donderdag, 17 december 2020

Franse studie toont aan: moderne diesels scoren goed op ecologisch vlak

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Franse studie toont aan: moderne diesels scoren goed op ecologisch vlak © Daimler AG
Een studie over de reële uitstoot van auto’s die door het Franse Ministerie van Leefmilieu werd besteld toont aan dat moderne dieselmotoren wel degelijk voordelen hebben, net als plug-in hybrides wanneer ze correct gebruikt worden. 



AAAAAABFMTV publiceerde de resultaten van een door de Franse overheid bij het Franse Instituut voor Aardolie en Nieuwe Energie (IFPEN) bestelde studie die moest nagaan welke verontreinigende stoffen een auto uitstoot en of de door de constructeurs opgegeven waarden overeenstemmen met de uitstoot in reële rijomstandigheden.

Uit de studie komt naar voren dat moderne dieselmotoren onterecht bekritiseerd worden. Er wordt door de onderzoekers aangetoond dat dat Euro 6d-TEMP-voertuigen (de huidige Europese norm) op benzine én op diesel zoals blijkt uit de test ook in de realiteit, in rijomstandigheden die dicht bij die normale, realistische gebruiksomstandigheden liggen, gemiddeld voldoen aan de normen die in de RDE (Real Driving Emissions)-test voor de homologatie gebruikt worden.

22 modellen van 8 constructeurs

De studie van het IFPEN is gebaseerd op de resultaten van metingen met 22 verschillende modellen van acht geselecteerde merken (BMW, VW, Peugeot, Mercedes, Renault, Ford, Citroën en Honda). Die modellen waren samen goed voor 62% van de verkoop in Frankrijk in 2019 en 72% van alle nieuwe diesels. Gezien de vrij gelijklopende markt is de studie dus ook voor ons land representatief te noemen.

De geteste wagens hadden allemaal een minimale kilometerstand van 20.000 kilometer en legden gedurende 306 uur aan testwerk samen 15.945 kilometer af voor de tests.

De resultaten tonen aan dat auto’s met een benzinemotor gemiddeld 11% meer CO2 uitstoten dan diesels. Dat was geen verrassing, want is natuurlijk eigen aan het type krachtbron. Tegelijk blijkt dat nieuwe benzinewagens wanneer wordt gekeken naar de broeikasgasssen N2O en methaan CH4 6% meer broeikasgassen uitstoten dan gelijkaardige nieuwe diesels.

SCR-katalysatoren met AdBlue zijn het efficiëntst

De studie toont verder aan dat niet alle technologieën voor de bestrijding van dieselvervuiling even effectief zijn. Zo stoten diesels met een SCR-systeem dat gebruik maakt van AdBlue (ureum) 2,8 keer meer NO2-stikstofdioxide uit dan de benzinemodellen waarmee ze vergeleken werden. Diesels die geen  gebruik maken van AdBlue, of die zijn uitgerust met de oudere en goedkopere Nox-trap technologie stoten echter 4,4 keer meer uit. De nieuwste diesels met SCR-katalysator zijn dus beduidend efficiënter in de bestrijding van NO2-uitstoot.

De studie toont ook aan dat auto’s meer uitstoten wanneer ze niet op hun ideale bedrijfstemperatuur zijn, en dat diesels het op dat vlak minder goed doen dan benzines. Korte stadsritten met een koude motor zijn dan ook niet goed voor de uitstoot. Met name de NOx-uitstoot is dan hoger. 

Voor wat betreft de uitstoot van fijn stof (PM) scoren diesels, die al jaren zijn uitgerust met krachtige filters, beter dan benzinemotoren, die pas recent filters kregen. In het kader van de studie lag het gemiddelde emissieniveau van deeltjes groter dan 23 nm bij diesels 2,8 keer lager dan bij benzineversies (die een zeer variabel niveau lieten optekenen).

Correct gebruikte PHEV vervuilt niet méér

De studie onderzocht ook meerdere plug-in hybrides. De uitstootniveaus hangen volledig samen met laadtoestand van de batterij. Het is perfect mogelijk om met PHEV’s zo goed als niets uit te stoten (bij systematisch opladen tussen ritten die korter zijn dan het elektrische rijbereik en een weinig dynamische rijstijl), maar evengoed kan je met zo’n plug-in qua uitstoot zijn niet-oplaadbare tegenhanger evenaren (zonder die uitstoot echter te overtreffen), aldus de studie.

Bij de plug-in hybride Kia Niro bleek bijvoorbeeld dat de winst in uitstoot, vergeleken met de gemiddelde uitstoot van 109 g/km, varieert van -80% bij normaal gebruik wanneer de batterij vol is tot een toename van 3% bij normaal gebruik wanneer de batterij leeg is.

De studie keek ook naar de verschillen in CO2-uitstoot tussen de plug-in hybride modellen op benzine en op diesel (waarbij die laatste versie momenteel alleen bij Mercedes wordt aangeboden). Terwijl hun prestaties qua uitstoot gelijkwaardig zijn bij een volle batterij, stoten diesel plug-ins wanneer de accu leeg is minder CO2 uit. Dat is natuurlijk geen verrassing en bewijst nogmaals dat niet ieder motortype voor elke gebruiker gepast is.

Deze studie bewijst dat moderne verbrandingsmotoren door de vele behandelingssystemen om de uitstoot te beperken veel zuiverder zijn dan hun voorgangers, en toont ook aan dat de verkettering van diesels onterecht is als het om de nieuwe generatie van motoren gaat, die allemaal voldoen aan de Euro 6d Temp of Euro 6d-norm en als zodanig niet alleen even zuiver zijn als benzinemotoren, maar ook weinig of geen vervuilende stoffen meer uitstoten.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy