dinsdag, 15 december 2020

U betaalt meer voor uw firmawagen in 2021

Geschreven door  Stijn Blanckaert
U betaalt meer voor uw firmawagen in 2021 © Volkswagen AG
De federale overheid maakte zopas de CO2-referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard voor 2021 bekend. Die liggen flink lager, wat betekent dat de belasting op het privégebruik van uw firmawagen volgend jaar stijgt. Daarmee voert de nieuwe federale regering een (beperkte) belastingverhoging op autogebruik door.


Voor het voorbije jaar (2020) werd de referentie-uitstoot voor de berekening van het VAA vastgelegd op 91 g CO2 voor een diesel (en een plug-in dieselhybride) en 111 g CO2 voor benzinewagens (inclusief CNG, LPG, hybride en plug-in op benzine). Die waarden zullen vanaf 2021 dalen naar respectievelijk 84 g voor diesels en 102 g voor benzineauto’s.

Concreet betekent dit dus dat het VAA zal stijgen aangezien die lagere referentiewaarde vergeleken dient te worden met de uitstoot van de auto (tot nader order nog naar keuze de NEDC-uitstoot of de WLTP-waarde) om te weten welk percentage van de fiscale cataloguswaarde gebruikt zal moeten worden voor de berekening van het voordeel. Door de lagere referentiewaarden wordt het verschil tussen de uitstoot van de auto en de referentie groter en zal dus voor de meeste auto’s een hoger percentage van de cataloguswaarde in rekening gebracht worden.

Voor een nieuwe VW Golf benzine 1.5 TSI 130 pk met 108 g CO2 en een fiscale cataloguswaarde van € 28.900 betekent dat € 1.510,8 bruto VAA in 2021, terwijl dat met de waarden van 2020 nog € 1.436,5 was geweest. Een verschil van € 74,3 bruto per jaar of € 6,19 per maand.

Voor een vergelijkbaar uitgeruste VW Golf diesel 2.0 TDI 150 pk met 102 g CO2 en een fiscale cataloguswaarde van € 32.380 betekent dat € 2.025,72 bruto VAA in 2021, terwijl dat in 2020 nog € 1.831,48 zou zijn geweest. Een stijging van € 194,24 bruto op jaarbasis of € 16,18 per maand.

Het is duidelijk dat diesels opnieuw gepenaliseerd worden. Voor plug-in hybrides of elektrische auto’s verandert er niets aan de berekeningswijze, omdat zij aan het minimumpercentage van 4% van de fiscale cataloguswaarde blijven werken. Toch kan het VAA ook voor sommigen onder hen stijgen, wanneer het minimumbedrag verhoogd zou worden. Over dat nieuwe minimum, dat in 2020 nog € 1.360 bruto per jaar bedraagt, werden echter nog geen mededelingen gedaan. Dat dat ook hoger zal liggen, is echter hoogst waarschijnlijk.

De berekeningsformule voor 2021 ziet er dus als volgt uit:
  • Diesel (inclusief plug-in diesels):
[5,5 + ((g CO2 – 84g) x 0,1)] % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 
  • Benzine (inclusief plug-in benzine, LPG en CNG) :
[5,5 + ((g CO2 – 102g) x 0,1)] % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 
  • Elektrische auto’s of auto’s op waterstof:

4 % x fiscale cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt 

Het minimumpercentage bedraagt altijd 4%, het maximumpercentage voor de berekening is nooit hoger dan 18% van de fiscale cataloguswaarde.

De leeftijdscoëfficiënt blijft onveranderd (berekend vanaf eerste inschrijving):

0-12 maanden: 100% van de fiscale cataloguswaarde

13-24 maanden: 96%

26-36 maanden: 88%

37-48 maanden: 82%

49-60 maanden: 76%

61 maanden en meer: 70%

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy