maandag, 14 december 2020

Balans 2020: markt nieuwe auto’s ziet af, tweedehands houdt stand

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Balans 2020: markt nieuwe auto’s ziet af, tweedehands houdt stand © Falcomotive
Sectororganisaties Febiac, Renta en Traxio maken halfweg december de staat op van het autojaar 2020, dat totaal onverwacht helemaal anders was dan alle andere jaren, en komen tot enkele opmerkelijke vaststellingen. Zo houdt de tweedehandsmarkt opmerkelijk stand en is de terugval van diesel blijkbaar gestopt.


Op het vlak van het aantal ingeschreven nieuwe auto’s is 2020 een zwart jaar. Met ongeveer 425.000 stuks is het resultaat dit jaar het zwakste in meer dan twintig jaar. Het is al van 1997 geleden (396.240 auto’s) dat nog minder nieuwe auto’s werden ingeschreven. Naar de oorzaak moet niet lang gezocht worden. Dat is vanzelfsprekend de mondiale coronacrisis.

Oorzaken

De eerste oorzaak van de lage verkoopcijfers zijn natuurlijk de opeenvolgende lockdowns, die zorgden voor een sluiting van de showrooms, waardoor minder auto’s konden verkocht worden, maar ook voor een ineenstorting van het toerisme en dus de vraag naar korte-termijnauto’s. De verhuurders hebben hun vloten dan ook sterk ingekrompen en niet terug aangevuld. Volgens Febiac is alleen al die factor goed voor ongeveer 6.000 minder nieuwe inschrijvingen in 2020.

Ook het feit dat bedrijven in deze onzekere tijden op de rem gingen staan en de uitbreiding van hun vloot uitgesteld hebben, of hun vloot zelfs hebben afgebouwd, speelt een rol. Tel daarbij de verlenging van heel wat lopende leasingcontracten en je beseft dat ook die elementen een grote factor zijn in het slechte resultaat van 2020.

Verder heeft het stilvallen van de autofabrieken tijdens de eerste lockdown gezorgd voor een vertraging in de productie en dus levering van nieuwe auto’s.

Gecumuleerd zullen de verkopen van nieuwe auto’s dit jaar zo’n 22 procent lager liggen dan vorig jaar. Gelukkig toont de markt zich wel veerkrachtig, wat we konden vaststellen tijdens de zomermaanden, toen de nieuwe automarkt in september zelfs één procent hoger piekte dan in 2019, wanneer we konden genieten van de (tijdelijke) versoepelingen van de coronamaatregelen.

BNBNBNDSC05179

Tweedehandsmarkt doet beter

Terwijl het aantal nieuwe auto’s zo’n 22 procent lager uitvalt bleef de terugval op de tweedehandsmarkt beperkt tot 6 procent. Tussen juni en oktober overstegen de inschrijvingen van tweedehandsauto’s zelfs de resultaten van vorig jaar. Volgens Febiac, Traxio en Renta zijn die betere resultaten het gevolg van het feit dat mensen in onzekere economische tijden vaker voor een tweedehandse auto kiezen dan voor een nieuwe, maar ook dat de onmiddellijke beschikbaarheid van tweedehandswagens een troef was in een markt waar door de sluiting van de fabrieken langer gewacht moest worden op een nieuw exemplaar.

Ook het feit dat een deel van de mensen zich liever in de eigen coronaveilige bubbel verplaatst dan met het openbaar vervoer zou een rol spelen in het relatieve succes van de tweedehandsmarkt. 

De tweedehandse lichte bedrijfsvoertuigen doen het daarnaast veel beter dan de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen. Het ziet er hier zelfs naar uit dat de cijfers van dit jaar die van vorig jaar zullen evenaren. Een aantal bedrijven en zelfstandige ondernemers heeft geopteerd om eerder een tweedehandse bestelwagen te kopen in plaats van een nieuw exemplaar. Dat heeft alles te maken met onzekerheid. Een tweedehands bedrijfsvoertuig is goedkoper en de afschrijvingstermijn kan korter zijn. Bovendien is het verlies kleiner wanneer het opnieuw zou moeten verkocht worden indien de zaken in deze onzekere tijden minder goed gaan. Ook hier speelt de onmiddellijke beschikbaarheid van tweedehandsvoertuigen een rol.

Terugval van diesel lijkt gestopt

Bij de verkoop van nieuwe auto’s zagen we in 2020 zo goed als een verdubbeling van het marktaandeel van batterij-elektrische auto’s, van 1,5 procent in 2019 naar 2,9 procent dit jaar. Bij de hybrides was de stijging nog uitgesprokener. Die gingen van 4,6 procent vorig jaar naar 9,5 procent dit jaar.

De terugval van diesel als brandstof bij nieuwe personenwagens lijkt ook gestopt, want met 33 procent van de markt dit jaar doen ze het zelfs iets beter dan de 31 procent van 2019.

Onlogisch is dat niet, als je weet dat de nieuwste generatie dieselmotoren de properste ooit zijn, en dat wie veel kilometers rijdt of zware lasten moet vervoeren nog altijd alle redenen heeft om voor een zelfontbrander te kiezen.

BMW X1 WIT G21846 0003

SUV en Crossovers blijven populair

Net als in 2019 waren ook dit jaar de SUV’s en crossovers het populairst. Vier op tien nieuwe auto’s hebben een wat hogere opbouw dan een traditionele berline, break of hatchback en worden tot de SUV’s of crossovers gerekend. 

De middelgrote SUV’s zijn met 23 procent van de automarkt het populairst, voor de kleine gezinswagens (19,8%) en de kleine SUV’s (13,9%). Het marktaandeel van de grote SUV’s blijft onder de 4 procent. In de klasse van de grote voertuigen doen grote breaks en familiewagens het bovendien beter dan de SUV’s.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy