vrijdag, 05 februari 2021

Tekort aan computerchips treft hele auto-industrie

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Tekort aan computerchips treft hele auto-industrie © Qualcomm
General Motors, Subaru, Stellantis, Volkswagen Group, Mazda, Nissan, Ford… allemaal hebben ze deze dagen te kampen met verplichte tijdelijke productiestops of vertragingen van de leveringen door een nijpend tekort aan halfgeleiders. Die problemen komen boven op de gevolgen van de wereldwijde gezondheidscrisis die de autosector al midscheeps trof.


Wereldwijd kampen chipmakers (waarbij China en Taiwan op dat vlak een belangrijke rol spelen) met productieachterstand. Eerst was er de daling van de productie van halfgeleiders door het handelsconflict tussen de VS en China, dan volgde de sterke terugval van de vraag door de corona-lockdowns in 2020, waardoor de voorraden sterk afgebouwd werden. De plots hernieuwde vraag doordat de productievolumes van auto’s, die vol dergelijke chips zitten, terug verhoogd worden, zorgt nu voor productieproblemen. 

De chipmakers waren tijdens de lockdowns van vorig jaar gedwongen om hun productie te heroriënteren en terug te schroeven, en schoven met hun productiecapaciteit om andere klanten (denk aan Apple, Samsung, Sony…) te kunnen helpen. Nu hebben ze het dus moeilijk om opnieuw te schakelen en hun productievolumes snel op te trekken en opnieuw te heroriënteren.

De vraag naar halfgeleiders voor auto’s stijgt voortdurend, door de toegenomen digitalisering van de auto-architectuur en -toebehoren. Tegelijk stijgt de vraag van computer-, smartphone-, televisie- en andere technologiefabrikanten, waardoor het aanbod de vraag momenteel niet meer kan volgen.

Gevolgen voor de autofabrikanten

General Motors moet de productie in vier autofabrieken tijdelijk stilleggen, wat leidt tot minstens 10.000 minder geproduceerde auto’s per week. Ook Subaru moest al twee productiedagen schrappen en verwacht tot eind maart 48.000 auto’s minder te kunnen bouwen door het gebrek aan componenten. Ook Mazda zou door het tekort tot 34.000 auto’s minder kunnen bouwen in dit eerste kwartaal. Hetzelfde geldt voor Audi, Daimler, Ford, Toyota, Nissan en Honda, die allemaal met vertragingen in hun productieschema te kampen hebben.

Volgens analisten zou het gebrek aan computerchips alvast voor 672.000 minder geproduceerde auto’s zorgen in het eerste kwartaal van 2021. Over het hele jaar zouden door de bevoorradingsonzekerheid in totaal 964.000 minder auto’s gebouwd worden. Echte beterschap wordt trouwens pas verwacht in het derde kwartaal. Volgens elektronicafabrikant Bosch zullen dit jaar wereldwijd zo’n 85 miljoen auto’s geproduceerd worden, terwijl dat in coronajaar 2020 slechts 78 miljoen stuks waren. Hoe dan ook ligt 85 miljoen nog een pak lager dan de 92 miljoen voertuigen die in 2019 van de band liepen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy