worden in de fabriek in Gent. Ze gaat daarbij voorbij aan het feit dat er in ons land nog maar twee autofabrieken zijn (Audi in Vorst en Volvo in Gent), en dat het hoe dan ook om een uiterst beperkt aantal extra jobs gaat als we rekening houden met het jobverlies dat op termijn zou volgen in sectoren die actief zijn rond verbrandingsmotoren van auto’s (garages, toebehorenbedrijven, revisiebedrijven, brandstoffenhandelaars,…).

Volgens de Groen-minister zorgt het vastleggen van een einddatum voor de verkoop van diesel- en benzinevoertuigen voor investeringszekerheid en zal het ook voor een snellere ontwikkeling van technologie voor elektrisch rijden zorgen, en met name voor een groter rijbereik en een lagere aankoopprijs.

Keuze tegen een bepaalde technologie

Dat de overschakeling naar elektrische mobiliteit er zit aan te komen betwist niemand meer, dat dat ten koste van de klassieke benzine- of dieselwagen is evenmin. Té veel heil verwachten van het kaltstellen van de verbrandingsmotor is echter utopisch.

Dat gestreefd wordt naar minder CO2-uitstoot en vervuiling is logisch. Dat dat echter verplicht gepaard zou moeten gaan met een verbod op verbrandingsmotoren betekent ook dat de betrokkenen opnieuw een keuze tegen een bepaalde technologie maken. Het lijkt er dan ook op dat de verwachte doorbraak in de ontwikkeling van klimaatneutrale synthetische brandstoffen en het nog verder richting nul terugdringen van de vervuilende uitstoot van verbrandingsmotoren te laat zal komen, aangezien de Belgische, maar ook andere overheden, duidelijk de kaart trekken van elektrische auto’s en andere ontwikkelingen geen kans willen geven. 

De vraag is dus of met het verbannen van verbrandingsmotoren niet meteen ook het kind met het badwater wordt weggegooid. Ook in de toekomst lijken de modernste diesel- of benzinemotoren met “low emission fuels” namelijk nog steeds een te verantwoorden oplossing voor bepaalde profielen, maar dat wordt onmogelijk gemaakt als er een verbod komt op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy