vrijdag, 18 december 2020

Een bedrijfswagen op diesel: is dat nog verantwoord?

Geschreven door  Dieter Quartier
Een bedrijfswagen op diesel: is dat nog verantwoord? © Daimler AG
We krijgen op de redactie geregeld de vraag of een diesel nog wel verstandig is. Lage-emissiezones, uitstootschandalen, hogere belastingen op diesel… je zou voor minder beginnen twijfelen. En toch heeft het laatste uur van de TDI, CRDi en HDi volgens ons nog lang niet geslagen. Het toepassingsgebied is alleen kleiner dan voorheen. 


Het is geen rocket science. Benzinewagens verbruiken meer brandstof, waardoor ze meer CO2 uitstoten. Diesels zijn zuiniger en stoten minder CO2 uit, maar produceren dan weer iets meer fijnstof en NOx (stikstofoxides). 

Met uitzondering van een handvol Japanse constructeurs hebben zo goed als alle in Europa vertegenwoordigde autobouwers zwaar geïnvesteerd in technologieën om diesels aan de strengste uitstootnormen te laten voldoen. Die staan sinds de Euro 6d-Temp-norm qua emissiezuiverheid minstens op hetzelfde niveau als benzines. 

De meeste grote constructeurs in Europa geloven in het economische, maar ook het ecologische nut van de zelfontbrander op lange termijn. Vooral BMW en Mercedes-Benz hebben laten verstaan dat ze de d-badge nog lang niet zullen laten vallen. Het zijn niet voor niets typische fleetmerken, die een clientèle hebben die kostencontrole, maar ook duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel schrijft. 

D of e? D én e!

Volharden in de dieselboosheid hoeft overigens niet haaks te staan op een doorgedreven elektrificatie. Het lijkt soms wel dat wie pro elektrische auto’s is, diesel vanzelfsprekend de rug toekeert. 

Rationeel gezien hebben beide aandrijfvormen bestaansrecht. Elektrische auto’s maken gebruik van grondstoffen waarvan de ontginning een zware milieu-impact heeft. Ze kosten veel meer energie om gebouwd te worden. Wel hebben ze een langere levensduur, vergen ze veel minder onderhoud en kunnen hun batterijen aangewend worden voor opslag van stroom, zowel tijdens de levenscyclus van de auto als erna. De slotbalans is ongetwijfeld positief.

Ze bieden echter geen oplossing voor gebruikers die vaak lange afstanden afleggen. Wil je dat toch doen met een EV, dan heb je een massa batterijcellen nodig die de auto zodanig verzwaart dat het rendement eronder lijdt. Bovendien is de ecologische impact van de productie van die cellen zo groot dat je al heel wat kilometers moet rijden om de balans recht te trekken. 

Voor kilometervreters zijn en blijven diesels vandaag de cleanste en meest kostenefficiënte oplossing. Daar zijn de meeste experts het over eens. Het was ook de conclusie van een recent Frans onderzoek. Een dieselmotor die goed warmdraait, kan zijn uitlaatgassen immers optimaal zuiveren met behulp van de roetfilter. Die is onvergelijkbaar veel efficiënter dan vroeger.

Ook is AdBlue intussen gemeengoed geworden sinds de introductie van de Euro 6d-Temp-norm. Deze biologisch afbreekbare vloeistof (ureum) vormt de NOx-uitstoot om tot water en stikstof – twee onschadelijke stoffen. Kortom, de uitlaat van een Euro 6d-Temp of Euro 6d-diesel valt op geen enkele manier te vergelijken met die van een Euro 6b-exemplaar, laat staan een diesel die aan de Euro 5-norm voldoet. 

D én e dus

En wat als we nu eens beide zouden combineren? Het idee is niet nieuw. Volvo bouwde in 2012 al een V60 D5 met stekker. De elektromotor verhoogt het rendement van de verbrandingsmotor doordat hij een deel van het werk op zich neemt. Bovendien kun je volledig emissievrij rijden wanneer dat wenselijk, nuttig of noodzakelijk is. 

Mercedes-Benz is momenteel de enige constructeur die deze constellatie aanbiedt, met name in de GLC, GLE, C-Klasse en E-Klasse. Stuk voor stuk auto’s die gemaakt zijn om afstanden af te leggen, maar vandaag geconfronteerd worden met lage-emissiezones. Ze kunnen hun batterij automatisch sparen tot ze de stad binnenrijden om zo geruis- en uitstootvrij het laatste stukje van hun traject af te leggen. Wat kun je daarop tegen hebben…

Bedrijven en hun medewerkers hebben er alvast oren naar. In het geval van de E-Klasse zou zo’n 90 procent van de bestelbonnen er eentje zijn voor een 300de. Voor de GLE350de zou het merk de vraag zelfs niet kunnen bijhouden en loopt de wachttijd op tot een jaar. Het succes is niet meer dan logisch: de meerprijs die je voor de plug-inhybrideversie betaalt, win je vaak terug door de hogere fiscale aftrekbaarheid en de lagere brandstofkosten. Toch kunnen we het niet genoeg herhalen: een plug-inhybride is maar zo zinvol als de mate waarin hij wordt opgeladen en elektrisch kan rijden. 

Mild hybrid to the rescue 

Tot slot is er de zogenaamde mild hybrid-technologie. De naam hybride is in dit opzicht overigens nogal bedrieglijk. Eigenlijk moet je het meer beschouwen als een geëvolueerde vorm van het klassieke start-stopsysteem, waarbij de verbrandingsmotor sneller en dus gedurende langere tijd kan worden stilgelegd en ook geheel trillingvrij weer wordt aangezwengeld.

De technologie is gebaseerd op een 48-voltbatterij ter grootte van een schoendoos (bij sommige budgetmerken gaat het om 12V). Die wordt gevoed door een elektromotor tijdens het vertragen. Is die extra batterij volgeladen, dan kan het systeem de extra remenergie aan het conventionele 12V-systeem leveren. Dan werkt hij als een soort alternator. Zodra je weer gas geeft, neemt deze elektromotor de rol van starter op zich en steekt hij de verbrandingsmotor een klein handje toe. Dat betekent dat je vlotter weer kunt aanzetten en tegelijk brandstof bespaart, maar ook dat de dieselmotor minder roet produceert.

Diesel kan, diesel mag

Conclusie: is een diesel de juiste keuze als bedrijfswagen? Het antwoord is ja voor wie vooral lange afstanden aflegt zodat de motor voldoende kan doorwarmen en zich van zijn efficiëntste en properste kant toont. Mild hybrid-technologie maakt een diesel nog een stukje zuiniger en schoner. Wie af en toe de stad in moet, kan een dieselplug-inhybride overwegen. Of die zijn meerprijs waard is, hangt af van het verschil in fiscale aftrekbaarheid en van de mate waarin je elektrisch kunt rijden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy