donderdag, 24 december 2020

Eenmanszaak of vennootschap: wat is voordeliger voor je autokosten?

Geschreven door  Dieter Quartier
Eenmanszaak of vennootschap: wat is voordeliger voor je autokosten? © Porsche AG
Niemand betaalt graag belastingen. Maar we willen wel een mooie auto op de zaak, want we werken er hard genoeg voor. Wat is vandaag interessanter voor je autokosten: je eenmanszaak behouden of overstappen op een vennootschap? We zetten alles op een rijtje.


Wie geen vennootschap heeft, maar als natuurlijke persoon optreedt, wordt belast via de personenbelasting. De beroepskosten die je met je eenmanszaak maakt, kunnen geheel of gedeeltelijk in mindering worden gebracht van je omzet, zodat je minder belastingen betaalt. Hoeveel je juist kunt inbrengen, dat hangt af van de mate waarin je goed beroepsmatig gebruikt, maar ook van het type goed. Ook inzake btw bepalen deze twee elementen de toegestane aftrek.

Voor lichte vrachtvoertuigen – inclusief pick-ups – is het percentage zowel voor de aftrekbaarheid als voor de btw-recuperatie ten hoogste 100%. Bij personenwagens kun je maximaal 50% van de btw terugclaimen, terwijl alle andere kosten – inclusief het stuk niet-recupereerbare btw – aftrekbaar zijn volgens een percentage dat bepaald wordt door het type aandrijving en de CO2-uitstoot.

Het einde van de dikke SUV

Vroeger speelde de CO2-uitstoot voor eenmanszaken en vrije beroepen geen rol. De aftrekbaarheid was steeds 75%, vermenigvuldigd met het percentage beroepsgebruik. Dat was in vele gevallen vijf zevende (vijf werkdagen op een week van zeven dagen) oftewel 71,4%. De twee percentages vermenigvuldigd leverde 53,6% op. Voor elke 1.000 euro die je aan autokosten uitgaf, kon je dus 536 euro in kosten nemen. 

Sinds 1 januari 2020 is dat echter veranderd: de fiscale aftrekbaarheid van voertuigkosten voor eenmanszaken werd gelijkgeschakeld met degene die voor de vennootschappen geldt. Het percentage wordt berekend op basis van de volgende formule:

120% – (0,5% x coëfficiënt x CO2/km)

Voor diesel is de coëfficiënt 1, voor cng bedraagt hij 0,90 (tot en met 11 fiscale pk) en voor andere brandstoffen (ook voor plug-inhybrides) is hij 0,95. Vanaf 141 g/km bedraagt de fiscale aftrek automatisch 50%, vanaf 200 g/km val je terug op het minimum, t.t.z. 40%.

Een voorbeeldje: was een BMW X5 xDrive30d met een CO2-uitstoot van 160 g/km in 2019 nog voor maximaal 75% aftrekbaar voor een eenmanszaak, dan is dat sinds 2020 nog maar 50%.

Opletten met tweedehands en plug-inhybrides

Ook met tweedehandsauto’s is het opletten. Het is niet omdat ze van voor 2019 zijn, dat ze de fiscaliteit van toen behouden. Een mooie Range Rover Sport 3.0 TDV6 uit 2017 vind je al voor minder dan € 40.000 inclusief btw, maar door de uitstoot van 182 g/km val je ook terug op een aftrekbaarheid van slechts 50%.

Ook wie een tweedehandsplug-inhybride overweegt, moet dubbel opletten. De Belgische overheid maakt immers een onderscheid tussen “fake” en “echte” hybrides. Het hoofdcriterium is daarbij de uitstootwaarde: die mag maximaal 50 g/km bedragen. Er werden eind 2017 nog snel heel wat plug-inhybrides aangekocht om aan die regel te ontsnappen. Het gros daarvan werd ingeschreven in het eerste kwartaal van 2018.

Vergis je echter niet: verandert de auto van eigenaar, dan vervallen de oude fiscale regels. De eerste eigenaar had dan nog wel het voordeel van een volledige fiscale aftrek, de nieuwe eigenaar moet naar de huidige regels kijken. Zit de auto boven de 50 g/km, dan laat je hem beter links staan – tenzij je bereid bent om de fiscale gevolgen te dragen…

Vennootschap zinvol?

Sinds 2020 worden eenmanszaken dus geconfronteerd met een aftrekbaarheid die zo’n 20 à 35% zakt. Ook voor de vennootschappen is de aftrekbaarheid verminderd ten opzichte van vroeger, maar dat wordt deels gecompenseerd door de hervormde vennootschapsbelasting. Zo bedraagt de basisaanslagvoet niet langer 33%, maar 25%.

Als vennootschap betaal je netto vaak minder belastingen op je auto, maar is dat voldoende om een overstap van eenmanszaak naar een vennootschap te rechtvaardigen? Niet noodzakelijk. Je mag ook niet vergeten dat je als zaakvoerder belast wordt op het privégebruik van de auto die je van je vennootschap krijgt. Het betreft het zogenaamde Voordeel van Alle Aard (VAA), dat eveneens afhangt van de CO2-uitstoot en de brandstofsoort, maar ook van de cataloguswaarde van de auto.

Dat VAA stijgt bovendien in 2021. Of je beter een eenmanszaak blijft of overstapt naar een vennootschap, dat mag je sowieso niet enkel van je autokosten laten afhangen. Je boekhouder is ongetwijfeld de aangewezen persoon om jouw situatie correct in te schatten.

Lees ook:

Auto privé aankopen en laten vergoeden door de zaak.

Nieuwe auto: zo vermijd je een dure fout.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy