zaterdag, 14 november 2020

Verenigd Koninkrijk verbiedt nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Verenigd Koninkrijk verbiedt nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 © Bentley
Volgens The Financial Times zou Boris Johnson het voorgenomen verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s naar 2030 vervroegen. Vanaf 2035 zouden ook nieuwe plug-in hybrides verboden worden.


De Britse regering had eerder al aangekondigd vanaf 2040 geen benzine of diesel meer toe te laten, en had die deadline in februari al bijgesteld tot 2035. Door de nieuwe aankondiging zouden vanaf 2030 enkel nog auto’s met een (deels) elektrische aandrijving voor het eerst ingeschreven zullen kunnen worden en zouden vanaf 2035 ook geen plug-in hybrides meer toegelaten zullen zijn.

Het besluit zou volgens onze bron volgende week aangekondigd worden door premier Boris Johnson. De vervroeging van de datum kadert in het streven naar de verlaging van de uitstoot en een strikter milieubeleid en heeft tegelijk tot doel het versneld doen doorbreken van de elektrische auto in het VK. Die maakt momenteel ondanks een groeiende populariteit toch nog steeds minder dan 7 procent van de nieuwe inschrijvingen in Groot-Brittanië uit. 

Als flankerende maatregel zal de overheid investeren in het uitbreiden van laadinfrastructuur vanaf 2021. Er zou zo’n £ 500 miljoen uitgetrokken zijn voor dat doel.

Gevolgen voor de industrie

Dat een en ander gevolgen zal hebben voor de verschillende Britse of in het VK gevestigde constructeurs (Jaguar, Land Rover, Bentley, Rolls Royce, MINI …) of voor de merken die er productiesites hebben is duidelijk. Anderzijds hebben meerdere van die merken al laten weten tegen die tijd hoe dan ook volledig elektrisch te zullen zijn. Vorige week nog werd dat door Bentley aangekondigd, maar ook MINI had al plannen in die zin, en er is al langer sprake van het mogelijk omvormen van Jaguar tot een merk dat alleen nog elektrische modellen verkoopt.

Voor kleine Britse sportwagenmerken als McLaren, Lotus, Caterham of Morgan kan de volledige ban op verbrandingsmotoren een ramp zijn. De kans dat zij met behoud van hun unieke aantrekkingskracht en authenticiteit op volledig elektrische auto’s zullen kunnen overschakelen binnen hun niche lijkt erg klein. Zou dit dan het einde betekenen van de (semi-)ambachtelijke Britse autoconstructeurs?

Als het VK navolging krijgt van andere regeringen dreigt de verbrandingsmotor, hoewel die bij de huidige stand van zaken erg zuiver is en bij de modernste dieselmotoren bijvoorbeeld zo goed als geen niet-CO2-emissies meer heeft, nog wat sneller dan eerst voorzien te moeten verdwijnen. Of dat een goede zaak is zal de toekomst uitwijzen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy