vrijdag, 22 januari 2021

Overheid ondermijnt doorbraak elektrische auto door zonnepanelendebacle

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Overheid ondermijnt doorbraak elektrische auto door zonnepanelendebacle © BMW Group
Het debacle met de terugdraaiende teller dat honderdduizenden gezinnen met soms enorme verliezen confronteert, dreigt meteen ook de doorbraak van de elektrische auto bij Vlaamse particulieren ernstig te vertragen. Het vertrouwen in de overheid is zoek en de kans dat wie al een EV overwoog nu zijn beslissing uitstelt wordt er alleen maar groter door. 


De Vlaamse overheid zette om haar uitstootdoelstellingen te behalen zwaar in op de promotie van zonnepanelen en haalt nu bakzeil door onzorgvuldigheden uit het verleden. Nu een gerechtelijke uitspraak de regering verplicht om alle gedane beloftes te verbreken, zijn er niet alleen gevolgen voor de bezitters van zonnepanelen, maar ook voor autoverkopers. Die zullen nu nog meer dan voorheen moeite hebben om hun elektrische auto’s aan particulieren te verkopen, waardoor het dus ook voor de constructeurs moeilijker wordt om de CO2-doelstellingen te halen.

Operatie zelfbeschadiging?

Zo dreigt de overheid haar eigen ruiten in te gooien. Wie tot enkele weken geleden immers een elektrische auto overwoog, wat bij particulieren door de hoge aankoopprijs van EV’s al niet evident was, had vaak ook zonnepanelen en wilde zo bijdragen aan het verminderen van zijn ecologische voetafdruk én tegelijk een financieel interessante zaak doen.

De productie van de zonnepanelen kan door het afschaffen van de terugdraaiende teller niet meer gebruikt worden om een elektrische auto’s avonds of ’s nachts op te laden. Daarnaast blijkt een thuisbatterij voorlopig te duur en onrendabel. Het is dus het erg waarschijnlijk dat de “early adopters” onder de particulieren die wel elektrisch wilden gaan rijden dat voorlopig nog niet zullen doen. Omdat het opladen van hun elektrische auto ze véél meer geld zal kosten dan met het beloofde systeem van de terugdraaiende teller, en ook omdat ze de overheid niet meer vertrouwen.

Daarbij komt nog het ontbreken van fiscale incentives voor particulieren die een elektrische auto aankopen, aangezien sinds het schrappen van de EV-premie enkel nog de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting (voor hoelang?) overblijft. Wat bijlange niet volstaat om het prijsverschil met een moderne diesel of benzine te compenseren.

De overheid zal ongetwijfeld beweren dat wie zijn auto oplaadt wanneer de zonnepanelen hun opbrengst leveren minder of zelfs geen verlies zal lijden door het afschaffen van de terugdraaiende teller, maar dat gaat maar voor een klein deel van de mensen op, namelijk zij die thuis werken en de auto dus inderdaad dan kunnen opladen. Wie overdag onderweg is kan gewoon alleen ’s avonds of ’s nachts bijladen…

Wanneer vanaf volgend jaar ook het capaciteitstarief wordt ingevoerd, waarbij wie hoge pieken in zijn elektriciteitsafname heeft daar ook meer voor moet betalen, zal het helemaal moeilijk zijn om nog elektrische auto’s verkocht te krijgen aan particulieren die overdag uit werken gaan.

Zwaar charmeoffensief nodig

In de eerste plaats ligt er een belangrijke verantwoordelijkheid bij de constructeurs, die dringend betaalbare EV’s moeten aanbieden. Ook de overheid mag haar verantwoordelijkheid niet ontlopen. Ze zal naast de nodige en beloofde laadinfrastructuur moeten zorgen voor een stabiel fiscaal en energieklimaat. Daarbij moet in de eerste plaats grote kuis gehouden worden in de tariefstructuur van onze elektriciteit, waar het grootste deel van de kostprijs niet die van de stroom zelf is, maar wel bestaat uit allerlei taksen, belastingen en vergoedingen om talloze tussenpersonen en intercommunales te betalen. Daardoor hoort ons land bij de duurste van Europa op het vlak van de elektriciteitsprijs. 

Pas wanneer er een stabiel fiscaal klimaat is, mét garanties dat de ondersteuning en motivatiemaatregelen om elektrisch te gaan rijden ook voor een langere periode gegarandeerd zijn, én wanneer een oplossing wordt gevonden die genoegdoening biedt aan al wie nu verlies lijdt door de onkunde van de overheid, zullen particulieren bereid zijn de stap te wagen. Hopelijk is het daarvoor nog niet te laat, want dat het vertrouwen geschonden is, is duidelijk. Of het daarbij om een onherstelbare ontwrichting gaat laten we nog even in het midden. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy